Senaste nytt

Litar du på folket i loungen?

Litar du på folk i loungen?

  • JA

    Votes: 100 74,1%
  • NEJ

    Votes: 35 25,9%

  • Total voters
    135

Nemo

Medlem
Jag skulle aldrig lämna datorn eller pass för en enda sekund. I datorn har jag företagshemligheter. Information som mitt företag tjänar pengar på och som i förlängningen ser till att jag får lön.
Kan man inte hantera förtroendet från arbetsgivaren på ett bättre sätt så tycker jag att man skall ta sig en allvarlig funderare om man är mogen nog att få resa med en arbetsdator.
Sedan kan jag inte låta bli och fundera på hur du skulle agera om du nu blev av med datorn.
OT: Du gör såklart som du och företaget kommit överens om, men ett tips. Kryptera datorn, ha lösenord, skärmskydd och backup. Informationen i datorn är då oåtkomlig för resten av världen. Blir datorn stulen är det "bara" en kostnad för att köpa en ny.
Exvis Filevault (inlagt i Mac, går att ladda ned till PC, Linux), BitLocker (inlagt i Windows). Inget är såklart 100% säkert, men bättre än inget skydd alls. Datorn kan ju faktiskt även bli stulen på hotellrummet när du ligger och sover.
 
Last edited:
Jeg stoler generelt på folk i loungen. Mit opsyn med mine ting afhænger lidt af hvor mange mennesker der er i loungen. Er der kun få? Så tør jeg godt bevæge mig rundt indenfor synsvidde. Er der mange mennesker? Så vil jeg nok være mere tilbøjelig til at tage mine ting med.

Telefon, pas og penge er altid med - ligeså er resten hvis jeg er væk mere end 30-45 sekunder.

Kryptera datorn, ha lösenord, skärmskydd och backup. Informationen i datorn är då oåtkomlig för resten av världen. Blir datorn stulen är det "bara" en kostnad för att köpa en ny.
Det var lige det jeg tænkte - men det er vel normen i de fleste virksomheder i dag?
 
M

Monkey_Class

Guest
OT: Du gör såklart som du och företaget kommit överens om, men ett tips. Kryptera datorn, ha lösenord, skärmskydd och backup. Informationen i datorn är då oåtkomlig för resten av världen. Blir datorn stulen är det "bara" en kostnad för att köpa en ny.
Exvis Filevault (inlagt i Mac, går att ladda ned till PC, Linux), BitLocker (inlagt i Windows). Inget är såklart 100% säkert, men bättre än inget skydd alls. Datorn kan ju faktiskt även bli stulen på hotellrummet när du ligger och sover.

(Visste att det skulle komma som en "dålig" ursäkt för att inte visa ansvar) Förvisso! men att dumpa ut krypteringsnycklar handlar bara om tid och kapacitet så .....

För mig är det hela enkelt - det handlar om att man visar en sida som jag inte premierar i min grupp dvs att man inte tar ansvar - mama hoho (på gammal kinesiska).
Skulle någon av mina i min grupp bli av med datorn i en lounge när de hämtar en GT så kan jag lova dig att de ganska snabbt åker ut - odiskutabelt.
 

frodell

Medlem
Jag har tidigare blivit anklagad för att vara bedräglig men i mina ögon så är det här bedrägligt OM man har sin arbetsdator med sig.
Jag skulle aldrig lämna datorn eller pass för en enda sekund. I datorn har jag företagshemligheter. Information som mitt företag tjänar pengar på och som i förlängningen ser till att jag får lön.
Att då lämna den är ju rent ut sagt ett hån gentemot mig själv, företaget och aktieägarna.
Kan man inte hantera förtroendet från arbetsgivaren på ett bättre sätt så tycker jag att man skall ta sig en allvarlig funderare om man är mogen nog att få resa med en arbetsdator.
Sedan kan jag inte låta bli och fundera på hur du skulle agera om du nu blev av med datorn. Det finns nog de som skulle anklaga SAS för att de har magen att släppa in folk som stjäl (I loungen i Islamabad är det inget konstigt) till allt möjligt men i grunden finns det bara en att skylla på - och det är en själv.

Om du har företagshemligheter i datorn du reser med så hoppas jag att den är krypterad, stöldmärkt och backup'ad enligt konstens alla regler. Allt annat vore ett hån emot gentemot dig själv, företaget och aktieägarna.

Sen är ju allt relativt .. jag skulle inte gå på ett "längre toa besök" och lämna allt. Men att packa ner allt och ta med 10 meter för att bre en ny macka .. nej .. det gör jag inte. Och det är samma sak på en restaurang för den delen. Jag tar inte med dataväskan till buffén för att fylla på mat på lunchen heller om jag inte har goda skäl till det.
 

frodell

Medlem
(Visste att det skulle komma som en "dålig" ursäkt för att inte visa ansvar) Förvisso! men att dumpa ut krypteringsnycklar handlar bara om tid och kapacitet så .....

Mja .. förvisso sant men korrekt utfört så har du ett antal tusen år av arbete framför dig vilket kanske gör informationen mindre intressant...? Se till att följa FIPS 140-2 klass 3 och Common Criteria 2+ med TPM och HSM'er så kan du sova rätt gott om natten.

Om du har information som är så kritisk som du målar upp det i din laptop tycker jag du redan där är försumlig. Att sen jobba med den typen av information på en resa kan ju inte vara bra? Beställer du RÖS skyddade hotellrum eller?
 

flybob

Medlem
(Visste att det skulle komma som en "dålig" ursäkt för att inte visa ansvar) Förvisso! men att dumpa ut krypteringsnycklar handlar bara om tid och kapacitet så .....

För mig är det hela enkelt - det handlar om att man visar en sida som jag inte premierar i min grupp dvs att man inte tar ansvar - mama hoho (på gammal kinesiska).
Skulle någon av mina i min grupp bli av med datorn i en lounge när de hämtar en GT så kan jag lova dig att de ganska snabbt åker ut - odiskutabelt.


Hörru, frågan var hur DU gjorde, inte vad du tycker att alla skall göra för att inte vara fullständiga idioter i dina ögon. Varför dessa taggar utåt?

Själv litar jag inte på någon men lämnar vissa saker för att försäkra mig om att behålla min plats.
 
Toppen