Senaste nytt

Lista av kinesiska städer som tillåter upp till 72/144 timmars visumfri transit

Dr. Miles

Expert
När man läser Air Chinas webbsida, verkar det som att 144 timmars visumfri vistelse reglerna gäller även när man reser in/ut från Beijings / Shanghais tågstationer (och Shanghais hamn).

Air China skrev:
144 hour visa-free transit now available in 6 cities, including Beijing!
72 hour visa-free transit is also available in other cities,
making your stopover even more exciting!


144 hour and 72 hour visa-free transit is available in many Chinese ports of entry. Escape the boring airport layover and experience the beauty of China!
Beijing Capital International Airport, Tianjin Binhai International Airport, Shijiazhuang Zhengding International Airport, Shanghai (Hongqiao International Airport, Pudong International Airport), Hangzhou (Hangzhou Xiaoshan International Airport), and Nanjing (Nanjing Lukou International Airport) will implement the policy of 144-hour Transit Visa Exemption for Foreign Nationals of 53 countries. Such foreign nationals should hold valid international travel documents and passenger tickets (by air/train/ship) of confirmed travel date and confirmed seats to a third country (or region, such as Hong Kong, China/ Macao, China/Taiwan, China).
(In addition to the 7 airports listed above, 144 hour visa-free transit is also available at railway stations and ports including Beijing West Railway Station, Dongjiang Port, Qinhuangdao Port, Shanghai Port International Cruise Terminal, Shanghai Wusongkou International Cruise Terminal and Shanghai Railway Station. Please ask the local Exit-entry authority for details.)

1. Applicable Countries
Nationals of 53 countries can enjoy the 144-hour transit visa exemption, which are:
1) 24 Schengen countries in Europe: Austria, Belgium, Czech Republic, Denmark, Estonia, Finland, France, Germany, Greece, Hungary, Iceland, Italy, Latvia, Lithuania, Luxembourg, Malta, Netherland, Poland, Portugal, Slovak, Slovenia, Spain, Sweden and Switzerland.
2) 15 other European countries: Russia, Great Britain, Ireland, Cyprus, Bulgaria, Romania, Ukraine, Serbia, Croatia, Bosnia, Republic of Montenegro, Macedonia, Albania, Monaco, Belarus.
3) 6 American countries: The United States, Canada, Brazil, Mexico, Argentina and Chile.
4) 2 Oceania countries: Australia and New Zealand.
5) 6 Asian countries: Republic of Korea, Japan, Singapore, Brunei, United Arab Emirates, and Qatar.
2. The Criteria for the Policy
1) The passengers should be foreign nationals with valid international travel documents and passenger tickets of confirmed travel date and seats to a third country (or region, such as Hong Kong, China/ Macao, China/Taiwan, China) within 144 hours.
2) The passengers should be nationals of the 53 applicable countries.
3) The passengers should enter into China from one of the Thirteen applicable ports: Beijing Capital International Airport, Beijing West Railway Station, Tianjin Binhai International Airport, Dongjiang Port, Shijiazhuang Zhengding International Airport and Qinhuangdao Port, Shanghai Pudong International Airport, Shanghai Hongqiao International Airport, Shanghai Port International Cruise Terminal, Shanghai Wusongkou International Cruise Terminal, Shanghai Railway Station, Nanjing Lukou International Airport, or Hangzhou Xiaoshan International Airport, and also leave for a third country (or region, such as Hong Kong, China/ Macao, China/Taiwan, China) from one of these six city. The visa-free transit policy for Beijing, Tianjin and Hebei province is incompatible with the policy for Shanghai, Jiangsu province and Zhejiang province. Passengers may not travel betwwen both administrative regions.
4) Passengers with the 144-hour transit visa exemption should stay within the administrative region of Beijing and Tianjin Municipalities and Hebei province, Shanghai Municipalities, Jiangsu Province, Zhejiang Province, and their stay shall not exceed 144 hours. The time limit is calculated from 00:00 a.m. of the next day upon arrival. Passengers who obtain visa-free transit in the Beijing, Tianjin and Hebei administrative region may not leave that region. The same applies for passengers who first arrive in the Shanghai, Jiangsu and Zhejiang administrative region.
5) This policy does not apply to foreign crew on ships for international travels and their accompanying family members.
In addition to 144 hour visa-free transit in the 6 cities above, China also offers 72 hour visa-free transit in 13 cities for certain foreigners holding a third-country visa. The 13 cities include Guangzhou, Chengdu, Shenyang, Xi'an, Wuhan, Dalian, Guilin, Kunming, Chongqing, Harbin, Xiamen, Qingdao and Changsha. Applicable countries for 72 hour visa-free transit are the same as for 144 hour visa-free transit. Ask the local border control authorities or airport for details.
https://www.airchina.se/SE/GB/promotion/travel-product/?CAMPAIGN_ID=SE_72and144hours_TP

Det betyder att i teorin kan man resa t ex:

dag 1: ankommer till Beijing från Köpenhamn med SAS
dag 2-3: utflykter i Beijing och omnejd
dag 4: resa med internationellt tåg från Beijing till Hong Kong
dag 5: ankomst till Hong Kong

Däremot tror jag inte att immigration sker på Beijing West tåg station när man åker med internationellt tåg mellan Beijing och Hong Kong, utan det sker vid Shenzhen.

Frågan är då immigrationsofficer i Shenzhen vet om denna regel eller inte.
 

jlarsson

Medlem
Gick väldigt smidigt i immigration på Shanghai Pudong i dag, bara att jag råkade ställa mig i fel kö. Tog 30 minuter i stället för 5 . Värre var det i incheckningen på hotellet som febrilt letade efter mitt visa i passet. De fick ringa och dubbelkolla att jag var i landet lagligt.
 

Dr. Miles

Expert
Jag använder japansk pass i och för sig, men jag kan meddela att komma in i Beijing och resa ut från Tianjin inom 144 timmar är också inga problem nu.
 
Hej!

Detta blir med första inlägg här på BusinessClass och vill börja med att säga att det känns fantastiskt kul att äntligen tagit steget och gått med här.
Det finns så mycket kunskap och det är lätt att man blir sittandes i flera timmar.

Så nu till min frågor=

1. Jag har försökt söka men som nybörjare är det rätt svårt att förstå exakt hur man ska använda sökfunktionen.
I alla fall så flög jag Göteborg-Stockholm-Hongkong i torsdags (7e) och har varit här sedan dess och åker vidare till Peking nu på fredag (15e) och flyger sedan hem Peking-Köpenhamn-Göteborg nästa torsdag (21e).
Som jag förstått det, även när jag ringde ambassaden så blir detta en resa det jag uppfyller kraven för 144h visumfritt besök?

2. En sak som kom upp nu är att jag kanske behöver flyga till Shanghai och kolla på en maskin för min fars företag mitt i vistelsen i Peking, är detta godkänt utan visum?

3. Funderar på att flyga min tjej till Peking nu på torsdag (14e) och hem med mig nästa torsdag (21e).
Om hon flyger Stockholm-Köpenhamn-Peking på utresa och Peking-Köpenhamn-Stockholm på hemresa, uppfyller hon då kraven på visumfritt besök?

Stort tack på förhand!

(Och har ni några frågor som helst inom El-Kyla-Vvs så är det bara att höra av sig)
 

Canadien

Medlem
1 Ja
2 Nej
3 Nej

Man måste vara i transit, d v s inte komma och åka från samma land (Köpenhamn-Peking-Köpenhamn). Dessutom måste du hålla dig i regionen där du har 144h visafree. Du kan alltså inte resa inrikes mellan Peking o Shanghai.
För att komma till Shanghai måste du resa t ex Peking-Taipei-Shanghai-Hongkong-Peking.
 

agehall

Medlem
1. Jag har försökt söka men som nybörjare är det rätt svårt att förstå exakt hur man ska använda sökfunktionen.
Det är som Google... Ibland sabbar de dock denna sökning och då är riktiga google bättre med tillägget "site:businessclass.se" i sin sökning.

Som jag förstått det, även när jag ringde ambassaden så blir detta en resa det jag uppfyller kraven för 144h visumfritt besök?
Ja.

2. En sak som kom upp nu är att jag kanske behöver flyga till Shanghai och kolla på en maskin för min fars företag mitt i vistelsen i Peking, är detta godkänt utan visum?
Nej.

Om hon flyger Stockholm-Köpenhamn-Peking på utresa och Peking-Köpenhamn-Stockholm på hemresa, uppfyller hon då kraven på visumfritt besök?
Nej.
 
1 Ja
2 Nej
3 Nej

Man måste vara i transit, d v s inte komma och åka från samma land (Köpenhamn-Peking-Köpenhamn). Dessutom måste du hålla dig i regionen där du har 144h visafree. Du kan alltså inte resa inrikes mellan Peking o Shanghai.
För att komma till Shanghai måste du resa t ex Peking-Taipei-Shanghai-Hongkong-Peking.

Hur fungerar det om hon skulle flyga med SAS Göteborg-Köpenhamn-Peking och hem med Air China Peking-Stockholm?
 

Lukas2

Medlem
Jag sitter och funderar på att åka till Chengdu i september. Tänkte använda mig av 72 timmars transit visumet. Men jag blir inte riktigt klok på,när de börjar räknas från. Har sett att på några sidor, står det, från man får stämpeln, (gäller det bara Beijing?) och på vissa sidor har jag läst att det är från 00:00, efter man landat in.
Ex. landar jag in med Cathay Dragon från Hong Kong säg, onsdag kl. 12:40 enl. tidtabell, tänkte åka ut med Thai airways till Bangkok som går lördag 16:05. Går man på tidtabell så överstiger det ju 72 timmar, men räknas det från 00:00, så är det ju ingen fara. Tror ni att man skulle våga boka upp sig på dess flyg?
 
Toppen