London City Airport - John F Kennedy (All Business Class)

Diskussion i 'Reserapporter' startad av Kricka, 9 Februari 2012.

  1. Kricka

    Kricka Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag är långt ifrån lika professionell skribent som många av medlemmarna
    är - bara en sådan sak som att inte ta med en kamera på resan ! Bilderna
    tagna med mobilen blev usla varför jag får försöka beskriva resan nedan:

    Flyget från Arlanda avgår redan 07.30, vilket i sig är lite för tidigt i min smak.
    Ett tips för eventuella kommande resenärer på denna sträcka är att vara på
    Arlanda i mycket god tid då eventuellt incheckat bagage måste vara klart
    senast kl. 06.40 (av säkerhetsskäl sades det).

    BA8490, som flygs av British Airways Cityjet, blir lite sen från Arlanda men då jag har
    gott om tid på LCY så är det lugnt. Planet är halvfullt så vi får varsinn tvåa.
    Stolarna i denna Embraer 170 är betydligt bekvämare än de Finnair har
    till Bromma ! Så snart lampan för säkerhetsbältet släckt så erbjuds vi
    något att dricka men på fastande mage så får det bli en kopp te till den
    efterlängtade frukosten. Full English Breakfast smakar bra när man har
    varit igång ett par timmar !

    Vi landar drygt 30 minuter sent (09.30) på LCY och från plats 01B blir man
    först ut. Passkontroll och sen upp en trappa till säkerhetskontrollen tar fem
    minuter. Den lilla loungen för British Airways 001 till JFK öppnar inte förrän kl. 11.30 så
    man har ett par timmar att läsa inlägg på BC.se, skicka några mail etc.
    (Flygplatsen har gratis Wi-Fi). Den lilla specialloungen vid gate 24 har inte
    något stort urval men vitt/rött/champagne, bra kaffemaskin och ett par
    sorters smörgåsar finns att tillgå. Själv ser jag fram emot mat och dryck
    ombord varför lite bubbel får fungera som "uppvärmning".

    Den relativt lilla Airbus A318 har bara 32 platser, alla Business Class med
    Fully Flat Bed-stolar i 2+2 konfiguration. Nu var även detta flyg bara lite mer
    än halvfullt så jag fick en tvåa för mig själv (1J+1K). Snabbt iväg på tid och
    Champagnen serverades snabbt tillsammans med en förrätt innan det var
    dags för landning på Shannon. Ny säkerhetskontroll, US Immigration och US
    Customs klarade av vår maskin på en halvtimme. Riktigt trevlig personal
    (både den irländska och amerikanska) som arbetade effektivt ! Boarding
    igen för att nu kunna ta det lugnt, njuta av god mat och dryck i några
    timmar. iFE består av varsin iPod med att antal filmer, TV-avsnitt och
    spel och till dessa fanns det naturligtvis de vanliga NC-lurarna. Hade
    min egen iPad2 med mig för säkerhets skull men den behövde jag inte
    ta fram. Någon timmes vila för att prova flatbed var rätt skönt efter en
    bra lunch och en tidig morgon. Kan egentligen bara framföra ett par
    negativa saker om British Airways 001: resan var alldeles för kort och det hade
    varit trevligare med ett tomt säte mellan resp. stol som man kör på
    andra sträckor i CW.

    Att kunna landa på JFK och komma ut direkt i inrikesterminalen är
    fantastiskt skönt ! Alla fomaliteter avklarade redan på Irland. Man
    kan, om man flyger vidare, bege sig med sin väska till bagage drop
    för ev. anslutningsflyg alt. transportera sig in mot staden.

    Som jag nämnde i ett tidigare inlägg så tog jag den senare flighten
    (kl. 22.10) tillbaka för att få en hel sista dag i NYC. Passade på att
    åka till JFK i rätt god tid för att hinna prova på restaurangen i
    Galleries Loungen. Riktigt imponerande ! Man kunde få olika
    pastarätter tillagade, det serverades en god New England Clam
    Chowder, Cod Cake med remouladsås, ett par kött/kycklingrätter.
    Man kunde blanda sig en fin sallad och därefter ta lite ost med
    ett glas Port. Ett urval av viner fanns för självservering och på
    begäran (tack för tipset, Concorde !) så fanns även Champagne.

    Vid ankomsten till loungen blev man erbjuden ett besök vid
    Arrival Lounge för LCY på Radisson Edwardian efter landning
    nästa dag. Detta får provas nästa gång...

    Smidig ombordstigning med ett så litet plan, vilket även på åter-
    vägen var drygt halvfullt. Hade bokat samma stol på returen (1J).
    Efter en god måltid med tillhörande drycker så var det dags att
    sova så snart skylten med säkerhetsbältet släckts. Vi hade en
    "bra" medvind på sträckan men den innebar även att planet
    skumpade en del under delar av flygningen. Inför landningen
    på LCY serverades frukost där man kunde välja på English
    Breakfast, cereals with milk eller ett fat med färsk frukt. Då
    vi hade haft medvind kunde vi landa en stund före tidtabell.

    I en annan tråd Transport LCY-LHR diskuteras min transfer
    mellan flygplatserna och anledning till denna.

    Flyget LHR-ARN (British Airways 780) kl. 14.10 flögs med en ganska
    nedsliten Boeing 767, vilken nog sett sina bästa dagar för
    länge sedan. Avången hamnar tyvärr mellan lunch/middag
    så det serveras ett par smörgåsar samt scones. Helt Ok men
    hade hellre tagit en middag.

    Resan kan sammanfattas som en mycket trevlig TP-run där
    framförallt den smidiga mellanlandning på Shannon framstår
    som favorit. Nu behåller man sitt BAEC Gold ytterligare två år!
     
    Last edited: 9 Februari 2012
    5 personer gillar detta.
  2. Cornelius

    Cornelius Medlem

    Trevlig rapport!
    När flög du?
     
  3. Kricka

    Kricka Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Flög ut fredag 3/2 och returen från JFK 6/2 med ankomst ARN
    Igår kväll vid 18-tiden. (Naturligtvis med BC.se-taggen på mitt
    handbagage!)
     
  4. Jacob

    Jacob Medlem

    Trevlig rapport Kricka!

    Jag flyttade över denna till Reserapports-forumet så den blir lättare att finna i framtiden. Hoppas detta är OK.
     
  5. Tack Kricka, en bra summering av en underbar produkt. Några saker att tillägga gällande LCY CW:
    1. Om man har tid så skulle jag resa "Mainline" till LHR kvällen innan och bo i stan
    2. Tar man British Airways 003 så landar man efter rusningstrafiken på Manhattan (20:00)
    3. Tar man British Airways 002 (18:30) tillbaka så hinner man med BA8491 från LCY till ARN
    4. Dock är inte ARN-LCY med CityFlyer så mycket att hänga i granen frågor du mig
    5. Numera är British Airways 001-004 ca 1.500kr dyrare per väg än LHR-NYC sträckorna om man bokar dessa hos British Airways. Bokar man detta under American Airlines codeshare är det samma pris som från LHR till NYC. Bokar man det som American Airlines kan man även (om man vill) boka ARN-LHR sträckan med SAS under BD code-share. Så vill man ha 2 x 210 TP på British Airways, samt tjäna 4.800 baspoäng på SAS går det:cool:

    När jag åkte hade vi 28 av 32 stolar tagna. Jag satt också på 1K, med en herre på 1J. Jag känner att man satt väldigt "nära" sin medresenär och att i det avseende är vanliga CW bättre. Jag anser också att British Airways har "hypat" mat och dryck som "First Class" men det var lite väl mycket skolmatsals känsla och ingenting mer än vad man får på "mainline" British Airways. För mig handlar allt om att undvika US INS & Customs. Hela Shannon upplevelsen är värt hela resan!
     
  6. Concorde

    Concorde Founding Member

    Ort:
    The World
    Land:
    Sverige Sverige
    Bra rapport och kul att fler provar denna unika service! En rättning bara, du skriver att vanliga CW (Club World) på mainline flottan har ett tomt säte mellan stolarna. Det är inte korrekt. CW stolarna är i ying-yang formation vilket skapar en större känsla av avskildhet.
     
  7. Knucket

    Knucket Medlem

    Ort:
    OER
    Land:
    Sverige Sverige
    Tycker det var en mycket märklig känsla att kliva på planet i Shannon efter att ha gjort US INS & Customs.
     
  8. Gnopps

    Gnopps Medlem

    Ort:
    HEL
    Land:
    Finland Finland
    Tack för rapporten! Hur kommer det sig att man måste plocka upp bagaget i New York om man ska vidare, har inte tullen gjorts redan i Irland?
     
  9. Kricka

    Kricka Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag ställde mig samma fråga men kunde inte få något vettigt svar ! Man hämtar
    upp sin väska på bandet och bär ut den ut ur vad man kan kalla säkethetszonen.
    Där lämnar man den vid en Bagage-drop trots att den är checkad hela vägen.
    Det skapar i.a.f. arbetstillfällen även om man var tvungen att lägga väskan på
    bandet själv..
     
  10. Gnopps

    Gnopps Medlem

    Ort:
    HEL
    Land:
    Finland Finland
    Från band till band: gick du igenom någon säkerhetskontroll eller tull?
     
    1 person likes this.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×