Senaste nytt

Live från 10.000 meter: Första flygningen idag med Lufthansa Premium Economy

Jacob

Medlem
God förmiddag från Frankfurt. Idag kl 13.10 sätter jag kurs mot Washington för den första kommersiella flygningen någonsin med Lufthansa Premium Economy. Det är tydligen första gången på 35 år som Lufthansa introducerat en ny kabinklass.

Flygplanet, en Boeing 747-8, levererades från Seattle den 30 augusti och fick de nya premium economy-stolarna installerade för några dagar sedan. Torsdag förra veckan gjordes den första flygningen, någon slags specialflygning över Tyskland, men idag blir det första gången på riktigt.

Ombord på premiärflygningen kommer även Lufthansas kommersiella chef vara med samt Lufthansas produktansvarig för premium economy. Det kommer också finnas Flynet internetuppkoppling på planet så jag hoppas kunna rapportera från flygningen med lite bilder och kommentarer.

Premium economy kommer dock inte erbjudas som full kabinprodukt förrän den 1 december.

Mindre än en timme till boarding...
 

Jacob

Medlem
Och här har vi flygplanet:

First-flight-with-Lufthansa-Premium-Economy-Frankfurt-Washington-01.jpg
 

Jonas C

Medlem
Känns ganska uppenbart att målgruppen för denna produkt är fritidsresenärer, med tanke på hur den har marknadsförts. Sen är ju frågan om prissättningen verkligen marchar målgruppen.
 

Senator

Moderator
Känns ganska uppenbart att målgruppen för denna produkt är fritidsresenärer, med tanke på hur den har marknadsförts. Sen är ju frågan om prissättningen verkligen marchar målgruppen.

Vi ser trots allt bara "det som händer på front end" mao mot konsument, och inte det som händer både mot storkunder och medelstora företag. Min uppskattning är att dessa representerar 60-65% av Lufthansaresenärer. Med tanke på hur få bolag som har affärsklass i policyn, tror jag att detta är på lik linje som när SAS ursprungligen introducerade SAS Premium i Europa med 3-klasser (Business, Premium, Ekonomi) var detta en produkt för affärsresenärer som fick åka "lite mer än ekonomi" men inte affärsklass.
 

Jacob

Medlem
Och då blev man den första Lufthansa Premium Economy-passageraren någonsin att gå ombord på ett flygplan, med 50 personer omkring som jublade och applåderade. Helt surrealistiskt! Får väl se om jag dyker upp på någon bild någonstans. :)

Lite lustigt faktiskt att det sitter så i ryggmärgen att hålla sig nära podiet när det börjar dra ihop sig till boarding.

First-flight-with-Lufthansa-Premium-Economy-Frankfurt-Washington-03.jpg
 
Toppen