Senaste nytt

Lista av kinesiska städer som tillåter upp till 72/144 timmars visumfri transit

jumbooze

Medlem
Jag har flera gånger "räddats" av utskrivna visum/esta och liknande men det är alltid lika svettigt när "computer says no"
 

M@GNÜS

Medlem
Lite off topic... men är det ok att göra denna resa utan Kina visum:
utresa ARN-CPH-PEK
hemresa PVG-CPH-ARN
tänkte boka bonusresa mellan dessa PEK-HND-BKK, BKK-KIX-PVG så kommer aldrig behöva ta mig in i Kina så länge jag kör handbagage...
Vad säger SAS vid incheckning? Räcker det att visa den andra biljetten? Har gjort liknande förr, men då var det via PEK och HKG.
 

Dr. Miles

Expert
Inlägg från: SAS Friends & Family | Boka senast 2017-NOV-06 (res mellan 2017-DEC-01 och 2018-APR-30) | Sida 4 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Lite off topic... men är det ok att göra denna resa utan Kina visum:
utresa ARN-CPH-PEK
hemresa PVG-CPH-ARN
tänkte boka bonusresa mellan dessa PEK-HND-BKK, BKK-KIX-PVG så kommer aldrig behöva ta mig in i Kina så länge jag kör handbagage...
Vad säger SAS vid incheckning? Räcker det att visa den andra biljetten? Har gjort liknande förr, men då var det via PEK och HKG.
Så länge din tid i Beijing är under 72 timmar (144 timmar när de har uppdaterat regeln), under 144 timmar i Shanghai, ska det inte vara några problem, om du flyger vidare som du skriver.

På Beijing PEK T3 finns det immigration för transferpassagerare men på Shanghai PVG T2 måste man gå till landside och sedan gå genom säkerhetskontrollen och immigration.
I alla fall så var det när jag flög sist.
 

M@GNÜS

Medlem
Inlägg från: SAS Friends & Family | Boka senast 2017-NOV-06 (res mellan 2017-DEC-01 och 2018-APR-30) | Sida 4 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Så länge din tid i Beijing är under 72 timmar (144 timmar när de har uppdaterat regeln), under 144 timmar i Shanghai, ska det inte vara några problem, om du flyger vidare som du skriver.

På Beijing PEK T3 finns det immigration för transferpassagerare men på Shanghai PVG T2 måste man gå till landside och sedan gå genom säkerhetskontrollen och immigration.
I alla fall så var det när jag flög sist.

Hur lång brukar proceduren ta i Shanghai normalt? Senast jag var där och körde 144 timmars visa var jag igenom på några minuter, men det kanske bara var ren tur...
 

palmen

Moderator
Lite off topic... men är det ok att göra denna resa utan Kina visum:
utresa ARN-CPH-PEK
hemresa PVG-CPH-ARN
tänkte boka bonusresa mellan dessa PEK-HND-BKK, BKK-KIX-PVG så kommer aldrig behöva ta mig in i Kina så länge jag kör handbagage...
Vad säger SAS vid incheckning? Räcker det att visa den andra biljetten? Har gjort liknande förr, men då var det via PEK och HKG.
Det ska fungera så länge du lämnar Peking via ett annat land och kommer till Shanghai.
Kan vara bra att ha utskrifter med sig som bevis på att man bokat vidare resa som inte kräver visum
 

Ricci

Medlem
Det ska fungera så länge du lämnar Peking via ett annat land och kommer till Shanghai.
Kan vara bra att ha utskrifter med sig som bevis på att man bokat vidare resa som inte kräver visum
Hong Kong räknas väl som ett annat land här eller?
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Fr o m 2017-DEC-28 bl a resenärer med svenskt pass kan utnyttja upp till 144 timmars visumfri vistelse i stor-Beijing område (Beijing, Tianjin och Hebei provins).
Det är samma regler som tidigare, d v s när man reser vidare till ett tredje land eller område.

Som vanligt, detta undantag gäller inte för resenärer med norskt pass.

Beijing Capital Airport skrev:
自2017年12月28日起,在北京首都国际机场、铁路西客站或天津滨海国际机场、天津国际邮轮母港或河北石家庄国际机场、秦皇岛海港,对奥地利等53个国家持有效国际旅行证件和144小时内确定日期、座位前往第三国(地区)联程客票的外国人,实行过境免办签证政策。
北京144小时过境免签政策
 

Dr. Miles

Expert
Jag har en vän som bodde på en privat lägenhet genom AirBnB under upp till 72 timmars visumfri vistelse i Beijing (numera upp till 144 timmar).
När han skulle lämna Kina då åkte han på kontroll vid immigration. Han hade inte registrerat vistelse som en utlänning, vilket man blir registrerad automatiskt när man bor på ett hotell.

Resultatet blev så att han fick böter av 3.600 CNY och han inte får använda visumfri vistelse resten av passgiltighetstiden.

Så, om ni planerar att övernatta någon annanstans än hotell i Kina under visumfri vistelse (eller med visum), bör ni se till att ni är registrerad som utlänning.

境外人员临时住宿登记表 ( REGISTRATION FORM OF TEMPORARY RESIDENCE FOR VISITORS FROM OVERSEAS)

Det ser ut så här:
http://suyisui.com/jp/wp-content/uploads/2016/02/929a24aee6c23ac3a8ef9f9db2c8c3bd.jpg
 
Toppen