Senaste nytt

London-New York på drygt 3 timmar med Boom XB-1

New Plane will Fly from Europe to USA in 3 hours
Concorde flew its final flight in 2003, and 14 years later, it might be coming back.

Or at least, flights like the Concorde. Business Insider reports that supersonic commercial air travel could be making a return sooner than anticipated.
Boom XB-1 would have a capacity of 55 passengers and would fly from London to New York in three hours and 15 minutes.

Aircraft production company Boom Supersonic has reportedly received 76 pre-orders for its Boom XB-1, which is said to reach speeds of 1,687 miles per hour. The plane would be faster, smaller, and quieter than the Concorde (100 mph slower).

Boom plans to test a smaller version of the XB-1 by the end of 2018, and if all goes according to plan, a full-sized aircraft will be in operation by 2025.

New Plane will Fly from Europe to USA in 3 hours | Best Of Greece

Boom-XB-1.jpg

Supersonic-Plane-1.jpg

Supersonic-Plane.jpg

2017-11-19_221432.jpg
 
Jag skulle inte kalla dessa projekt BS. Utveckling av maskiner som kan flygas i överljudsfart över land pågår för fullt och ett antal parallella utvecklingslinjer inom det pågår. Detta då det är förutsättningen för en ny maskin av SST-typ.

På sikt kommer överljudsflygandet tillbaka och det är fullt realistiskt att tillverka maskiner för 50-200 passagerare som kan flyga i Mach 2. Att sitta och säga att det är "omöjligt" och "BS" är lite som när det hävdades att Mach 1 var totalt omöjligt innan Yeager bröt ljudvallen.

Det som hela tiden bromsat SST sedan oljekrisen är förbudet mot överlandflygningar och att motorerna av turbojettyp drar rejäla mängder bränsle. Detta gör att ny teknik krävs och då sådan som gör att förbrukning etc närmar sig underljudsmaskinerna (även om det fortfarande är tal om högre förbrukning i.o.m högre fart).

Redan en maskin som kan flyga Mach 1.5 utan EBK skulle vara en noterbar förbättring ifråga om restider.

Så fort överljudsflygning över land är klart kommer utvecklingen ta fart, dels i form av SSBJ men även SST. Där ingår även maskiner som inte går hela vägen upp till Mach 2-2,2 utan även "snabbkryssare" runt Mach 1,5.

Jag skulle inte avfärda vare sig SSBJ eller SST då det är tämligen orimligt att civilflyget sitter fast vid Mach 0.8-0.85 i tid och evighet. Det är klart att det är en hastighet som är ytterst ekonomisk och tekniken kring den är extremt förfinad men det gör inte att man bör utgå ifrån att vi om t.ex 50 år fortfarande harvar runt i Mach 0.82.

Så fort full flexibilitet kan erbjudas över Mach 1 (överljudsflygning över land) kommer det att öppnas upp möjligheter. Ingen kommer att utveckla en SST för transatlantisk trafik enbart, den måste kunna flyga på samma destinationer som en konventionell produkt.

Att ta avstånd från SST baserat på argument som cirkulerar kring dagens situation (transatlantiska flygningar p.g.a förbudet mot överlandflygningar i överljudsfart) eller Concorden kan jag tycka är lite som om man satt på 40-talet och motargumenterade jet med diverse argument och även hävdade att "trafikflyget reder sig bra med de hastigheter vi får med DC-4 och Lockheed Constallation" och att behovet av högre hastigheter knappast fanns - "jet drar så mycket bränsle". Sådan teknikskepticism fungerade inte då (de Havilland Comet 1 visade att det gick utmärkt att flyga fortare än dåtida standard, dels att det även fungerade för flygbolagen) och känns inte spot on idag heller.

Högre hastigheter än Mach 0.8-0-85 hos det civila flyget är något som helt enkelt kommer att komma. Utvecklingen går som sagt framåt.
 
Inte en chans säger jag bara. Bara det att de verkar tro att det ska gå att flyga med den där på andra ställen än just USA-EU gör att man bör inse rätt snabbt att det är BS.

Utvecklingen av SSBJ och SST för överljudsflygning över land är i full gång så det är inget BS med den saken. Det finns ingen maskin som klarar det IDAG (på samma vis som det 1935 inte fanns trafikflygplan som klarade att korsa Atlanten med 450 knop) då alla inväntar att den stora nöten knäcks - "tysta ljudbangar".
 
Ja, men knappast till 2025.

Rent tekniskt kan man ha en maskin klar 2025 eller åtminstone under utprovning. Dock kommer steget till hårdvara i detta fall avgöras av testresultaten med den mindre prototypen.

Nu tenderar projekt att försenas men jag skulle säga att det är möjligt att på sju år åtminstone rulla ut en fungerande prototyp, dock ser det ju bra ut att säga att man är redo för leverans "2025".

Projekten kring överljud har ju annars rullat på de senaste 20 åren (kolla in Aerion). Plus att NASA varit med och experimenterat en hel del med att knäcka gåtan kring överljudsflygning över land.

Realistiskt är att vänta sig det första projektet vara redo för test runt 2025-2030 om det blir grönt ljus för överlandflygningar runt 2020. I det läget har man ju då den aerodynamiska konfigurationen klar och att sedan gå vidare till att få fram hårdvaran blir relativt sätt enklare (inte enkelt men enklare eftersom grundförutsättningarna för konstruktionen är fastställda).
 

Palazzi

Medlem
Ja, det hade varit sannerligen bekvämt. Om priserna lyckas landa på vad man kallar "business class-nivå" (enligt vad man påstått), eller ens som rabatterad first, så skulle jag nog överväga det.
Om inte annat så har jag flera branschkollegor med timarvoden som väl skulle motivera intjäningen i tid.

Jag är en person som numera (när man redan prövat på god komfort på långflygningar) föredrar tidsbesparing över flygplansmat och bra stol. Till en gräns, men t.e.x. Norwegian Plus (eller vad den heter) är full tillräckligt på 8h flygning. Samtidigt hade jag säkert hellre flugit Ryanair (komforten, ej bolaget) om det tagit mig bara 2h.

Helst skulle jag inte flyga över 6h någonsin. Klarar det till New York, via Island. Längre än så får jag kompromissa, för dubbelbyten tycker jag är lite segt..

Tror detta blir verklighet inom 5-10år. Finns alltid en marknad för premiumprodukter likt dessa :)
 
Toppen