Senaste nytt

Livetråd: Stockholm-Bangkok i F (ARN-FRA-HND-BKK) med många sköna timmar i FCT

kaktusen

Medlem
Domo arigato igen från Tokyo! Sedan morgonens uppdatering har jag och @Mathias Olsson utforskat Tokyo. Det har varit en ganska lång dag.... Vi landade vi 13-tiden och jag hade då 11 timmar i stan till nästa flight med Thai i F till Bangkok. Mathias stannar en natt i Tokyo och åker dagflyg med Thai F till BKK i morgon. Vi kan väl säga att dagen inleddes lite trevande men blev väldigt bra. Vi hade en fantastisk inflygning mot Haneda i strålade sol. Det var så klart att man kunde se berget Mt. Fuji vilket var underbart. Efter landning möttes vi vid planet av en representant för Lufthansa som eskorterade oss hela vägen genom immigration och ända fram till taxin.

Japanerna är fantastiska. De är artiga, välklädda, snälla, pålitliga, punktliga och renliga. Övriga Asien är tyvärr ljusår efter Japan på alla sätt och vis. Min plan var att åka in till stan med Tokyo Monorail och sedan ta Yamanote Line åt båda hållen eftersom det är enkelt. Mathias ville ta taxi till hotellet och sedan gå vidare. En bra lösning så vi tog taxi en kort bit till hotellet Mystays för hans incheckning. Efter ett kort besök på rummet insåg Mathias att han glömt sin GoPro på planet. Ångest!!!!! Stor humor när han försökte förklara detta för personalen på hotellet som kunde noll engelska. Till slut hittade man ett nummer och han hamnade i telefonkö. Vår vistelse i Tokyo började inte bra.....

Efter ett tag beslöt vi att istället åka tillbaka till flygplatsen. Bra beslut annars hade Mathias fortfarande stått med luren i handen. Vid flygplatsen ser man direkt hur fantastiskt Japan är. Vi besöker LH First Class check-in och en äldre man kommer omedelbart och undrar vänligt vad problemet är. Boardingpass visas och han ursäktar sig för att kolla läget. Efter en minut har Mathias kameran i handen och personalen har bett om ursäkt för att han glömde kameran. Snacka om weltklasse!!

Den resvane @kaktusen tror sig (felaktigt) kunna lite om Tokyo och förklarar att Monorail och sedan Yamanote line är bästa vägen till Shibuya vilket är vårt mål för dagen. Ett bra beslut men vid byte vid Hamamatsucho så dirigerar jag oss båda på rätt tåg men i fel riktning. Ångest! Efter förlorad tid byter vi riktning och är med i matchen igen. Vi känner oss båda som King Kong i tunnelbanan bland alla småväxta Japaner:)

I Shibuya är det sushi lunch som gäller och vi tittar in på Genko Sushi för lite snabbmat där sushin levereras med "tåg". En god lunch där vi gjorde många beställningar där vi inte riktigt hade koll. Proppmätta behöver vi egentligen en powernap men går på utflykt i Shibuya. Jag har den briljanta(?) iden att min dag i Tokyo och fem dagar i Bangkok ska handla om "takbarer" med bra utsikt. Vet inte var det kom från. Säkert någon från BC som tutat i mig detta. Precis som att man ska resa i F och stanna hela dagen i FCT;-) Jag gillar ju vin och även bra utsikt. Detta måste bara bli ett bra tema.

Mathias går vid 16-tiden in i en svår kris och är så trött att han knappt kan stå upp. Kämpa!!! Vi promenerar runt och siktar in oss på bra utsikt i barn vid Shibuya Hikarie, precis bredvid Shibuya station. Vi hittar en restaurang på sjunde våningen med bra utsikt och tar några glas vin/öl och snackar lite. Mathias ser genast stark ut igen. Nästas takbar planeras och jag hittar hotell Tower med bar Bellovista på 40de våningen ett norrländskt stenkast bort.

Restaurangen vid Hikarie var ett casualställe, Bellovista är flådigt och lyxigt. Utsikten grå 40de våningen på kvällen är helt fantastisk. Jag tar in ett par glas Riesling från Hans Lang vilket var extremt gott. Mathias tar en dry martini och en annan drink som båda vara grymma. Bartendern är inget annat än fantastisk och gör alla drinkar framför våra ögon. Vi snackar någon timme och sedan är det dags för avfärd till flygplatsen igen. Denna gång tar vi tåget i rätt riktning....

Incheckning till Thais kvällsflight startar 21 på kvällen. Man vill checka in tidigt för att uppleva Ana Suites lounge. Incheckningen med Thai går som vanligt magiskt bra och man känner sig verkligen speciell. Jag blir eskorterad genom immigration och säkerhetskontroll och är i loungen efter fyra minuter. Härligt!!

Jag gillar denna lounge som idag är ganska busy. Det blir tre snabba glas med Collet Brut champagne och sedan dags för en matbit. De flesta Japanerna verkar köra noodles men jag beställer in en "Roasted chicken with tomatoes". Till detta serveras ris och jag plockar även lite assorted sushi från baren. Kycklingen är den bästa roasted chicken jag någonsin ätit. Helt fantastisk smakrik för att vara en så enkel rätt. Sköljer ned kycklingen med ett par glas Shiraz från McLaren Vale. Väldigt gott.

Snart dags för boarding och flight till Bangkok vilket är min slutdestination.


IMG_3798.jpg

Inflygning med härlig vy av berget. Sorry dålig bild

IMG_3808.jpg

Welklasse

IMG_3813.jpg

Dat blir inte bättre än så här

IMG_3855.jpg

Omöjligt!!

IMG_3856.jpg

Något bättre men svårt!

IMG_3825.JPG

Sushi på Genko Suhi i Shibuya. Man beställer elektroniskt och maten kommer på någon minut.

IMG_3843.jpg

Shibuya

IMG_3840.jpg

Utsikt från baren vid Hikarie

IMG_3847.jpg

Från baren på 40de våningen, Bellovista. Trevligt!!

IMG_3850.jpg

Utsikt
 

Attachments

  • IMG_3853.jpg
    IMG_3853.jpg
    54,1 KB · Visningar: 256
Last edited:
D

Deleted member 4140

Guest
Tack för en härlig rapport.
När vi landade väntade ingen på oss när vi steg av planet, så fick köra den vanliga immigration.
konstigt att det är så olika beroende på person:)

Japanska tunnelbanekartan ser ut som en cirkus från första början men blir faktiskt relativt simpel efter någon dag.
 

kaktusen

Medlem
Dags för Thai TG661 i F från Haneda till Bangkok. Denna flight är mer av en transportflygning. Departure 00:20 och drygt sex timmars flygning. Gate 147 ligger låååååångt från loungen och det finns ingen golfbil. Jag lyckas hitta en mindre golfbil som är ledig. Tyvärr spelar den hela tiden en melodi för att hålla passagerare borta. Låter som glassbilen och alla stirrar. En aning pinsamt.

Vid gaten är man som vanligt snabbt igenom och personalen bugar 100 gånger. Flighten med Lufthansa till Haneda var nästan tom i F, denna flight är full. Alla åtta platser tagna i F. Jag kliver på och tar mig till min plats, 2K. Jag tittar framåt och hamnar direkt i en svår depression. Framför mig är det ett par med en liten bebis. Hur ska detta sluta? Skrik hela vägen? Ett par snabba glas med Dom Perignon 2006 hjälper och jag känner mig bättre:)

Pyjamas på direkt och mat beställs. Jag väljer att äta all mat innan jag lägger mig. De flesta andra verkar lite svaga och somnar direkt. Efter en timme är det endast jag och en till som är vakna. Maten börjar med en appetizer bestående av marinerad foie gras. Låter toppen men det smakade som vanlig kyckling. Sedan blir det pumpasoppa. Låter inte gott men det är en av de godaste soppor jag ätit. Mycket bra! Till main course blir det "Grilled rainbow trout" med grönsaker och ris. Helt ok. Sköljer ned maten med några glas Chablis Grand Cru les Preuss som var gott.

Efter några timmars sömn blir det frukost som är väldigt basic. Frukt med bröd, juice, the och marmelad. Inflygningen mot Bangkok är oerhört mjuk och trevlig. Piloten smeker ned planet på landningsbanan och vi taxar ett bra tag. Hur gick det med bebisen? Helt klart världens snällaste bebis. Jag hörde inte ett ljud på hela resan. Föräldrarna var helt grymma thailändare. Vid arrival är servicen från Thai som vanligt ofattbart bra. Vi möts vid dörren och guidas snabbt ned till en buss. Det står flera fullstora bussar och väntar och jag inser att jag har fått FCS (First Class Syndrome). Ska vi åka buss med övriga passagerare?:) Ingen fara, passagerare i F slussas ombord och sedan åker vi direkt.

Sedan guidas jag genom immigration fram till baggaget. Två personer från Thai är med mig hela tiden och plockar snabbt fram min väska som kommer som #4. Mycket trevlig personal och verkligen toppenservice! Flygplatsen har gratis Wifi och jag beställer genast en Uber Black Klockan är 05:30 på morgonen och en fräsch Honda Accord anländer på ett par minuter och vi åker mot Bangkok med väldigt lite trafik. Snart dags för incheckning på fantastiska VIE Mgallery hotel i Bangkok där jag har bokat upp en stor svit. Herrlich!!
IMG_1433.jpg


ANA Suites Lunge

IMG_1444.jpg


IMG_3863.jpg


Den fantastiska roasted chicken med utsikt i ANA Suites Lounge

IMG_3867.jpg


IMG_3879.jpg


Väldigt god pumpasoppa

IMG_3880.jpg


Fisk med ris och grönsaker

IMG_3883.jpg


Thai F
 

Attachments

  • IMG_3860.jpg
    IMG_3860.jpg
    73,7 KB · Visningar: 245
  • IMG_3861 2.jpg
    IMG_3861 2.jpg
    87,9 KB · Visningar: 281

kaktusen

Medlem
Tack för en härlig rapport.
När vi landade väntade ingen på oss när vi steg av planet, så fick köra den vanliga immigration.
konstigt att det är så olika beroende på person:)

Japanska tunnelbanekartan ser ut som en cirkus från första början men blir faktiskt relativt simpel efter någon dag.
Jag tycker tunnelbanan verkar komplicerad men man vänjer sig säkert. Jag älskar att ingen, absolut ingen, pratar i telefon i tunnelbanan. Härligt att se. Vi blev guidade hela vägen ända fram till taxin. Bra service!!
 

JohnnyWilde

Medlem
Fick du pyjamas på thai flighten?
Flyger den om 4 veckor men ser ut att få gamla F kabinen annars gillade jag verkligen den nyare svitstolen!
 
  • Gilla
Reactions: Gus

kaktusen

Medlem
Ser mycket trevligt ut!
Ser på följande bild http://www.businessclass.se/forum/attachments/img_3867-jpg.58480/ att utomhustemperaturen är 100 grader Celsius... ;)
Hahahah, En aning märkligt....... Såg aldrig detta.

Fick du pyjamas på thai flighten?
Flyger den om 4 veckor men ser ut att få gamla F kabinen annars gillade jag verkligen den nyare svitstolen!
Självklart pyjamas:) Tänkte testa en XL denna gång men det gick inte. Jag är 189 lång och väger 90 kg men den var alldeles för stor.

Jag är nu i Bangkok men ska inte tråka ut er med tråkiga äventyr. Däremot ska jag testa några hotellbarer varje kväll och ge en rapport. Samt ge en rapport på VIE MGallery i Bangkok. Eftersom jag jobbar en del, mest när jag dricker vin:), så blir det även dagligen några bilder av "dagens kontor". Dvs jobb i en mycket trevlig miljö.
 

kaktusen

Medlem
Dags för en liten summering av resan ARN-FRA-HND-BKK med några korta highlights. Därefter blir det ett par uppdateringar med tips om bra hotellbarer/takbarer i Bangkok och lite allmänna tips.

LH 809 ARN-FRA C: Ni undrar väl hur denna transportflight på fakirtid, 06:45 departure, kan kvalificera in som en highlight? Flighten var snarare en "lowlight" och en katastrof. Ett av mina sämsta reseminnen någonsin och något jag sent ska glömma. Och det var inte för att man pga strejken inte hade fått med sig en enda matbit i cateringen. 10 minuter in på resan kände jag mig svårt sjuk och var helt grön i ansiktet. Som Hulken men med mindre biceps. Besättningen var en aning oroad och jag fick fem(!) spypåsar. Har sällan mått sämre. Tio minuter in på denna fantastiska resa var jag helt säker på att jag skulle landa i Frankfurt, träffa en doktor och sedan ställa in resten av resan och åka hem.

Efter en timme övergick den gröna färgen till likblek och jag mådde något mindre dåligt. Spypåsarna tack och lov oanvända. Tack och lov ingen apron parkering, troddes aldrig jag skulle säga detta, utan jag fick frisk luft under promenad till FCT. När jag ankom stapplade jag genom säkerhetskontrollen och gick sedan direkt och la mig ett par timmar. Helt slut. Min snabbanalys sa att det måste vara sömnbrist. När jag vaknade kände jag direkt att jag mådde bättre, det fanns hopp om livet igen.

FCT- 9 timmar: Jag är småkär i FCT och äskar den diskreta tyska lyxen. Efter stadig frukost mådde jag ganska bra och dagen fortsatte med utsökt lunch, träff med @Mathias Olsson, mycket champagne och en dusch innan avfärd till planet. Från och med nu anser jag att FCT har magiska krafter eftersom loungen kunde hela mig från nära döden till att må weltklasse på en halv dag:)

LH 716 FRA-HND F: En trevlig flygning med endast tre av åtta platser tagna. Bra service som vanligt. Jag kan väl subjektivt tycka att servicen är lite stel och anonym ibland. Men andra ord väldigt "tysk":) Dock en härlig kontrast till det konstanta bugandet på Thai F och ANA F.

Tokyo: Det blev 11 timmar i Tokyo som började lite trevande när Mathias glömde sin GoPro på planet. Lufthansa och japaner levererade och den var i Mathias händer inom kort. Fantastiskt imponerande! Dagens spenderades i Shibuya med sushi, sightseeing och vi hann även med två "takbarer", Shibuya Hikare på gång 7 samt Bellovista på våning 40, och några stänkare.

ANA Suites Lounge - 3 timmar: Ytterligare en favoritlounge. Jag hann inte med att dusha men det blev en massa champagne, ett par glas rödtjut samt den godaste "Roasted chicken" jag någonsin ätit. Trevligt!

Den sista flygningen, THAI TG 661, var trevlig men mer av en transportflygning. Avgång 00:20 och jag tycker inte att den var en highlight även om allt var bra. Jag har tyvärr fått FCS (First Class Syndrome) och jag skyller på BC. Som summering gick allt perfekt utom då den första flygningen.
 
Toppen