Senaste nytt

London-Johannesburg och Johannesburg-Kapstaden, tar BA ansvar vid försening?

Passkontrollköerna kan vara mycket långa om man har otur på JNB.
Jag tar ofta BA55, och kan av erfarenhet bekräfta att det lönar sig att se till att man kommer av planet bland de allra första och att sedan bege sig till immigrations i rask takt. Har Du tur så hamnar ni vid gate A4 eller A5, men oftast anvisas planet en gate (allra) längst ut, och då blir det en lång promenad. Förfriskande efter en lång natt på planet, om man nu är vältränad och pigg.

Det är inte ovanligt att BA55 avgår från LHR med försening, men oftast brukar de kunna ta igen en del och landa någonlunda i tid. CX749 från HKG kan ställa till det rejält om de landar precis före BA55. Efter landningen brukar jag titta ut för kolla vilken gate CX har fått. Om de hamnar längre ut går det oftast bra, annars gäller det att springa till immigrations, för att inte hamna i kö bakom 400 kineser. Då kan det ta en evighet att komma igenom.

Ännu värre blir det om W3103 från LOS har ankommit med försening. Hundratals nigerianer i passkön är inte speciellt roligt, i synnerhet eftersom myndigheterna tycks utgå från att samtiiga är både illegala invandrare och yrkeskriminella. Visserligen finns det separata köer för African Passports och Other Passports, men det händer att sistnämda är stängd pga personalbrist eller vad de nu kan hitta på för ursäkt.

Att landa strax efter CX har dock en fördel: man blir inte stoppad i tullen, eftersom de är fullt upptagna med att kolla pax från Hong Kong.

Johan
 
Last edited:

ucce

Medlem
Det finns en genväg till domestic departures för dem som vill undvika den ofta smockfulla ankomsthallen med alla taxichaufförer osv som tränger sig på.

Efter customs men före SAA's transfer desks och skjutdörrara till ankomsthallen svänger man till vänster och tar den undangömda rulltrappan en våning upp. Man hamnar då på mellanvåningen där bankerna ligger (hur många uttagsautomater som helst, inga köer, och en poliskonstapel som förhoppningsvis håller alla tsotsis på avstånd) och forstätter sedan genom shoppinggatan till domestic departures.

Johan

tack för tipset - den kände jag inte till!

Brukar också ta BA55 och kan bara instämma i vad som händer om CX har kommit precis innan. Tar man istället BA57 så landar KLM och LX nästan samtidigt och det är inte så lustigt heller, även om det inte är kineser.
 
Last edited:
Tar man istället BA57 så landar KLM och LX nästan samtidigt och det är inte så lustigt heller.
55 eller 57 är nästan hugget som stucket. Föredrar dock 55:an, dels därför att det finns en lite chans att komma med 57:an om någonting går snett på Heathrow, och dels därför att jag får en längre anslutningstid i JNB. Känns tryggare, och jag kan dessutom då skippa frukosten ombord, och i stället käka en riktig sådan på IC's Quills restaurang.

Jag har för övrigt tänkt mig att testa THY till JNB. Har hört en del positiva saker om dem, blir spännade att se om de kan erbjuda ett bra alternativ.

Johan
 
Turkish Airlines använder Airbus A330 med gamla Business class stolar till Istanbul-Johannesburg-Kapstaden linje.
Jag har bokat en testresa i februari/mars, enligt blijetten är det en A333 (dvs A330-300) både på ut- och hemresan. Det torde stämma, eftersom jag hade 6 rader i J att välja på, och deras A332or endast har 4 rader i J. Om jag har förstått det rätt, så har samltiga A333 flatbed stolar, det är bara de äldre A332orna som har cradle seats. Sedan är det ju alltid möjligt att de byter plan. Får se . . .

Johan
 

Dr. Miles

Expert
Ja, just det. Turkish Airlines har två konfiguration på Airbus A330.
Jag åkte själv med Turkish Airlines A330 till Bangkok.
Turkish_IST-BKK_08.jpg
Turkish_IST-BKK_09.jpg
(Foto av Dr. Miles)
 

EricT

Medlem
Det finns en genväg till domestic departures för dem som vill undvika den ofta smockfulla ankomsthallen med alla taxichaufförer osv som tränger sig på.

Efter customs men före SAA's transfer desks och skjutdörrara till ankomsthallen svänger man till vänster och tar den undangömda rulltrappan en våning upp. Man hamnar då på mellanvåningen där bankerna ligger (hur många uttagsautomater som helst, inga köer, och en poliskonstapel som förhoppningsvis håller alla tsotsis på avstånd) och forstätter sedan genom shoppinggatan till domestic departures.

Johan

Jag reser den 25 apr med BA57. Landar 0905. Ska direkt vidare till MQP med SA. Kan man då checka in i SAA transferdesken innan man ens går ut?

Jag funderar nämligen på att boka SA8841 till Nelspruit kl 1110 som separat biljett. Jag reser i F så jag borde ha chans att hinna iaf. Nästa flyg går 1530.

Tror numera bara att SA flyger till Nelspruit.... flög Kulula en gång men de har slutat och BA kör inte längre. Slutade för 2 år sedan har jag för mig.

Tacksam för svar.
 

Homer

Medlem
Tror numera bara att SA flyger till Nelspruit.... flög Kulula en gång men de har slutat och BA kör inte längre. Slutade för 2 år sedan har jag för mig.

Tacksam för svar.

Såvitt jag vet ja, jag gjorde misstaget att köra bil dit, tog en ofantlig tid dessutom betalmotorväg.
Om det är Kruger du ska till, bo i eller nära parken inte i Nelspruit det tar lång tid att köra därifrån.
Fö tror jag att SAA även flyger till Hoedspruit som ligger ändå närmare Kruger, norrut.
 
Toppen