Senaste nytt

Lokalpolitiker i Gällivare vill lägga ner Gällivare flygplats

Nemo

Medlem
Kan någon förklara för mig hur det kommer sig att Norge har så många fler flygplatser och flighter än Sverige? De är ju inte fler invånare precis. Norrlands inland har sporadiska besök av flygplan, medan min upplevelse är att norska landsbygden har så mycket mer. Hur kommer det sig?
 

Dr. Miles

Expert
Kan någon förklara för mig hur det kommer sig att Norge har så många fler flygplatser och flighter än Sverige? De är ju inte fler invånare precis. Norrlands inland har sporadiska besök av flygplan, medan min upplevelse är att norska landsbygden har så mycket mer. Hur kommer det sig?

De kan inte bygga vägar mellan orten... I alla fall inte billigt.
 

johansch

Medlem
De spenderar ju hundratals miljarder på att bygga tunnlar för att göra just det.

Jag tror de helt enkelt har för mycket pengar.
 

Ubbe

Medlem
200 miljoner är mycket pengar för en liten kommun. 20 mil till flygplatsen är väl helt OK så lägg ner den.
 

Nemo

Medlem
Jmf Norge/Sverige.
Sverige har 40 flygplatser för kommersiell trafik. Det finns 12 flygplatser som har färre passagerare än Gällivare (=30% =12/40). Gällivare (2011) har 42.195 passagerare.
Norge har 52 flygplatser för kommersiell trafik. 18 av dem har färre passagerare än Gällivare (=35% =18/52).
Varför har norrmännen råd att hålla fler mindre flygplatser öppna än Sverige?

Ren krass ekonomi.
- Det är 113 km mellan Gällivare flygplats och Kiruna flygplats, tar 1h37min att köra. Det ger 68.215 timmars extra transport för alla passagerare (och då räknar jag med att man parkerar bilen på Kiruna flygplats, inte att man blir skjutsad) = nästan 8 års oavbrutet körande per år. Eller 4.768.035 km = 120 varv runt jorden. Bränslekostnad, väldigt lågt räknat 10 kr/mil ger nästan 5 miljoner kronor. Med normala driftkostnader för bil snarare 20 miljoner kronor. Och då är inte tidsförlusten inberäknad, tid som man skulle kunnat ägna åt familj eller arbete istället för att sitta i bil. Eller förlust av turister, företag som är beroende av turister, flygmöjligheter etc.
- Kostnad för att driva Gällivare flygplats är mellan 1,2 milj och 2,1 milj (har inte hittat exakta driftkostnader).
Anförskaffande av förlängd landningsbana 140 milj, avskrives på 40 år? ger 3,5 milj/år. Fortfarande billigare än att låta folk åka till Kiruna.
Varför lägga ned Gällivare flygplats? Det är ju inte pengarna det hänger på i realiteten.
 

NyfikenGrau

Medlem
Nemo, jag tror det är så illa att man ser om det finns någon minuspost i kalkylen, sedan tar man bort orsaken till minustecknet utan att tänka på konsekvenserna.

En annan aspekt på detta är att allt färre i Sverige (och hela västvärlden) tar körkort, nedgången är mycket kraftigare än att den kan förklaras med ungdomsarbetslöshet/fattigdom. Från 75 till 55 % vill jag minnas, sedan jag tog körkort för 20 år sen.

Återstår taxi eller kollektivtrafik, där den första resan antagligen kostar mer än själva flygresan och den andra resan med all sannolikhet tar minst 50 % längre tid än att köra själv/åka taxi.

Sedan ska man nog inte utgå ifrån att plusposterna i tabellen man tittade i när man såg att flygplatsen låg på minus, finns kvar några år senare.
 

Ubbe

Medlem
- Kostnad för att driva Gällivare flygplats är mellan 1,2 milj och 2,1 milj (har inte hittat exakta driftkostnader).

Nu har inte jag några siffror men kan med bestämdhet säga att dessa måste vara fel. Bara snöskottningen måste kosta mer/år för att inte nämna avisning... uppvärmningskostnader för de lokalerna bör väl ligga någonstans runt dessa siffror/ vecka på vintern.

Sen glömde du bort att tänka på möjligheten till flygbuss alternativt tåg då Kirunas nya järnvägsstation kommer att ligga vid flygplatsen, samt att du glömde att räkna bort den tid som lägges på resor till dagens flygplats.
Att dela flygplats med Kiruna ger dessutom en möjlighet till bättre utbud då kundunderlaget blir större. Att varje liten småort i Norrland ska ha en egen flygplats är ju rena stolligheterna. Kolla Skövde som är gott och väl dubbelt så folkrik som Gällivare och har 15 mil till Landvetter...
 
Toppen