Senaste nytt

Lion Air flyg missade landningen !!

Alf

Medlem
Och dessutom störtat? Hur störtar ett plan som faktiskt landat, men missar landning och kanar ner i vattnet? Sensationalism å det grövsta.
Man blir illamående av att ens öppna Aftonbladet, det är så dåligt skrivet samt vinklat något så förskräckligt. Fattar inte att folk utsätter sig för detta skräp.

Öppna även Expressen, samma idiotiska journalistik där. Där krachade man. Jag kan inte tänka dig att du mår bättre av att öppna den tidningen. Samma okunnighet när det gäller flyg i båda blaskorna. Jag tror bara det är DI som slår dom med ren okunskap.
 

Traveller

Medlem
Jag tror fortfarande att dom ramlade ned och inte rörde landningsbanan alls. Det är dessutom så att planets riktning inte talar för att det har kommit från banan. Kan man tänka sig en microburst kanske..

Expressen skriver:
– Planet befann sig i landningsposition när jag såg att det plötsligt närmade sig havet, och till slut träffade vattnet, säger en passagerare till AP.
Planet missade landningsbanan och landade i havet från en höjd på ungefär 50 meter.

Här från annat forum,


@Savio
By JahnH on Saturday, Apr 13th 2013 10:15Z

Compare the images to Google Earth. The aircraft is clearly located north to the end of RWY 09. Either it landed at RWY 27 (heading 090) and veered of the runway to the north, or it came in with heading 270 and never touched the runway but ditched into the sea to the left of RWY 09 on the last seconds of the final. I would doubt the latter as I would think in this case the aircraft would have been more damaged and would probably have hit the sea wall.

lion
By matt on Saturday, Apr 13th 2013 10:14Z

This airline seems to crash a lot, I won't eve be flying with them.

report from passanger
By bert on Saturday, Apr 13th 2013 10:11Z

passenger reports on tv that plane dropped from the sky prior to touching down.

LION AIRs historik på Aviation Safety Network är skrämmande:
http://aviation-safety.net/database/operator/airline.php?var=5758


7 occurrences in the ASN safety database,
showing occurrence 1 - 7

date type registration operator fat. location pic cat
13-APR-2013 Boeing 737-8GP (WL) PK-LKS ? Lion Airlines 0 Denpasar-Ngu... A1
02-NOV-2010 Boeing 737-4Y0 PK-LIQ Lion Airlines 0 Pontianak-Su... A2
09-MAR-2009 MD-90-30 PK-LIL Lion Airlines 0 Jakarta-Soek... A1
24-DEC-2006 Boeing 737-4Y0 PK-LIJ Lion Airlines 0 Ujung Pandan... A1
04-MAR-2006 MD-82 PK-LMW Lion Airlines 0 Surabaya-Jua... A1
30-NOV-2004 MD-82 PK-LMN Lion Airlines 25 Solo City-Ad... A1
14-JAN-2002 Boeing 737-291 PK-LID Lion Airlines 0 Pekanbaru-Su... A1
 
Last edited:

MarcusC

Medlem
Lion Air känns inte som det bolag man väljer i första hand direkt, skönt att alla verkar ha klarat sig i denna olycka dock. Verkar ju troligen som man aldrig nådde landningsbanan utan landade på vattnet!?
 

Singapore

Medlem
Skönt att höra att de flesta verkar klarat sig bra. Utan att ha läst något om några teorier till olyckan, men det som kom upp i mitt huvud är att det kanske är en vortexvind som är orsaken? Detta orsakade ju Turkish Airlines krasch utanför Schiphol i Amsterdam för några år sedan? Vad tror ni?
 

Paby

Medlem
Blir intressant att se vad utredningen kommer fram till. Att det skulle finnas något fel på en några månader gammal 737 som gör att den plötsligt ramlar ner i havet känns osannolikt men inte omöjligt. Mer troligt är väl pilot error (Lion har ju haft sina problem på den fronten), väder och inflygningssystemen på DPS som möjliga orsaker. Skönt att alla klarade sig!
 

GE90

Medlem
Turkish i Amsterdam störtade pga felaktiga instrument och dåligt samarbete mellan piloterna i cockpit. Ingen vortexvind. Där fanns tom en sk check airman med för att övervaka piloterna men trots det var olyckan framme.
 
Toppen