Senaste nytt

LIVE: Lufthansa First och öl längs med Highway 1

palmen

Moderator
Vi var lite sena idag, tydligen problem med toaletterna som de försökt laga. Väl ombord hälsas vi välkomna vid dörr 1L och gör vänstersvängen. Jag på 3A och brorsan på 3D, perfekta platser för att snacka med varandra även om första raden varit optimal.
Totalt 7 pers i First och det andra mittsätet förblir tomt.

Champagne (Taittinger 2007 Brut Millesime) erbjuds ombord idag, trodde det skulle finnas en till sort. Smakar bra, även om man inte är en champagnekännare. Även nötter serveras innan takeoff och påfyllning av dricka. Vi taxar ut ca 40 minuter sent innan vi lyfter mot Chicago.

Vårt crew är riktigt grymt, en som serverar i First och en annan i köket. Direkt så släpper den tyska fasaden och det blir en familjär stämning där vi får allt vi ber om utan några konstigheter.
Vi tar in alla förrätter, caviaren är god och om vi hörde korrekt var den italiensk. Exakt samma meny som @Voyageur hade ombord. Som varmrätt valde vi båda Tenderloin med spicy potatismos. Köttet är som vanligt genomstekt men ändå gott och saftigt, potatismoset var dock grymt bra.
Vi bestämde oss dessutom för att köra vinprovning på alla vita viner där vinnaren blev 2014 Forster Ungeheuer Riesling GG - Grosses Gewächs, Weingut Mosbacher, Deutschland. Ni som kan vin kan säkert fylla i mer om detta, jag konstaterade bara att det var godast och väldigt friskt i smaken.

Efter maten är det dags för vila efter att först ha bytt om till pyjamas. Jag somnar relativt enkelt lyssnandes till musik i hörlurarna. Tydligen somnade jag med vinet i ett fast tag med båda händerna vilandes på magen. Enligt brorsan sov jag så ca 30 minuter innan ena flygvärdinnan lossade mina händer och tog bort glaset medan jag sov. Rätt strongt ändå att sova 30 minuter med vin i handen utan att spilla. Övriga som såg detta måste ha fått sig ett skratt, tror dock bara crew och brorsan noterade det för de andra hade lagt sig innan.

Ca 90min innan landning beställer vi in mat från snack menyn, jag tar chark tallrik och brorsan testar burgaren som dock var lite torr. Det var slut på champagne glas så vi fick dricka det sista i vinglas istället. Trots försening från Frankfurt med ca 45 minuter landar vi bara 5 minuter sent.
Immigration var 0 personer i kö och massa öppna bås, våra väskor kommer som nummer 1, 4 och 6 på bandet innan vi ens hunnit dit riktigt bra. Tyvärr är det sen bara 1 kö ut genom tullen eller vad det är, blev väntan i ca 10 minuter innan vi var igenom.

Är nu på Holiday Inn Express vid O'hare för en natt innan vintern flyger United First imorgon till San Francisco, får se hur brorsan upplever det och kul att testa på en flight längre än 2h för min del.

Bilder kommer imorgon, tar 3 minuter per bild att ladda upp.
 

palmen

Moderator
Vår Porsche ut till planet.
DSC_2205.JPG

Champagne och nötter pre takeoff
DSC_2208.JPG

Även SAS får vara med
DSC_2210.JPG

En lite aptitretare när vi kommit upp, ljusår bättre än den laxboll som serverades till Frankfurt.
DSC_2212.JPG

Älskar denna utsikt
DSC_2213.JPG

Bilder på vår måltid ombord
DSC_2217.JPG DSC_2220.JPG DSC_2221.JPG DSC_2222.JPG DSC_2223.JPG

Vi försökte få en Irish coffee ombord med lite blandat resultat, det är iaf vanligt socker, kaffe, whisky och grädde :)
DSC_2224.JPG

Innan landning beställde jag en tallrik med lite snacks.
DSC_2228.JPG
 

palmen

Moderator
Vaknar självklart på tok för tidigt, innan 6 på morgonen CH kan inte somna om. Vid 0730 går vi ner till frukosten som får klassas som medioker, lite juice och yoghurt fanns i alla fall och flingor. Efter att snabbt ha käkat så gör vi oss redo för att ta shuttle till O'hare.
Flighten innan vår är fullproppad så ingen lycka med att komma med den B777-200 som går 1,5h tidigare.
Vi sitter nu i United Club loungen i väntan på vår flight, boarding om ca 1h. Helt ok utsikt men det är väl allt som erbjuds.
1467122624833830168243.jpg
 

Canadien

Medlem
Amerikansk flygplatshotellfrukost är inte kul (oftast). Råkade se en gång när de skvimpade upp färdig äggröra ur en vit sopsäck in i ett frigolittråg som nuddade micron nån minut innan det landade hos gästerna. Effektiv utfodring av boskapet är det dock.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Voyageur

Medlem
Jag vill höra allt om kaoset @Voyageur

Till skillnad från killarnas boarding vet jag inte riktigt hur de tänkte med min. I wish att det hade varit 3 bilar, här trycktes alla 3 in i minivanen. Trotts att det stod en Porsche och 4 Mercedes bredvid. Trist att inte fått uppleva den känslan eftersom man lite försiktigt frågat om det. LH F fixar inte allt....

Ca 10-15 pers som skulle eskorteras iväg samtidigt med mig till olika flyg med tillhörande små problem av pass etc. Det lilla man förstod av tyskan samt personalens stressade min var att det var problem med någons boarding. Stod väl där nere vid bilarna en god 10 min för att reda härvan :)
 

palmen

Moderator
Flyget till San Francisco kommer nog inte gå till Historien som den bästa men var helt ok. God mat serverades och vi fick in Goose Island IPA på löpande band när vi druckit upp en. Vi flög en B737-900 och hade möjlighet att se på ca 100 kanaler live ombord vilket var riktigt bra, tyvärr drabbas man ju av all reklam också. 4 timmar går rätt snabbt när man kan se på tv samtidigt.

DSC_2237.JPG

Vi fick 2 val av mat, vegetarisk ravioli eller biff i hoisin sås. Smakade väldigt bra och köttet var oerhört mört.
DSC_2238.JPG

Efter maten fick vi in en mangosorbet också.
DSC_2239.JPG

Uniteds lounge I Chicago har blivit lite bättre än tidigare. Fanns faktiskt något ätbart i form av färsk frukt och man kunde ju inte tacka nej till att köpa en Anti Hero IPA från Revolution Brewing Company för 5 dollar.
DSC_2236.JPG
 

palmen

Moderator
För tredje natten i rad på denna resa bor vi på Holiday Inn Express. Inget fancy men duger för att sova. Här i San Francisco Airport South har vi dock fått någon form av svit vilket är trevligt hade ingen aning om att de hade sådana rum.
DSC_2240.JPG
DSC_2241.JPG

Utsikten är helt ok även om det inte direkt är en sandstrand utanför. Vi har en bra vy över inflygningen till SFO.
DSC_2242.JPG
 

palmen

Moderator
Efter att ha landat på rummet och käkat lunch var det dags för att börja dricka öl. En uber in till centrala San Francisco skulle kosta 20$ så det blev vårt val. 3km från stan tar det dock stopp i köer, tog ca 20 minuter innan vi kom av och kunde ta några småvägar ingen annan åkte.
Första stoppet var Cellarmaker och blir lite förvånad med partytält utanför och en lång kö. Tydligen har de release av deras Double Dobis idag, 10$ flaskan så vi köper två att ta med hem, visar sig att alla flaskor sålt slut på 4h. Cellarmaker bureljerar nästan aldrig så det var lite kul att få tag på. Vi testar denna öl på fat samt 2 olika Pale ale innan vi går vidare.
DSC_2243.JPG
DSC_2258.JPG

Nästa stopp blir City Beer store som ligger en gata nedanför. Mycket folk även här och vi testar 3 olika öl, IPA från Societe, Framboise wild från Lost Abbey och en Coffee Milk Stout från Alvarado Street Brewery (som är dagens destination). Alla dessa 3 öl var grymma!
DSC_2250.JPG

Efter att vi druckit upp detta är nästa stopp T Mobile för att köpa ett amerikanskt abonnemang, nu kan jag med andra ord uppdatera live och inte i efterhand.
Efter inköp av detta köper vi biljetter till spårvagnen så vi senare ska kunna ta oss till Fishermans wharf, vi går även halvvägs upp för backen till Hopwater Distribution för sliders och mer öl innan vi hoppar på spårvagnen.
DSC_2257.JPG

Efter en liten promenad längs med vattnet blir sista stoppet Pier 23 Cafe innan vi tar en Uber tillbaka till hotellet.
Om 3h ska vi hämta hyrbilen. Som vanligt tycker dock kroppen att man ska vakna 6 på morgonen :-(
 
Toppen