Senaste nytt

Lite frågor kring avbokningsregler och kostnader för Award resa

pswe

Medlem
När du skrev om både stopover och Karibien så tänk på att möjligheten finns att hitta rätt billiga biljetter från USA till många av öarna för pengar. Så ni behöver inte flyga på poäng hela vägen om ni gör separata bokningar, dock klokt att ha stopover på båda hållen i så fall om någon flight strular.
 

surfdude

Medlem
3) Betala för en annan resa istället och spara poängen, skapa familjekonto och invänta en 2-4-1 voucher och nyttja poängen till vinter eller nästa år. Om vi då får en 2-4-1 voucher framöver som blir i mitt namn så gissar jag att vi inte kan nyttja poängen på min frus konto för denna voucher, och då behöver vi ändå betala för att flytta runt poängen, men det kanske det får vara värt i det stora hela.

Ni behöver inte flytta runt några poäng mellan era respektive konton om målet är att boka en t/r till USA i C med en 2-4-1 voucher i ditt namn, då behövs endast 100,000 poäng för båda biljetter (vilket du skriver att du redan har på ditt konto).
 

palmen

Moderator
Det ni kan göra är att köpa biljett till USA på de datum ni vill och sen nyttja poäng från kontot som inte har amex kopplat till sig för att resa runt inrikes i USA eller till Karibien om ni även vill dit.
Ett annat alternativ kan ju vara Star Alliance award för en person och köpa den andra biljetten så behöver ni inte bränna alla poäng inför att ni får en 2-4-1 senare i år.
 

RickardG

Medlem
Lite annan vinkel på mina ursprungsfrågor, men jag tänkte fortsätta samma tråd istället för att skapa en helt ny, jag hoppas det är ok.

Jag har suttit nu inatt och kikat, och enligt vad jag kan se är det helt kört med SAS Award till USA i sommar, men det verkar finnas via Star Alliance. Dock hade jag hellre åkt nya SAS kabinen med direktflyg till LAX än att mellanlanda utan stopover i Europa för att sedan ta (vad jag kan se) ett sämre flyg över Atlanten till samma destination - men nu har jag lärt mig att man skall vara ute i god tid. Om det nu inte är så att man kan hitta tillgång i SAS direktflyg till LAX via Star Alliance Award men inte via SAS Award, men det har i vart fall inte jag funnit någon.

Kruxet är att vi gärna vill åka någonstans i sommar (ex. Västkusten USA, alt. Karibien eller Sydostasien), och vi har i dagsläget ingen 2-4-1 voucher (eftersom jag nyligen fattat att jag behöver ett Amex, och sådant är beställt), och vi har 2 separata konton (EBS med 113 000 poäng och EBG med 119 000 poäng). Vi har en del poäng som kommer att komma att tjäna nu i vinter/vår (totalt cirka 60 000 poäng totalt), men vi hinner inte få en 2-4-1 före sommaren. Som jag ser det har vi nu 3 alternativ;

1) Boka en Star Alliance Award till USA för 110 000 poäng vardera snarast möjligt (som då inte blir direktflyg med SAS nya kabin) och skapa ett familjekonto för framtida intjäning.

2) Försöka fördela de poäng vi tjänar under våren, samt ev. flytta lite poäng mellan våra konton för att landa på 140 000 poäng vardera och boka en Star Alliance till Karibien eller Sydostasien - dock med stor risk att tillräckligt med poäng inte finns på kontot förrän April/Maj, med önskad utresa Juni/Juli.

3) Betala för en annan resa istället och spara poängen, skapa familjekonto och invänta en 2-4-1 voucher och nyttja poängen till vinter eller nästa år. Om vi då får en 2-4-1 voucher framöver som blir i mitt namn så gissar jag att vi inte kan nyttja poängen på min frus konto för denna voucher, och då behöver vi ändå betala för att flytta runt poängen, men det kanske det får vara värt i det stora hela.

Så det jag lärt mig nu framförallt är - boka i god tid, det är ändå omboknings- och avbokningsbart, se till att få 2-4-1 vouchers och ha inte separata konton.

Vad är era förslag/synpunkter givet ovan?

Mvh,

Daniel
Bara ett allmänt tips i samband med att ni nu sätter upp familjekonto: Skaffa ett Amex till dig, värva din fru så ni båda får värvningspoäng. Säg upp fruns kort så fort ni fått värvningspoängen och skaffa sedan ett extrakort. Vill du snabba på och få vouchern tidigt så köp presentkort till ett ställe där ni ofta handlar, typ bensinkedjor, ICA eller liknande.
 

troligt

Medlem
Bara ett allmänt tips i samband med att ni nu sätter upp familjekonto: Skaffa ett Amex till dig, värva din fru så ni båda får värvningspoäng. Säg upp fruns kort så fort ni fått värvningspoängen och skaffa sedan ett extrakort. Vill du snabba på och få vouchern tidigt så köp presentkort till ett ställe där ni ofta handlar, typ bensinkedjor, ICA eller liknande.

Smart! Det hade jag inte alls tänkt på! Jag har precis skickat in ansökan till Amex (blev värvad) och skrev då att jag önskade ett extra kort till frugan direkt - kommer det extra kortet räknas som ett Amex kort för henne så att det inte går att värva henne till ett annat, för henne eget, Amex? I så fall får jag ringa Amex imorgon och be att de inte signar upp henne för något extra kort just nu (skickade ansökan per post i torsdags, så den är nog inte hanterad ännu).

Många bra tips! Håller just nu på att leta tillgänglighet över Atlanten, det verkar vara det som är det viktigaste först och främst. Är inte precis kompis med vare sig United, ANA eller Air Canadas rewardbokningssidor, men jag hakar mig fram.

Tror det blir så att vi kör varsinn Star Alliance award för 110' styck, och sedan skapar familjekonto och sparar vidare för framtida resor enkom på ett konto - samtidigt som vi jobbar ihop mot vår först 2-4-1 voucher.

Det vi skall försöka få till om jag finner tillgänglighet är en open-jaw lösning till västkusten i USA (SFO/LAX/LAS/SAN) på utresan, och boka hemresa från Cancun (vilket jag förstått ingår i samma zon), då får vi betala pengar för enkelresan mellan västkusten och Cancun, men det känns som en rimlig penning. Funkar inte det försöker vi finna T/R till MIA/FLL och sedan se om vi kan boka en T/R till någon ö i Karibien för en vettig summa pengar.

Jag håller er uppdaterade på vad jag finner, tack åter igen för all hjälp! :)

Mvh,

Daniel
 

FF#1

Medlem
Går det att fortfarande att ha en stopover på tex arlanda om man flyger direkt med SAS till USA?
Trodde att det hade försvunnit.

Sen om det är möjligt, går det att boka om en Eurobonusresa så att resan går från Luleå istället för Stockholm (med stopover där) ?
 

Dr. Miles

Expert
Går det att fortfarande att ha en stopover på tex arlanda om man flyger direkt med SAS till USA?
Trodde att det hade försvunnit.
Ja, det finns.
Screenshot20160110_07 SAS.png

SAS points charts - SAS

Sen om det är möjligt, går det att boka om en Eurobonusresa så att resan går från Luleå istället för Stockholm (med stopover där) ?
Boka om? Efter du har påbörjat din resa? I så fall är svaret nej.

Om du menar att boka en ny bonusresa som t ex Luleå-Stockholm (stopover)-Newark, ska det fungera.
 

fcx

Medlem
Går det att fortfarande att ha en stopover på tex arlanda om man flyger direkt med SAS till USA?
Trodde att det hade försvunnit.

Sen om det är möjligt, går det att boka om en Eurobonusresa så att resan går från Luleå istället för Stockholm (med stopover där) ?

Så här är reglerna

• Stopover of more than 24 hours is not allowed, except on SAS Intercontinental flights.
• Stopover on SAS Intercontinental routes is one stopover permitted on the outward journey and one on the homeward journey.

Jag väljer att tolka det som att det som inte är förbjudet är tillåtet.
 

troligt

Medlem
En liten uppdatering:

Än så länge har jag funnit detta (via Uniteds hemsida - Business Class Saver Award), 95% av funna avgångar är i juni, bara någon enstaka kvar i juli.

* DUB -> LAX med Air Lingus (EL 145, Airbus A330-200)
* DUB -> LAX med Ethiopian Airlines (ET 504, Dreamliner 787-8)
* IST -> LAX med Turkish Airlines (TK9, Boeing 777-300 ER)
* IST -> SFO med Turkish Airlines (TK79, Boeing 777-300 ER)
* ZRH -> MIA med Swiss Airlines (LX 64, Airbus A330-300)
* LIS -> MIA med Tap Portugal (TP 229, Airbus A330-200)
* IST -> MIA med Turkish Airlines (TK 77, Boeing 777-300 ER)

Har inte kollat anknytningar mellan ARN -> DUB, IST, ZRH eller LIS, men jag hoppas (och tror) att det är ett mindre problem.

Att notera är att jag inte funnit en enda award flight i business över Atlanten under juni eller juli med SAS (oavsett dag eller destination i USA), så det där med att vara ute i god tid skall jag ta till mig 100% till nästa gång det är dags att göra en bokning.

Målet ovan från min sida har varit att finna 2 business class star alliance award resor till västkusten i USA (LAX/LAS/SAN) alternativt södra Florida (MIA/FLL) med bara 1 byte från ARN och jag hoppas att Uniteds hemsida har fångat upp de möjligheter jag har. Utifrån de val jag sedan finner får jag välja det bolag och flygplan som jag tycker erbjuder mest i luften, speciellt i form av komfort och "lyxkänsla".

Skall leta hemresor imorgon samt anknytningar och sedan ringa och få till en bokning så att vi i vart fall har en bokning innan fler resor försvinner.

All feedback/tankar kring ovan bolag/kabiner mottages tacksamt :)

// Daniel
 
Toppen