Senaste nytt

Lista av kinesiska städer som tillåter upp till 72/144 timmars visumfri transit

mats hansson

Ny medlem
Känns lite tjatigt detta - men viktigt...Med SAS kan jag ju flyga till Shanghai med rundlinjen:
Stockholm-->HK-->Shanghai (stannar 5 dar)-->Köpenhamn-->Stockholm
Med regeln att det är "flygningen före och efter vistelsen i Kina" som avgör om jag har 144 timmar visumfritt så skulle ju detta vara en visumfri resa. Men det är ju egentligen en biljett.....Nån som provat detta? Vet vad som gäller? Trist och stå där med en 5 åring i handen och bli avvisad..
 

hg1980

Medlem
Jag känner mig lite trög, har läst hela denna tråd samt en hel del i Kina introducerar 72 timmar visumfri vistelse i Peking & Shanghai | Sida 24 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Så kanske kan någon vänlig själ hjälpa mig på traven :)

Vår utresa är:
ARN - FRA - PEK - SIN
- Här har vi bara 2,5h i PEK så jag ämnar inte lämna flygplatsen.

KUL - PEK - ARN
- Här har vi 8h i PEK, kan jag då lämna flygplatsen på "Transit reglerna" under de 8h?

Sista frågan, är detta något som behöver ansökas i förväg? Likt ESTA? Om inte, behöver jag ett riktigt visum då? Även om vi inte lämnar flygplatsen på hemresan?

Tack på förhand!
 

Anfield

Medlem
Ja, där det blev en negation för mycket. Jag hade en annan formulering först, men den blev jättekonstig. Då gjorde jag det man inte ska göra som dyslektiker och ändrade i meningen istället för att skriva om den helt..


Välkommen i klubben ! Händer mig varje dag ! :)
 

eramag

Medlem
Jag passar på att droppa min kommande flygning här. Om någon ser att det skulle vara problem med 144h visum i Shanghai så säg gärna till :)

CPH - PVG (biljett 1)
PVG - HND (biljett 2)
NRT - DMK (biljett 3)
BKK - USM - BKK (biljett 4)
DMK - PVG (biljett 5)
PVG - CPH (biljett 1)
 

Dr. Miles

Expert
Jag känner mig lite trög, har läst hela denna tråd samt en hel del i Kina introducerar 72 timmar visumfri vistelse i Peking & Shanghai | Sida 24 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Så kanske kan någon vänlig själ hjälpa mig på traven :)

Vår utresa är:
ARN - FRA - PEK - SIN
- Här har vi bara 2,5h i PEK så jag ämnar inte lämna flygplatsen.

KUL - PEK - ARN
- Här har vi 8h i PEK, kan jag då lämna flygplatsen på "Transit reglerna" under de 8h?

Sista frågan, är detta något som behöver ansökas i förväg? Likt ESTA? Om inte, behöver jag ett riktigt visum då? Även om vi inte lämnar flygplatsen på hemresan?

Tack på förhand!
Enligt din routing, det är inga problem att komma till landside (gå in i Kina) både på utresan och på hemresan.

Kina har inte något som liknar ESTA (än).

Även om du inte använder upp till 72 timmars visumfri vistelse i Beijing, kan man gå till landside upp till 24 timmar om man flyger vidare till ett annat land (inkl. Hong Kong, Macau & Taiwan).

Jag passar på att droppa min kommande flygning här. Om någon ser att det skulle vara problem med 144h visum i Shanghai så säg gärna till :)

CPH - PVG (biljett 1)
PVG - HND (biljett 2)
NRT - DMK (biljett 3)
BKK - USM - BKK (biljett 4)
DMK - PVG (biljett 5)
PVG - CPH (biljett 1)

Du kan stanna upp till 144 timmar i stor Shanghai område (inte endast Shanghai stad) både på utresan och på hemresan.

Till båda av er:
Det förutsätter dock att ni reser med svenskt pass. Om ni reser med norskt pass kan man inte utnyttja visumfri vistelse.
Norge är inte med på listan.
Shanghai General Station of Immigration Inspection skrev:
2.Q: Which countries are covered in the policy?

A: Currently, there are 51 countries and they are Albania, Argentina, Austria, Australia, Belgium, Bosnia and Herzegovina, Brazil, Brunei, Bulgaria, Canada, Chile, Croatia, Cyprus, Czech Republic, Denmark, Estonia, Finland, France, Germany, Greece, Hungary, Iceland, Ireland, Italy, Japan, Latvia, Lithuania, Luxemburg, Macedonia, Malta, Mexico, Montenegro, Netherlands, New Zealand, Poland, Portugal, Qatar, Romania, Russia, Serbia, Singapore, Slovakia, Slovenia, South Korea, Spain, Sweden, Switzerland, United Arab Emirates, Ukraine, United Kingdom, United States of America.

Shanghai General Station of Immigration Inspection
 

hg1980

Medlem
Enligt din routing, det är inga problem att komma till landside (gå in i Kina) både på utresan och på hemresan.

Kina har inte något som liknar ESTA (än).

Även om du inte använder upp till 72 timmars visumfri vistelse i Beijing, kan man gå till landside upp till 24 timmar om man flyger vidare till ett annat land (inkl. Hong Kong, Macau & Taiwan).
Tack så hemskt mycket! :)
 
Toppen