Senaste nytt

Livetråd: Stockholm-Bangkok i F (ARN-FRA-HND-BKK) med många sköna timmar i FCT

kaktusen

Medlem
Dags för lite tips och review om takbarer/skyview bar/rooftop bar i Bangkok. Jag tillbringade fem dagar och fyra nätter i stan. Det blev fem bra träningspass och fem härliga takbarer.

Det här med takbar blev ett litet tema på resan. Jag gillar ju vin och även bra utsikt. Slår man ihop de båda måste det ju blir världsklass tänkte jag. Under dagsbesöket i Tokyo blev det ett besök i Shibuya och två takbarer. Shibuya Hikarie på våning sju samt Bellovista i Cerulean Tower Hotell. Bellovista är väl värt ett besök som jag skrivit om tidigare i tråden.

Men nu över till Bangkok. Fem takbarer med start på våning tio och avslut på våning 66. Till sist ett par andra lyxiga hotell utan takbar väl värda ett besök. Vi börjar med den lägsta takbaren. I nästa inlägg St.Regis takbar.

VIE MGallery Hotell, våning 10:

Jag fuskar lite eftersom detta var hotellet jag bodde på. Ett underbart hotell med ett fantastiskt gym och pool med tillhörande bar på våning 10. Endast en kort promenad från Siam Center/Siam Paragon/MBK. Poolen är inte täckt och utsikten är mycket trevlig, speciellt på kvällen. Det finns lite soffor, solstolar och bord där man kan sitta (och jobba som jag gjorde mest). Trevliga drinkar, möjlighet att beställa mat samt några hyfsade viner på menyn.

Man kan gå eller simma fram precis till kanten och titta ned över trafiken vilket ger en härlig kontrast. Tittar man tillbaka mot hotellet så ser det maffigt ut på kvällen. Happy hour mellan 5-7 PM ger en fin start på kvällen. En lugn och trevlig poolbar/takbar med fin utsikt.

vie9.jpg


Hotellet från poolen

vie8.jpg


Dagens kontor

vie7.jpg


vie6.jpg


Kvällens kontor

vie5.jpg


Fin kontrast med pool, trafik och skyskrapor

vie3.jpg


Pool med bar i bakgrunden

vie2.jpg


vie1.jpg


Kvällsvy
 
Last edited:

kaktusen

Medlem
Dags för review nummer två av en takbar/skybar i Bangkok. Jag fuskade lite i min inlägg ovan in min review av VIE MGallery eftersom jag bodde där själv. Vi startade alltså på våning tio, nu flyttar vi upp men endast två våningar. Nu är det dags för St.Regis. I nästa inlägg flyttar vi upp till våning 24 och takbaren vid Mgallery Muse

St.Regis Bangkok bar, våning 12:

När jag tänker på St.Regis går tankarna alltid tillbaka till de många åren man bodde i NYC. Eftersom man alltid hade på sig bankpyjamas och slips så var blev det rätt många besök på St.Regis i stan. Hotellet i Bangkok ligger relativt nära Siam Center och precis vid golfbanan/race track. Entrén är vid St.Regis är som vanligt ståtlig och vacker. Andas liksom diskret lyx. När man kliver av hissen på våning tolv blir man nästan attackerad av hjälpsam personal. Man stiger först in i en enorm ståtlig sal, kallas eventuellt "Drawing room", som är som gjord för afternoon tea. Några steg till och man är inne i den lyxiga baren där hela den yttre väggen består av glas med fantastisk utsikt över staden.

St.Regis är som ni vet ett lyxhotell och detsamma gäller baren. Inga backpackers eller studenter hänger här. Väldigt lugnt och tomt, bara att välja plats. Tydligt att bartendern vet vad han gör. Dock tveksamt om servitrisen har koll. Den första gin tonic skickas tillbaka eftersom hon glömt begär Blue Saphire. Den andra smakar desto godare.

Efter ett par GT och njutande av den fina utsikten är det dags att gå ut på terrassen. Det finns även en härlig pool med bar i närheten men denna är nu stängd. Terassen är inte alltför stor men erbjuder en härlig utsikt över staden. Det blir några glas Riesling, förlåt "Liesling", vid baren och sedan sittande i de sköna sofforna.

Utsikten är härlig för att bara vara på våning tolv. Framför hotellet ligger det enorma gräsområdet med golfbana och race track. Detta ser underbart ut vid sen eftermiddag eller tidig kväll. Sent på kvällen ser det hemskt ut eftersom det inte är upplyst. Framför hotellet ser man då bara ett kolsvart gräsområde. I mörkret ser man inte om det är en soptipp eller en golfbana av Jack Nicklaus. Lite synd tycker jag.

Servitrisen är denna dag under all kritik. Påfyllning kan man glömma utan man för jaga tag i henne och snällt fråga trots att det är sparsamt med gäster. Kanske bara en tillfällighet? Baren är väl värd ett besök men kom gärna sen eftermiddag eller tidig kväll och se dagsljuset belysa det härligt gröna gräset. Det är en härlig kontrast när sedan stadens alla lampor slås på.

stregis1.jpg


Baren med utsikt över gräset

stregis4.jpg


Den stora salen, tror den kallas "Drawing room"

stregis5.jpg


Den lyxiga baren

stregis3.jpg


Vy på kvällen med den mörka gräsplanen. Tyvärr dåliga bilder med iPhone

stregis2.jpg


stregis7.jpg


Utomhusbaren med bild från hotellet.
 
Last edited:

kaktusen

Medlem
Då var det dags för takbar/skybar nummer tre från Bangkok. Denna gång betydligt högre upp. Takbar ett, VIE Mgallery, var på våning 10. Takbar två, St.Regis, var på våning 12. Nu är vi uppe på våning 24 och en riktigt härlig takbar. Och denna är ingenting jämfört med de sista två. I morgon flyttar vi upp ordentligt, då blir det våning 55.

Hotel Muse Bangkok, by MGallery, våning 24, The Speakeasy rooftop bar:

Hotellet ligger relativt nära Siam Center/Siam Paragon/MBK och några kvarter från Grand Hyatt Erawan. Det ser fantastiskt ut på kvällen och man kan se den sköna takbaren sticka ut. Jag tycker personligen att entrén inte kunde vara sämre. Jag kommer in i hotellet och undrar direkt om jag har gått fel? Det är gammeldags möbler och det ser ut som om man gått fel och kommit in bland hotellets kontor där man bara har konstiga möbler. Det känns allt annat än lyxigt och det finns ingen egentlig reception. En mycket märklig känsla.

När man går ut från hissen till Speakeasy bar på våning 24 är allting förlåtet. Det är skönt, avslappnat och med en magisk utsikt. Baren är härligt upplyst och man har en härlig vy över Bangkok. Man kan sitta precis vid kanten och titta ut över baren och ett härligt upplyst Bangkok. Eller slå sig ned i en soffa och bara mysa.

Det är alert service från första sekunden men inte lika bra senare. När glaset är tomt ska det fyllas på eller man ska i alla fall tillfrågas. Hur svårt kan det vara? Bra GT till att börja med och sedan några glas vitt vin. Trevlig och avslappnad stämning, detta är helt klart en takbar värt ett besök. Klart trevligare än St.Regis på våning 12.

muse10.jpg


Speakeasy bar, våning 24

muse1.jpg


Baren med härlig utsikt

muse6.png


Baren

muse8.png


Magisk utsikt precis vid räcket

muse9.jpg


Vy från baren

muse7.png


Muse Hotell Bangkok
 

Smuffe

Medlem
Hur gick det med fortsättningen? :confused:
Takbar 4 och 5 samt returflighterna mellan BKK - HND - LHR.
Visst, många har ju skrivit om sina upplevelser i ANA F men för statistikens skull behöver vi få in uppgifterna om cabin crew dyker upp inom 2... 3... 4.. eller hemskt långsamma 5 sekunder vid en seg flight. o_O:rolleyes:

Dessutom gillar jag den här rapporten.
 
Toppen