Senaste nytt

London City Airport - John F Kennedy (All Business Class)

Kricka

Medlem
Nej, ingen kontroll förrän det var dags för mig att gå in i AA-terminalen där det var
sedvanlig säkerhetskontroll.
 

Senator

Moderator
Kricka,

Vill bara dubbelkolla, skulle du vidare med AA eller var JFK slutdestinationen? Jag tycker också det låter ganska konstigt att behöva ta med väskor eftersom allt är deklarerat på Irland.
 

Kricka

Medlem
Jag skulle vidare till IAD, dit även mitt bagage var checkat. Något b-pass kunde
man inte ge mig vare sig på ARN eller LCY men Prio-Check-in hos AA är mycket
smidig på JFK. Vet inte om bagagefrågan kan bero på att min AA-resa låg i en
Separat bokning ? Tycker själv inte att det borde spela någon roll men säker
kan man inte vara..
 

Gnopps

Medlem
Jag skulle vidare till IAD, dit även mitt bagage var checkat. Något b-pass kunde
man inte ge mig vare sig på ARN eller LCY men Prio-Check-in hos AA är mycket
smidig på JFK. Vet inte om bagagefrågan kan bero på att min AA-resa låg i en
Separat bokning ? Tycker själv inte att det borde spela någon roll men säker
kan man inte vara..
Om ditt bagage var incheckat hela vägen till Washington borde det inte spela någon roll att flyget är i en separat bokning. Andra som har erfarenhet hur det går till?
 

Senator

Moderator
Jag skulle inte vidare när jag åkte, så jag kan inte svara 100%.

Min första gissning var att det helt enkelt inte existerar en process mellan BA och AA för dessa 2x 32 passagerare per dag. Tänkte att det skickas 7x B747-400 plus Iberia till T7 varje dag, och eftersom alla dessa passagerare måste ta ut sitt bagage på utrikes delen av T4 och ta med dig detta vidare till drop-point, så skulle det vara logisk.

Men sen kom jag ihåg att bagaget kommer ut vid (den hemska) inrikes delen av T7 där UA och US också får sitt bagage. Så om det UA kan transferera väskor direkt till AA, borde BA också lösa detta.

När jag nu läser Kricka igen: Något b-pass kunde man inte ge mig vare sig på ARN eller LCY men Prio-Check-in hos AA är mycket smidig på JFK. Vet inte om bagagefrågan kan bero på att min AA-resa låg i en Separat bokning ? så slår det mig att det måste vara svaret. Frågan är; var väskan taggat ARN-LCY-JFK-IAD/DCA eller bara ARN-LCY-JFK? Jag hajar 100% varför det inte fanns en B/C, men om väskan var manuellt taggat med sista segment skulle det funka.
 

twiggs

Medlem
Hur förtullar man bagage om man inte har det med sig under stoppet i Shannon?

(Jag antar rakt av att man inte lastar av och på bagage under markstoppet där).
 

Senator

Moderator
Hur förtullar man bagage om man inte har det med sig under stoppet i Shannon?

(Jag antar rakt av att man inte lastar av och på bagage under markstoppet där).

Man gör en videoinspelning av väskan, och när man går genom processen så måste man identifiera sin väska på en skärm. Först går alla med handbagage, och vi andra väntade 5min. "Easy peasy"
 

Cornelius

Medlem
Man gör en videoinspelning av väskan, och när man går genom processen så måste man identifiera sin väska på en skärm. Först går alla med handbagage, och vi andra väntade 5min. "Easy peasy"

Nästan hi-tech det där!

Vem är det som finansierar denna operation med immigration på Shannon? Kan väl inte bara vara amerikanska staten som tar på sig detta, eller?
 

Kricka

Medlem
På Shannon hade jag en mycket trevlig U.S. Customs Officer som hjälpte till.
Huruvida väskorna - ett 10-tal - lastades av, kontrollerades och videofilmades
på Shannon vet jag inte men det känns mest troligt. De få passagerarna som
hade incheckat bagage var, som Senator säger, tvungna att identifiera sitt
bagage på en videoskärm.

Min väska taggades redan på ARN till DCA men det var inte lätt... Tror att jag
väntade 20-25 minuter vid in-checkningen så något loungebesök blev det inte.
Personen i fråga visste inte vad Reagan National Airport heter (DCA) och han
visste inte heller hur man skulle ta reda på det. Trist när man anlitar handling-
agents som inte klarar av jobbet !

Vad gäller Shannon så sköts själva säkerhetskontrollen för passagerare och
handbagage av irländsk personal medan Immigration och Customs sköttes
amerikaner. På Shannon bad en av de lokala värdinnorna, som lotsade oss
på flygplatsen, att rekommendera kollegor och vänner denna route. Kändes
som om de vill ha fler pax till flygplatsen.

Denna utmärkta service dvs. att klara av alla amerikanska myndigheter redan
innan man landar i USA finns ju även på Bermuda och på flera flygplatser i
Canada.
 

Kricka

Medlem
Jag inser just att jag ropade Hej lite för tidigt.. Läser ett mail från BAEC lite mer noga
och inser att övergångsreglerna gäller från 1:a mars i år så det blir till att försöka få
ihop till ett guldkort även i år för att kunna få ett extra år med BAEC Gold. Tolkar jag
texten nedan rätt ?

"To help you to adapt to this change we are giving all Silver and Gold Members a two year period of grace.
Members who hold Silver or Gold status on the 1 March 2012 will be able to renew their membership,
for two membership years, at the current lower thresholds. However, to move up a tier after the 1 March,
you will need to qualify under the new global thresholds - 600 Tier Points for Silver and 1,500 for Gold."
 
Toppen