Senaste nytt

Lita aldrig på hotellpriser!

Status
Stängd för vidare inlägg.
En liten varning bara. :)

Om du bokar en rate du misstänker vara fel så kan du uppenbarligen aldrig vara säker vilket Dr. Miles nämnt ofta. Inte förrän planet lämnat marken är du någorlunda säker och samma gäller väl hotell, men.. det normala förfarandet i typ 99 fall av 100 så blir man kontaktad av hotellet inom några dagar, eller absolut inom en månad att det är fel och erbjuds kanske någon form av rabatt eller annan lösning.

Hade dock en erfarenhet nu där jag bokade ett hotell i Mars/April i år för en stay i början på 2019.
6-7 månader senare blir jag kontaktad av hotellet (eller rättare sagt från Radisson Group) där de bara ändrar mitt bokade pris rakt av.
De höjde priset från ca 20$ per natt till ca 200$ per natt.

Jag hade just bokat några non-refundable hotell "under samma planerade vistelse" och nu när de höjde priserna blev det knappast aktuellt att betala 200$ för det skithotellet i 2 veckor. Typ 2.800$ istället för 280$.

Jag har haft många konversationer med deras fruktansvärt usla support och förklarat samma sak 100 gånger att jag godkänner att ni stryker hela bokningen, bara jag hade fått rimlig kompensation.

Har fått ungefär 25% av mitt yrkade kompensationsanspråk. Lär inte få mer så det lär sluta med att jag får ta till lite andra vägar för att få tillbaka pengarna jag lagt ut på andra bokningar. Typ att polisanmäla kortet stulet och sedan lämna in en kortreklamation om nu inte de andra hotellen är snälla, förstår situationen och låter mig avboka. Är trots allt ett par månader kvar.

Ska sägas att min personliga åsikt är att detta är lite sjukt. Att bara ändra ett bokat pris över ett halvår senare. I min värld känns det inte okej.

Vågar man ens boka billiga hotell i USA/Asien framöver? Rätt som det är får man ett mail bara dagar innan avresa där priset gått upp 1.000% och de har all rätt i världen att göra det då man skyddar sig på alla sätt via terms.

Vad är din åsikt? Tycker du att hotell ska få ändra priser hur de vill, när de vill trots att det gått uppåt ett halvår? Har man bokat en rate och väntar ett par månader tycker jag hotellet har haft all tid i världen att styra upp de problem man haft, samt haft tid att kontaktat berörda personer som gjort bokning under denna period.

Det roliga är att en del hotell alltid skyltar med superbilliga priser, speciellt som nu under Black Friday med nätter för ett par $$ men även andra delar under året men uppenbarligen ska man aldrig ta något som klart förrän man fått nycklarna och checkat in.
 
Last edited:
Håller med dig i allt förutom det där...

Har fått ungefär 25% av mitt yrkade kompensationsanspråk. Lär inte få mer så det lär sluta med att jag får ta till lite andra vägar för att få tillbaka pengarna jag lagt ut på andra bokningar. Typ att polisanmäla kortet stulet och sedan lämna in en kortreklamation om nu inte de andra hotellen är snälla, förstår situationen och låter mig avboka. Är trots allt ett par månader kvar.
.

Där blir jag faktiskt lite orolig för dig och din moral.
 

Mr Basic

Medlem
En liten varning bara. :)

Om du bokar en rate du misstänker vara fel så kan du uppenbarligen aldrig vara säker vilket Dr. Miles nämnt ofta. Inte förrän planet lämnat marken är du någorlunda säker och samma gäller väl hotell, men.. det normala förfarandet i typ 99 fall av 100 så blir man kontaktad av hotellet inom några dagar, eller absolut inom en månad att det är fel och erbjuds kanske någon form av rabatt eller annan lösning.

Hade dock en erfarenhet nu där jag bokade ett hotell i Mars/April i år för en stay i början på 2019.
6-7 månader senare blir jag kontaktad av hotellet (eller rättare sagt från Radisson Group) där de bara ändrar mitt bokade pris rakt av.
De höjde priset från ca 20$ per natt till ca 200$ per natt.

Jag hade just bokat några non-refundable hotell "under samma planerade vistelse" och nu när de höjde priserna blev det knappast aktuellt att betala 200$ för det skithotellet i 2 veckor. Typ 2.800$ istället för 280$.

Jag har haft många konversationer med deras fruktansvärt usla support och förklarat samma sak 100 gånger att jag godkänner att ni stryker hela bokningen, bara jag hade fått rimlig kompensation.

Har fått ungefär 25% av mitt yrkade kompensationsanspråk. Lär inte få mer så det lär sluta med att jag får ta till lite andra vägar för att få tillbaka pengarna jag lagt ut på andra bokningar. Typ att polisanmäla kortet stulet och sedan lämna in en kortreklamation om nu inte de andra hotellen är snälla, förstår situationen och låter mig avboka. Är trots allt ett par månader kvar.

Ska sägas att min personliga åsikt är att detta är lite sjukt. Att bara ändra ett bokat pris över ett halvår senare. I min värld känns det inte okej.

Vågar man ens boka billiga hotell i USA/Asien framöver? Rätt som det är får man ett mail bara dagar innan avresa där priset gått upp 1.000% och de har all rätt i världen att göra det då man skyddar sig på alla sätt via terms.

Vad är din åsikt? Tycker du att hotell ska få ändra priser hur de vill, när de vill trots att det gått uppåt ett halvår? Har man bokat en rate och väntar ett par månader tycker jag hotellet har haft all tid i världen att styra upp de problem man haft, samt haft tid att kontaktat berörda personer som gjort bokning under denna period.

Det roliga är att en del hotell alltid skyltar med superbilliga priser, speciellt som nu under Black Friday med nätter för ett par $$ men även andra delar under året men uppenbarligen ska man aldrig ta något som klart förrän man fått nycklarna och checkat in.
Menar du att de helt godtyckligt ökade priset från $20 till $200 per natt? Var även hotellet som ökade priset non-refundable?
 
Håller med dig i allt förutom det där...

Där blir jag faktiskt lite orolig för dig och din moral.

Ja, må så vara men det är ju uppenbarligen det spelet man måste spela. Hotellet kör över mig, jag kör över banken. Livet är hårt.

I grund och botten är detta hotellets fel, inte mitt?
Varför ska jag förlora uppåt 10.000 SEK bara för att ett hotell helt plötsligt, över ett halvår senare bara bestämmer sig för att höja priset med 1.000%?
Detta är ett 3-stjärnigt hotell, inget märkvärdigt alls så 20$ per natt är inte så orealistiskt pris. Det är inte 1$ per natt utan 20$ vilket ganska många billiga hak i USA kostar.

Låt dock inte denna diskussion handla om min moral eller avsaknad av den. Det är irrelevant men jag vägrar förlora så mycket pengar för att vi i Europa saknar rättigheter mot de Amerikanska hotelljättarna.

Menar du att de helt godtyckligt ökade priset från $20 till $200 per natt? Var även hotellet som ökade priset non-refundable?

Ja, de ändrade priset och skyllde på systemfel.
Godkände ingenting men helt plötsligt fick jag mail två att de ändrat priset och erbjuder en kompensation på strax under 30.000 poäng.

Min bokning för detta var betala vid incheckning. Säkrad med kort.
Gjorde två andra bokningar, tyvärr non-refundable bara för att det var så mycket billigare än refundable och efter uppåt 6 månaders väntan antog jag att det hela var grönt. Det var inte så att jag bokade non-refundable 1-2 månader utan jag väntade faktiskt typ 5 månader.

Som sagt, jag har bokat massor av mistake fares och felaktiga hotellpriser och jag respekterar alltid beslut att ta bort bokningen på grund av systemfel men då förväntar man sig återkoppling inom i alla fall 1 månad, inte hela 6, nästan 7 månader senare!
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus

Lollet

Medlem
Jag antar att normalpriset är bra mycket högre än 20$/natt per natt för hotellet du bokade? Om det inte var någon uppenbar kampanj så hade jag starkt misstänkt att det var en mistake fare när jag bokade.
Vid alla typer av mistake fares skulle jag inte våga ta ut segern i förskott innan jag väl checkat in. Eller möjligtvis om man hör från andra att det har fungerat bra med deras bokningar. Därför skulle jag göra en back-up bokning som är avbokningsbar på något annat hotell ifall det skiter sig.

Jag kan hålla med om att det är dåligt att det ska ta flera månader för dem att höra av sig. Men jag tror det är bra att ha inställningen att det är en risk man tar när man bokar en mistake fare.

Hoppas det löser sig för dig på något sätt iaf!
 
Nja, två fel blir inte ett rätt :cool:

Edit. Försökte citera ett citat, gick inte

Vi alla lever vårt liv som vi vill, så länge man tar konsekvenserna för sitt agerande.
Vill man begå ett mord får man göra det, så länge man står för det och accepterar konsekvenserna.
Vill man strunta i att betala skatten, så gör man det.

Alla får leva precis hur de vill enligt mig. Finns lagar och regler, och domstolar som beslutar när fel begåtts. :)
Respekterar alla.

Nu var det inte det diskussionen handlade om så försök bara gå vidare..
Är det någon mer som vill såga min moraliskhet så skicka gärna ett PM direkt till mig istället för att påpeka i tråden eller skicka en 'like' på inlägget ovan som ett ställningstagande så går diskussionen vidare med själva frågeställningen.
 
Jag antar att normalpriset är bra mycket högre än 20$/natt per natt för hotellet du bokade? Om det inte var någon uppenbar kampanj så hade jag starkt misstänkt att det var en mistake fare när jag bokade.
Vid alla typer av mistake fares skulle jag inte våga ta ut segern i förskott innan jag väl checkat in. Eller möjligtvis om man hör från andra att det har fungerat bra med deras bokningar. Därför skulle jag göra en back-up bokning som är avbokningsbar på något annat hotell ifall det skiter sig.

Jag kan hålla med om att det är dåligt att det ska ta flera månader för dem att höra av sig. Men jag tror det är bra att ha inställningen att det är en risk man tar när man bokar en mistake fare.

Hoppas det löser sig för dig på något sätt iaf!

Orginalpriset ligger på ca 80$ vad jag kan se om jag tar random datum i närtid.
Dock ligger det på ca 200$ för den rumstypen jag bokade.

Jag misstänkte givetvis att det var felpris men t.ex nu under Black Friday skyltar flera hotellsidor med 99% off så vad vore det konstiga egentligen med en kampanj med 80-90% rabatt? Ja, givetvis förstår jag också att så normalt inte är fallet men väntar man ungefär ett halvår och inte hör något så ska det vara grönt enligt mig.

Uppenbarligen blev det inte så.
Ta inget för givet helt enkelt.
 

Berglund

Medlem
Skaffa ett pre-paid kort, exempelvis hos Pressbyrån/7-eleven ladda det med någon hundralapp och använd för sådana här bokningar. Där kommer då finnas tillräckligt med pengar på kortet för att hotellet skall kunna testa det vid bokningstillfället, oftast så testar de bara $1 USD för att verifiera att det är ett giltigt kort. Sedan byter man kort vid incheckningen men fram tills dess är man försvarad mot alla typer av stulna kontokortsuppgifter, överdebiteringar och annat. Skulle aldrig få för mig att lämna ut mitt huvudsakliga kort vid hotellbokningar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen