Senaste nytt

Lita aldrig på hotellpriser!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi alla lever vårt liv som vi vill, så länge man tar konsekvenserna för sitt agerande.
Vill man begå ett mord får man göra det, så länge man står för det och accepterar konsekvenserna.
Vill man strunta i att betala skatten, så gör man det.

Alla får leva precis hur de vill enligt mig. Finns lagar och regler, och domstolar som beslutar när fel begåtts. :)
Respekterar alla.

Nu var det inte det diskussionen handlade om så försök bara gå vidare..
Är det någon mer som vill såga min moraliskhet så skicka gärna ett PM direkt till mig istället för att påpeka i tråden eller skicka en 'like' på inlägget ovan som ett ställningstagande så går diskussionen vidare med själva frågeställningen.
Om alla får leva som man vill, så får väl hotellet göra som det vill? De valde att höja priset på din bokning, och var beredda att ta konsekvenserna det (att du blev arg). Utifrån ditt synsätt att man skall respektera alla så förutsätter jag att du respekterar hotellets handlande i detta fall!? Som du skriver, det finns lagar och domstolar som dömer om fel begåtts. Så stäm hotellet och se vad som händer, det är ju rätt väg att gå, inte klaga på något forum och sen göra något helt idiotiskt själv (som en domstol med säkerhet skulle säga var olagligt).

Du har uppenbarligen och fullt medvetet bokat en "mistake fare" (du undviker skickligt att skriva vad ett rum vanligtvis kostar, du skriver 80 dollar för en annan rumstyp). Att sen argumentera med att priset är lägre på black Friday när du bokade för ett halvår sedan känns ju lite oklart?
 

adhoc76

Medlem
I grund och botten är detta hotellets fel, inte mitt?

Var kommer banken som utfärdat kortet in i den bilden?

Vi alla lever vårt liv som vi vill, så länge man tar konsekvenserna för sitt agerande.
Vill man begå ett mord får man göra det, så länge man står för det och accepterar konsekvenserna.

Det samhället vill inte jag leva i. Låter ju livsfarligt? Problemet just nu med alla skjutningar i gängmiljö är att andelen som tycks leva efter den devisen har ökat - eller i vart fall har gått ifrån att bara tänka så till att faktiskt leva efter den.

Har full förståelse för att du är frustrerad och förbannad - med all rätt. I allt annat håller jag med @SilverJonten och du får leva med "mothugg" i de delarna @Andreas Eriksson anser jag.
 
Om alla får leva som man vill, så får väl hotellet göra som det vill? De valde att höja priset på din bokning, och var beredda att ta konsekvenserna det (att du blev arg). Utifrån ditt synsätt att man skall respektera alla så förutsätter jag att du respekterar hotellets handlande i detta fall!? Som du skriver, det finns lagar och domstolar som dömer om fel begåtts. Så stäm hotellet och se vad som händer, det är ju rätt väg att gå, inte klaga på något forum och sen göra något helt idiotiskt själv (som en domstol med säkerhet skulle säga var olagligt).

Du har uppenbarligen och fullt medvetet bokat en "mistake fare" (du undviker skickligt att skriva vad ett rum vanligtvis kostar, du skriver 80 dollar för en annan rumstyp). Att sen argumentera med att priset är lägre på black Friday när du bokade för ett halvår sedan känns ju lite oklart?

Det går i princip inte att stämma hotellet. Dels för att det är svårt som boende i Europa att ens veta hur man går tillväga när det gäller USA och dels har jag fått ord från kunniga att det i princip är omöjligt att få igenom något och bara slöseri med tid och resurser. Det hade varit en helt annan sak om jag varit boende i USA har jag fått berättat för mig och då hade jag nog faktiskt övervägt en stämning.

Absolut, hotellet FÅR göra som de vill? Men är det ett korrekt agerande av ett hotell att göra så här? Det är väl typ det jag ifrågasätter.

Angående rumspriset så ligger de normalt på 70-80$ för billigaste rummet vilket jag kollade upp i efterhand (efter bokning) och ca 200$ för rumstypen jag bokade. Dock varierar det för säsong och mitt resmål är knappast i högsäsong i Februari/Mars.

Notera att priserna har jag kollat upp i efterhand, inte före jag bokade!
Så ja, Man kunde misstänka att det rörde sig om ett felaktigt pris då hotellet är ett typiskt 50-100$ hotell genom att titta på bilderna och var det ligger och då är inte 20$ direkt gratis utan ett väldigt bra rabatterat pris, på gränsen till felaktigt.
 
Last edited:

Mr Basic

Medlem
Det går i princip inte att stämma hotellet. Dels för att det är svårt som boende i Europa att ens veta hur man går tillväga när det gäller USA och dels har jag fått ord från kunniga att det i princip är omöjligt att få igenom något och bara slöseri med tid och resurser. Det hade varit en helt annan sak om jag varit boende i USA har jag fått berättat för mig.

Absolut, hotellet FÅR göra som de vill? Men är det ett korrekt agerande av ett hotell att göra så här? Det är väl typ det jag ifrågasätter.

Angående rumspriset så ligger de normalt på 70-80$ för billigaste rummet vilket jag kollade upp i efterhand (efter bokning) och ca 200$ för rumstypen jag bokade. Dock varierar det för säsong och mitt resmål är knappast i högsäsong i Februari/Mars.

Notera att priserna har jag kollat upp i efterhand, inte före jag bokade!
Så ja, Man kunde misstänka att det rörde sig om ett felaktigt pris då hotellet är ett typiskt 50-100$ hotell genom att titta på bilderna och var det ligger och då är inte 20$ direkt gratis utan ett väldigt bra rabatterat pris.
1. Var ovanstående hotell non-refundable?
2. När de höjde priset, blev du inte erbjuden att avboka (även om det var non-refundable)?

Edit. Med fråga 2 menas avboka och slippa betala $180 ytterligare.
 
1. Var ovanstående hotell non-refundable?
2. När de höjde priset, blev du inte erbjuden att avboka (även om det var non-refundable)?

Edit. Med fråga 2 menas avboka och slippa betala $180 ytterligare.

Svarade dig i inlägg #4. :)

- Min bokning för detta var betala vid incheckning. Säkrad med kort.

Eftersom det är fritt (gratis) att avboka fram tills dagarna innan så behövde de aldrig nämna något om avbokning utan de skrev i princip:
Vi höjer ditt pris med 1.000% (ca) för att det var ett systemfel för 6 månader sedan. Du får här ca 30.000 poäng i kompensation.
Du kan avboka om du så önskar, vilket du vet.

Problemet (för mig) uppstår då jag gjorde 2 hotellbokningar i anslutning till bokningen ovan och dessa är non-refundable.
Bad därför om en kompensation på ungefär 120-130.000 poäng vilket jag räknade ut skulle motsvara pengarna jag la ut för dessa bokningar då jag inte längre vill åka till destinationen om de stryker denna 2 veckors bokning. (tänker inte betala priset de höjde till).
 
Absolut, hotellet FÅR göra som de vill? Men är det ett korrekt agerande av ett hotell att göra så här? Det är väl typ det jag ifrågasätter.
Jag förstår vad du menar, och förstår din situation också och tycker hotellet hade kunnat sköta detta betydligt bättre. Men det skyms ju av att du själv kommer agera synnerligen inkorrekt. Så du ifrågasätter om det är korrekt av hotellet att agera såhär, och i sin tur blir du ifrågasatt.
 

Mr Basic

Medlem
Svarade dig i inlägg #4. :)
Slarvigt läst av mig. :oops:
- Min bokning för detta var betala vid incheckning. Säkrad med kort.

Eftersom det är fritt (gratis) att avboka fram tills dagarna innan så behövde de aldrig nämna något om avbokning utan de skrev i princip:
Vi höjer ditt pris med 1.000% (ca) för att det var ett systemfel för 6 månader sedan. Du får här ca 30.000 poäng i kompensation.
Du kan avboka om du så önskar, vilket du vet.

Problemet (för mig) uppstår då jag gjorde 2 hotellbokningar i anslutning till bokningen ovan och dessa är non-refundable.
Bad därför om en kompensation på ungefär 120-130.000 poäng vilket jag räknade ut skulle motsvara pengarna jag la ut för dessa bokningar då jag inte längre vill åka till destinationen om de stryker denna 2 veckors bokning. (tänker inte betala priset de höjde till).
Aha, nu är jag med, trist.
 
Jag förstår vad du menar, och förstår din situation också och tycker hotellet hade kunnat sköta detta betydligt bättre. Men det skyms ju av att du själv kommer agera synnerligen inkorrekt. Så du ifrågasätter om det är korrekt av hotellet att agera såhär, och i sin tur blir du ifrågasatt.

Ja, nu kanske det löser sig. Det brukar inte vara omöjligt att få non-refundable bokningar återbetalda så länge man har en bra förklaring och detta är synnerligen en soppa som de kanske förstår, vem vet. Vi får helt enkelt avvakta och se.

Jag ville mest delge hur liten man är som boende i europa när storbolagen på andra sidan atlanten sätter sina egna spelregler.
Finns ingenting att komma med om man inte har väldigt bra kontakter och resurser.

Ta ingenting för givet, och gör andra bokningar flexibla. Något jag i 99 fall av 100 brukar göra men i detta fall väntade jag så extremt länge att jag verkligen trodde det var grönt. Det normala förfarandet är att bli kontaktad av flygbolag/hotell inom 1 vecka och tror aldrig jag varit med om att det tagit mer än 1 månad tidigare. I detta fall väntade jag 5 månader och sedan ytterligare en månad senare får jag ett mail att de bara ändrar priset.
 

igelkotten

Medlem
Trist situation. Däremot är det väl för alla väldigt knepigt att stämma ett hotell, flygbolag eller annat företag när det är olika kontinenter. Det är nog inte specifikt för europén mot "storbolagen på andra sidan atlanten". Tror säkert europeiska hotell har liknande terms.

Ditt agerande talar ju starkt för att du hade väldigt goda skäl att tro att det var felaktigt pris, varför annars skulle du avsiktligt vänta så många månader med de andra bokningarna? Hotellet kan ju invända, att om du ville vara säker på att inte torska pengar på de andra bokningarna, att du hade ringt in och kollat. Om det var en så kallad black friday-deal, så hade ju hotellet bara svarat att allt var i sin ordning? Vill också invända lite snabbt emot att ett mellanklass-hotell någonsin kostar $20.... har jag aldrig sett i US, och då även när jag bokat hotell i Corpus Christi, TX, i februari...

Som sagt, dryg situation för dig - men definitivt en "ger man sig in i leken, får man leken tåla"-situation. Du var medveten om riskerna, agerade därefter, det sket sig ändå och har förhoppningsvis lärt dig något (samt lärt oss andra något också :p ).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen