Senaste nytt

Linköping-Toronto i april. Star Alliance eller KLM?

Nemo

Medlem
Du kan ju köpa sträckan LPI-CPH separat, kostar ca 650 kr per sträcka om du får det lägsta priset.
Skall du använda Swiss kanske du skall överväga att åka från ARN så får du säkert bästa priset och mindre byten och bättre anslutning.
Om du köper separata biljetter (split booking) och du missar anslutningen så står du där själv, SAS/Swiss hjälper bara till om det är någon vänlig själ som gör avsteg från grundregeln: split ticket = eget ansvar. Visserligen kan du få ut på hemförsäkring för missad anslutning pga matarflyget är sent, men det är enbart pengar och långt efteråt. Själva jobbet att få plats på en ny transatlantisk flight måste du själv fixa isåfall.

EDIT: Det är numera samma dilemma om du tar tåget till Arlanda, tåget går ju inte längre som tåget om man säger så. Ifall du flyger SAS från Arlanda gäller SJ/SAS-garantin men då kan du ju lika gärna flyga från Linköping eftersom garantin enbart gäller SAS.
 
Last edited:

etnoy

Medlem
Om du köper separata biljetter (split booking) och du missar anslutningen så står du där själv, SAS/Swiss hjälper bara till om det är någon vänlig själ som gör avsteg från grundregeln: split ticket = eget ansvar. Visserligen kan du få ut på hemförsäkring för missad anslutning pga matarflyget är sent, men det är enbart pengar och långt efteråt. Själva jobbet att få plats på en ny transatlantisk flight måste du själv fixa isåfall.

Split ticket är inget alternativ av just denna orsak.
 

Alf

Medlem
Håller med om att Split ticket inte är bra om det strular. Det var därför jag föreslog att utgå från ARN, då kan man ju ha Swiss genomgående så är problemet ur världen. Visserligen strular SJ ganska ofta men jag har bara missat flyget från ARN en gång och då reser jag alltid från ARN. (Skall överväga att åka via CPH när SAS kommer igång om det inte blir en massa onödiga timmar i CPH) Med lite god planering kan man ju hinna fram med ett senare tåg om det strular eftersom det är ganska ofta tågen går från Linköping. Tror även det är billigare med Swiss från ARN än från CPH.
 

etnoy

Medlem
Håller med om att Split ticket inte är bra om det strular. Det var därför jag föreslog att utgå från ARN, då kan man ju ha Swiss genomgående så är problemet ur världen. Visserligen strular SJ ganska ofta men jag har bara missat flyget från ARN en gång och då reser jag alltid från ARN. (Skall överväga att åka via CPH när SAS kommer igång om det inte blir en massa onödiga timmar i CPH) Med lite god planering kan man ju hinna fram med ett senare tåg om det strular eftersom det är ganska ofta tågen går från Linköping. Tror även det är billigare med Swiss från ARN än från CPH.

Jag har full koll på tåg- flygpriserna från både LPI, CPH och ARN, så problemet ligger inte där. Min fråga handlar snarare om det är möjligt att kombinera Linköpingsflyget med vidare flyg med Swiss (eller andra) utan att råka ut för enorma kostnadspåslag. Om det inte är möjligt väljer jag att flyga med SAS (är väldigt sugen på att testa nya LPI-CPH).

Exempel: Ett CPH-YYZ-CPH jag skulle kunna tänka mig att flyga är den följande:
swiss.png

Kan jag på något sätt lägga till SK1891 före och SK1894 (ignorera den långa bytestiden på CPH) efter? Eller är det omöjligt? Detta är säkert en riktig nybörjarfråga som har ett uppenbart svar, men jag lär mig gärna hur dessa fare rules funkar (jag har försökt läsa genom reglerna för TLNNDKW men inte blivit mycket klokare).
 

agehall

Medlem
Det är routing rules för den där fare:n du behöver se. Jag använder ITA så sällan för att titta på regler - visar den routing?

Mitt tips är att investera i ExpertFlyer och kika på routing där. Troligen finns inte LPI med än dock.
 

etnoy

Medlem
Det är routing rules för den där fare:n du behöver se. Jag använder ITA så sällan för att titta på regler - visar den routing?

Mitt tips är att investera i ExpertFlyer och kika på routing där. Troligen finns inte LPI med än dock.

Jag har en trial på expertflyer. Hur gör jag för att hitta routing rules?
 

etnoy

Medlem
Det verkar som att de enda biljetterna som man kan resa med Swiss på från Linköping är IATA-biljetter. De blir ju dyra eftersom de bokas i i bokningsklass Y. Tråkigt, hade gärna rest med Swiss (och omvägen till Zürich ger ju fler poäng!)
 

Dr. Miles

Expert
Kolla om det finns SWISS fare från Köpenhamn som tillåter End-on-End.

End-on-End betyder att kombination av biljett 1 (t ex Linköping-Köpenhamn med SAS) och biljett 2 (t ex Köpenhamn-Toronto med SWISS/Air Canada).
 

etnoy

Medlem
Kolla om det finns SWISS fare från Köpenhamn som tillåter End-on-End.

End-on-End betyder att kombination av biljett 1 (t ex Linköping-Köpenhamn med SAS) och biljett 2 (t ex Köpenhamn-Toronto med SWISS/Air Canada).

Tyvärr verkar end-on-end bara vara tillåtet i Nordamerika oberoende av vilken kombination jag hittar. Det är nog kört att hitta en biljett från Linköping som sedan övergår till Swiss. Tack för lektionen i fare rules!
 
Toppen