Senaste nytt

Lita aldrig på hotellpriser!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skaffa ett pre-paid kort, exempelvis hos Pressbyrån/7-eleven ladda det med någon hundralapp och använd för sådana här bokningar. Där kommer då finnas tillräckligt med pengar på kortet för att hotellet skall kunna testa det vid bokningstillfället, oftast så testar de bara $1 USD för att verifiera att det är ett giltigt kort. Sedan byter man kort vid incheckningen men fram tills dess är man försvarad mot alla typer av stulna kontokortsuppgifter, överdebiteringar och annat. Skulle aldrig få för mig att lämna ut mitt huvudsakliga kort vid hotellbokningar.

Varför?
Har du haft mycket problem med de risker du nämner?
Den administrationen skulle jag aldrig orka med på mina hotellnätter iallafall.
 

erc

Medlem
Tycker frågan är intressant.

Vad är rimligt att anse att en hotellnatt eller flygbiljett ska kosta?

Allehanda tveksamma webbtjänster publicerar glatt "error fares" där priset för en t/r mellan Europa och Nordamerika är EUR190.
Samtidigt vet vi alla att det absolut inte är omöjligt att hitta giltiga flygbiljetter över atlanten för omkring 2000 kronor.

Lågprisbolagen bombarderar marknaden med flygbiljettpriser på struntsummor (enstaka euro). Är det långresor går det att hitta interkontinentala flygningar för några hundralappar.

Vad är rimligt pris för en flygbiljett? Jag har flugit till Sardinien t/r för några hundralappar. Till nordamerika t/r för drygt 2000. Intranordiskt för någon hundring. Allt giltigt och utan fel.

Så hotell. Kampanjerna där det plötsligt blir halva priset haglar tätt. Jag har oändligt många gånger bott för struntsummor när jag bokat legitima vistelser direkt på hotellkedjornas webbsidor. 400 kronor för en natt på Radisson Blu Abu Dhabi. 500 för en natt på Radisson Blu Trysil. Hotell som vid andra tillfällen kan kosta tusentals kronor per natt.

Resebranschens prissättning har gjort det omöjligt för en sällanresenär att avgöra om ett pris är orimligt eller ej.

Att vi sedan här, på ett forum för nördar och experter, kan räkna ut när priser är för bra för att vara sanna är en annan sak. 20 dollar för ett hotell i centrala Manhattan i mellandagarna låter knasigt. Men visst skulle det kunna vara sant?

Resebranschen har sig själv att skylla att konsumenter inte längre kan avgöra om saker är för bra för att vara sant.
 
Last edited:
Resebranschen har sig själv att skylla att konsumenter inte längre kan avgöra om saker är för bra för att vara sant.
Samtidigt har vi oss själva att skylla att vi inte ringer och frågar om priset är korrekt. Man kan ju inte både säga "kontakta inte bolaget vid billigt pris då det säkert är mistake fare" och sen låta upprörd när det visar sig vara just det.
 

dino_81

Medlem
Jag tycker också som tidigare nämnts, och som trådskaparen är inne på i sin inledning, att uppenbara error fares är lite av ett risktagande och att man bör vara medveten om att det kanske inte blir som man tänkt. Det är lite så spelreglerna är. Ibland förlorar man, men oftast vinner man.

Att sedan resonera som jag gör vad jag vill är trams, och ett väldigt ologiskt tankesätt tycker jag. Varför ska bank som utfärdat kortet och de övriga hotellen som trådskaparen bokat icke avbokningsbart få lida för att Radisson korrigerar ett uppenbart (en tiondel av normalpriset är inte realistiskt...) förstår jag inte?

Av intresse, vilket hotell och vilken rumstyp är det du har bokat till initiala priset?
 

erc

Medlem
Samtidigt har vi oss själva att skylla att vi inte ringer och frågar om priset är korrekt. Man kan ju inte både säga "kontakta inte bolaget vid billigt pris då det säkert är mistake fare" och sen låta upprörd när det visar sig vara just det.
Håller helt med. Men detta med prisers rimlighet är svårt. Lätt att frågan blir akademisk - men här vet vi bättre än de flesta. Och vet vi att det rör sig om ett fel i prissättningen vet vi att vara ödmjuka. MEN - vilka nivåer som är rimliga eller inte är oerhört svårt att veta.
 
Tycker att erc förstår detta ganska bra medan många verkar haka upp sig på en kommentar jag fällde i inlägg nummer 1 och inte läser igenom vad folk faktiskt skriver. Kudos till ett fåtal som faktiskt tar sig tiden att läsa utan att hoppa mellan rader.

Vad är rimligt? Vad är orimligt?

Här är några exempel:
- Non-stop from Vienna, Austria to Amman, Jordan for only €9 roundtrip
Österrike till Jordanien tur och retur, 100kr Rimligt?

- CRAZY HOT!! Germany or Austria to European beach destinations from only €1 one-way
Tyskland till Södra Spanien, 10kr Rimligt?

- HOT!! LAST MINUTE: Non-stop from Zurich, Switzerland to Mauritius for only €197 roundtrip
Schweiz till Mauritius, 2.000kr. Rimligt?

- HOT!! 3* a&o Prague Rhea in Prague, Czech Republic for only €6 per night
3-stjärnigt hotell i Prag för 60kr natten. Rimligt?

- 4* The Whitehall Hotel in Chicago, USA for only $54 USD per night
4-stjärnigt hotell i Chicago för 500kr natten. Rimligt?

- PACKAGE HOLIDAY: Manchester, UK to Banjul, Gambia for 7 nights at a 2* hotel for only £256 per person
Flyg UK till Gambia + 7 nätter på hotell för 3.000kr. Rimligt?

Flyg T&R till USA? 2.000kr rimligt?
1.500kr = Mistake fare? Var går gränsen?

Skulle kunna länka massor av exempel på billiga resor och extremt billiga hotell.
Har nu bara tagit några få exempel från random bloggare.
Vilka ska anses vara misstag och vilka är korrekta?

Som sagt, det är svårt att veta var gränsen för rimligt och orimligt går när bolagen och hotellen hela tiden lockar med gratis hytter på färjor, flygbiljetter tvärs över hela Europa för 10kr och hotell för typ 100 spänn.

Det är inte så att jag har bokat Ritz Carlton för 20$ per natt utan detta är ett mediokert 3 stjärnigt hotell. Känns inte relevant att delge hotellet i dagsläget då detta är mer en generell frågeställning.
 
Last edited:
[...] lär sluta med att jag får ta till lite andra vägar för att få tillbaka pengarna jag lagt ut på andra bokningar. Typ att polisanmäla kortet stulet och sedan lämna in en kortreklamation [...]
Ska inte orera om din (eventuella brist på) privatmoral - även om din analogi om att "mord är ok om man är beredd ta konsekvenserna" är direkt stötande - utan bara konstatera att det du föreslår ovan är straffbart.
 
D

Deleted member 4140

Guest
En gäst bokade en finare svit på ett ställe jag arbetade på, revenue ansvarig hade glömt att lägga till några nollor i priset, personen i fråga fick bo i 5 nätter för priset 150kr/natt, detta var på ett finare hotell i Stockholm.
Har hotellet gjort fel så får de stå för skiten, inte den som bokat tjänsten. Har du fått en bokningsbekräftelse där priset är 20usd/natt då tycker man att de borde följa det, om inte så ska ju dina nonref bokningar bli återbetalda, alternativt aå kontaktar du banken och får tillbaka pengar den vägen.


Konsumenten ska inte få något uppstoppat i arslet för att någon klåpare med tjocka fingrar gjort fel.
 

jumbooze

Medlem
Jag bokade en error rates på hotell för två år sedan och då hade jag säkrat upp med backupboende som jag kunde tänka mig men hela resan var bokad avbokningsbart i alla delar, jag tror att om du bokat utan att boka non refundable så hade du haft mindre problem med det hela.
Det är lätt att vara efterklok absolut och jag tycker det är väl värt att belysa att hotell error rates är helt okontrollerat, och mycket upp till ”goodwill” men tyvärr är nog misstaget här att boka annat som du inte kommer ur.
Du kan inte kontra med att be om starkt rabatterat lägsta rumskategori? Så resan blir av...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen