Senaste nytt

London-Johannesburg och Johannesburg-Kapstaden, tar BA ansvar vid försening?

EricT

Medlem
Ska inte till Parken ska till vänner boende i Nelspruit/White River. Har för mig att det tog 3 timmar då de körde oss förra gången.
 

ucce

Medlem
Jag reser den 25 apr med BA57. Landar 0905. Ska direkt vidare till MQP med SA. Kan man då checka in i SAA transferdesken innan man ens går ut?

Tacksam för svar.

Du måste byta till inrikesterminalen (precis bredvid) och SAAs inrikestransfer ligger efter passkontrollen och bagaget. Direkt till vänster precis innan du kommer ut i vänthallen.

Som det tidigare skrivits om i tråden kommer det väldigt många flighter just den tiden, så passkontrollen kan ta en stund. Du borde hinna men det är långt ifrån 100.
 

EricT

Medlem
Tack. Jag har som sagt inte bytt till SA där tidigare trots sjukt många resor till JNB.

Hjälper de mig med boardingkort samt incheckning redan innan jag kommer ut? (då borde det verkligen vara lugnt!)

Jag har för mig att annars måste man ju ut och bort förbi restaurangerna i mitten och sedan ta rullbanden/hissarna två våningar upp.
 

Jacob

Medlem
Jag reser den 25 apr med BA57. Landar 0905. Ska direkt vidare till MQP med SA. Kan man då checka in i SAA transferdesken innan man ens går ut?
Nyttjade transferdisken för en vecka sedan och det fungerade utmärkt, ligger direkt efter tullkontrollen innan man går ut i själva ankomsthallen. Fungerar även med en separat biljett, alltså som helt normal incheckning, och finns även en separat premiumdisk. Väldigt praktiskt, inte minst om man har dåligt med tid.
 

EricT

Medlem
Tack för svar.

Nu har det dykt upp en grej som gör att jag kanske behöver flyga till Livingstone (LVI) på måndagen. BA (comair) ahr ett flyg som går kl 11. Kan jag köpa en biljett med BA och be dem checka in bagaget hela vägen och få ett boardingkort i Stockholm på den sista vägen?

Eventuellt hinner jag inte med de flyg som går utan jag får ta mig till MQP för en natt och sedan vidare med direktflyg MQP-LIV på lördagen.
 

Jacob

Medlem
Ett flygbolag har aldrig skyldighet att checka in bagaget hela vägen men gör det ibland ändå av ren välvillighet. Reser du på två biljetter måste du alltid lägga in så mycket tid att du med god marginal hinner gå genom passkontrollen, hämta ut och checka in bagaget på nytt.
 

ucce

Medlem
Tack för svar.

Nu har det dykt upp en grej som gör att jag kanske behöver flyga till Livingstone (LVI) på måndagen. BA (comair) ahr ett flyg som går kl 11. Kan jag köpa en biljett med BA och be dem checka in bagaget hela vägen och få ett boardingkort i Stockholm på den sista vägen?

När jag skulle göra samma sak senast med BA+BA på olika biljetter via JNB (fast till CPT) gick det inte att få baggaget incheckat hela vägen. Däremot kunde de checka in och ge boardingkort på ARN. Processen att droppa baggage till BA/Comair inrikes på JNB är något krångligare än SAA, eftersom man måste gå till de ordinarie incheckningsdiskarna längst bort
 

Homer

Medlem
Tack för svar.

Nu har det dykt upp en grej som gör att jag kanske behöver flyga till Livingstone (LVI) på måndagen. BA (comair) ahr ett flyg som går kl 11. Kan jag köpa en biljett med BA och be dem checka in bagaget hela vägen och få ett boardingkort i Stockholm på den sista vägen?

Eventuellt hinner jag inte med de flyg som går utan jag får ta mig till MQP för en natt och sedan vidare med direktflyg MQP-LIV på lördagen.

Jag flög samma rutt i motsatt riktning förra året, LVI till ARN, med 2 separata biljetter.
Det var inget problem alls att få baggaget att gå direkt, men det betyder inte att tomtarna i Stockholm fixar det.

Jag skaffade gula febern vaccin (ett krav när man kommer från Zambia till SA) bara för
att kunna hämta bagaget om checka in det igen utifall att, men när man har en transfer utrikes-utrikes kollar de inte sånt.
 
vidare med direktflyg MQP-LIV på lördagen.
Oj!

Jag flyger en hel del mellan JNB och PHW, på den rutten använder Airlink plan av typen J41. Det tar ungefär en timma, och det är precis vad man står ut med om man har öronproppar/ noise-canceling headset samt inte är för fet. Smala säten, ingen plats alls för handbagage och knappt plats för benen heller, man kan inte stå rakt upp, osv.

Airlink använder samma plan på rutten MQP-LVI, men då är flygtiden 2½ timma! Om Du inte har något alternativ, kolla då vid incheckningen om planet är fullt. Om så ej är fallet, be då om B stol, samt be dem hålla C stolen fri. Konfigurationen är A + BC, om du får två säten så överlever du kanske ett par timmar ombord. Rad 2 har inga fönster, för övrigt. I alla fall inte i babord sida, är inte hundra på styrbord sidan.

Johan
 
Toppen