Senaste nytt

Livetråd: Bangkok-Stockholm i First (BKK-HND-LHR-ARN)

kaktusen

Medlem
Maten var som sagt imponerande. En riktig avsmakningsmeny! När man äter "riktig" japansk mat märker man hur mycket man missar. De flesta tänker sushi, sashimi och kanske yakiniku när man nämner japansk mat. Det japanska köket har så många andra smaker och ingredienser som man missar. Varje rätt hade något som jag aldrig provat förut.

Jag valde Japansk meny med ett komplement av caviar till första förrätten. Nedan menyn och sedan maten i turordning. Efter huvudmenyn ytterligare några rätter som jag provade på senare under flighten. Alla bilder tagna med iPhone så tyvärr inte världsklass:

mat11.png

Japanska menyn på NH211 Haneda till London. Mums!!

mat2.jpg


Krug!!

mat3.JPG


En liten aptitretare: "Starter; a taste of what’s to come". Det var crab leg, någon slags fisk, salmon roe i en smet och rökt kött. Mycket bra start!

mat5.jpg



Simmered abalone and herring roe with Japanese plum-based paste.
Jag fuskade lite och tog in caviar från den västerländska menyn. Väldigt god caviar som faktiskt var från Latvia.

mat6.jpg


Caviar!

mat7.jpg


Nu börjar det hända saker:

Chinese yam rolled with simmered beef
• Sushi roll with halfbeak, prawn and cucumber
• Steamed savory egg custard with crab butter Botargo
• Grilled snow crab meat


mat8.jpg


A clear soup with Scallop fishcake. Godare än det såg ut

mat10.jpg


"Huvudrätt":

A selection of sashimi
Seared yellowtail with grated daikon radish
• Kombu kelp-cured salmon trout


Simmered treats:
Simmered beef tongue in miso-based sauce
• Simmered Japanese tiger prawn with egg yolk


Tasty tidbits
• Grilled conger eel and vegetables

Main course
Simmered monkfish and monkfish liver in soy-based sauce
Steamed rice, miso soup and Japanese pickles

mat9.jpg


Desserts
Crepe ice cream
• Green tea roll cake
• Fruits


Detta var alltså huvudmenyn. Jag provade även på fyra andra rätter under flighten. Kabinen var tyvärr väldigt mörk så svårt att ta bra bilder:

IMG_4200.JPG


Deep fried fish cakes

IMG_4202 2.JPG


Garden sallad with Japanese dressing

IMG_4203 2.JPG


ANA classic curry with rice

IMG_4204 2.JPG


En kryddig kinesisk soppa. God!
 

kaktusen

Medlem
Det blev mer baggage på hemvägen tack vara alla fina accessories som delades ut

• Fyra Rimowa amenity kits i olika färger
• Fyra pyjamas
• En pyjamas med tofflor "giftwrapped" av ANA personal
• Handskrivet brev från staff på ANA 211 HND-LHR
• Två ankor från FCT i Frankfurt

pyjamas.jpg
 

kajjan85

Medlem
Tackar för detta. Du berättar på ett roligt sätt! Det glädjer mig att höra att du var så nöjd med ANA. Har själv bokat ANA båda hållen mellan Frankfurt och HND i Januari. Jag gillar asiatisk service så Lufthansa har aldrig riktigt lockat på samma sätt. I reserapporter både här och på andra ställen lovprisas ANA gång på gång medans LH får ganska blandade omdömen.
 

Brandten

Medlem
Fin inflygning och perfekt landning på Heathrow. Fick ett handskrivet tackkort av personalen. "Stort tack för att du drack upp all Krug och nästan allt vin" skulle de kanske ha skrivit:) Grymt trevlig man i passkontrollen. Sedan kom jag på varför jag vägrar åka till eller via London. Man ska först trava rätt långt och sedan ska man igenom den förbannade säkerhetskontrollen som bemannas av IQ befriade idioter. Denna gång anmärkte man på att plastpåsen där jag hade vätskor var för stor. Den är möjligtvis ett snäpp större än skitpåsen som de själva ger ut. Sedan anmärker de på varje liten struntsak.

Extra kontaktlinser innehåller vätska och är "livsfarliga". Detsamma gäller medicin i pyttesmå engångsförpackningar. Jomenvisst, en favorit bland ISIS. Amenity kits ska plockas isär och gås igenom. Sedan ska varenda kabel, elplugg, batteri och elrelaterad sak trippekollas. Oklart varför. Sedan anmärkning på att saker inte får plats i den lilla plastpåsen. Förklarade att jag fick lite extra grejor i First och att det var ytterst lite som hamnade utanför påsen. Går jorden under om en handkräm på 25 ml inte får plats? Tydligen är man då en fara för landet. Sedan en massa tjafs om detta. Jag har aldrig haft detta problem på en enda flygplats runtom i världen förutom Heathrow.

Jag gjorde ett besök i Senatorloungen för att försöka komma in. Jag är bara EBS och ska egentligen inte komma in. Jag förklarade att jag hade flugit F med ANA och undrade om jag kunde stanna ett par timmar. Fick ett mycket tveksamt nej för att det var rätt fullt. Annars hade jag blivit insläppt. Helt ok, jag ska egentligen inte bli insläppt så det var inget att vara sur över. Alltid värt att fråga.

Men det var väl trots allt värt att åka hit för att testa fantastiska ANA. Nu återstår en kort flight i SAS Minus, dock med exit aisle, till Stockholm. Man borde sedan sova gott ikväll.

Precis samma erfarenhet som dig med kontrollen efter ankommande NH211. Undviker LHR så långt det går framöver.
 

Ricci

Medlem
Tack för en trevlig och rolig rapport.:)

Måste kontakta Tallin nästa vecka och försöka ändra min resa så jag får in ANA tillbaka till Europa.:p
 

kaktusen

Medlem
Tackar för detta. Du berättar på ett roligt sätt! Det glädjer mig att höra att du var så nöjd med ANA. Har själv bokat ANA båda hållen mellan Frankfurt och HND i Januari. Jag gillar asiatisk service så Lufthansa har aldrig riktigt lockat på samma sätt. I reserapporter både här och på andra ställen lovprisas ANA gång på gång medans LH får ganska blandade omdömen.
Jag gillar verkligen Lufthansa men ANA var på en annan nivå. Hårdvaran är bättre men den stora skillnaden tycker jag är i servicen. Mycket bra på Lufthansa men ofattbart bra med ANA. Jag har ju iofs endast gjort denna flygning med ANA så vi får väl se om de levererar nästa gång också:)

Jag tar en för laget och kör hårdtest på ANA snart med 3 flighter i First under dygnets alla timmar och givetvis rapporterar jag om det efteråt!
Hahahaha, jag är redan avis!!! När åker du?

Tack för en trevlig och rolig rapport.:)

Måste kontakta Tallin nästa vecka och försöka ändra min resa så jag får in ANA tillbaka till Europa.:p
Jag trodde inte att de skulle vara så bra men det var verkligen njutning alla tolv timmarna. Om du inte har testat ANA så gör ett försök. Och rapportera sedan förstås om hur det var!:)
 
Toppen