Liten ändring av resa från resebyrån

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av FFS, 5 Maj 2013.

  1. FFS

    FFS Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag ska åka

    ARN-ORD-DCA (Washington)
    DCA-LGA (New York)
    EWR-ARN

    i september med några dagar i Washington respektive New York.
    Biljetterna är betalda och klara (?) men jag fick ett man från Expedia för någon dag sedan att det blivit ändring på flyget DCA-LGA.
    Ändringen verkar vara att den flighten vi skulle med utgått och vi blivit ombokade till flighten en timme senare. Detta förklarades inte utan det har jag letat fram själv.
    Det är inte hela världen men rätt störande för jag lade ner ett antal timmar på att lyckas boka in resan med det planet (2100 istället för 2200).
    Har vi rätt till någon ersättning eller är det bara att svälja och acceptera en rätt sen ankomst till NY?
     
  2. flygtoken

    flygtoken Medlem

    jag har sökt på nätet om detta men hittar inget i just ditt fall! Men i det fall att du inte blev kontakad av resebyrån personligen så tror jag att du har rätt till nånting! Om jag vore du skulle jag kontakta Konsumentverket! Men chansen att di får nåt är liten, men vem vet!

    Hoppas du får en trevlig resa :)!
     
  3. Roger J

    Roger J Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    En timme får man nog ta...?
     
  4. Resan sker i september så har resebyrå/flygbolag inte någon skyldighet att ersätta dig, om det inte är en paketresa.
    (Jag har för mig att det fanns en klausul i paketreselagen)

    Det som du kan begära är:
    • Fri ombokning
    • Fri återbetalning (och avbokning)
     
    1 person likes this.
  5. flygtoken

    flygtoken Medlem

    jag har sökt på nätet om detta men hittar inget i just ditt fall! Men i det fall att du inte blev kontakad av resebyrån personligen så tror jag att du har rätt till nånting! Om jag vore du skulle jag kontakta Konsumentverket! Men chansen att di får nåt är liten, men vem vet!

    Hoppas du får en trevlig resa :)!
     
  6. Erik Bernskiöld

    Erik Bernskiöld Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Även om det skulle varit paketresa så krävs det väl att det är av väsentlig nackdel, och det kan knappast detta anses som eller? Finns många fler som har bättre koll på juridiken än jag på detta forum dock...
     
  7. FFS

    FFS Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Det var min spontana tanke också, men om det går att få nåt extra för det så tackar jag inte nej
     
  8. FFS

    FFS Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Blev precis uppringd av resebyrån som sa att jag hade för kort connection time på ORD. Nu blev jag ombokad till ett senare plan mellan ORD-DCA. Detta slutar med att jag får 4 timmar att fördriva i ORD, istället för 1:35 som det var innan.

    Jag frågade om jag kunde få nån kompensation för det (t.ex. loungebiljetter eller liknande) men det skulle flygbolaget (SAS i detta fall) i så fall hantera.

    Tror ni att jag har något att hämta eller är det bara att acceptera ombokning efter ombokning?
     
    Last edited: 19 Juni 2013
  9. JacobGBG

    JacobGBG Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Har råkat ut för en liknande situation.

    Skulle ha flygit ut med United LAS-EWR 6:45am Maj 17:e
    United/Expedia flyttar mig till ett annat flyg kl 6:00am samma dag svars air fare är $150 billigare (75x2).

    Är det någon ide att man ens försöker sig på att ta diskussionen med Expedia eller kan dom stenvägra med detta långa varsel?
    Har försökt läsa mig till i fare rules men det är en huvudvärk.

    Unsupported Browser
     
  10. nota bene

    nota bene Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Har du fått någon anledning? (Inställt etc.?)

    Generellt får du acceptera dessa förändringar (eller begära återköp) så länge de utannonseras i tid. Är det däremot så att ditt bokade flyg planeras avgå som det ska skulle jag ta ett snack med resebyrån och fråga vad de håller på med (och åtminstone kräva fare difference tillbaka) - de har inte rätt att boka om dig till billigare flyg bara för att spara pengar...
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×