(Lindrig) Kollision i Oslo

Diskussion i 'Flygplatser' startad av Tjaeng, 29 Mars 2012.

  1. Tjaeng

    Tjaeng Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    1 person likes this.
  2. Concorde

    Concorde Founding Member

    Ort:
    The World
    Land:
    Sverige Sverige
    Intressant att Norwegian, enligt detta media skall tilläggas, skyller på SAS direkt, utan undersökning. Så oproffsiga är dom väl inte att man försöker plocka poäng på detta sätt?
     
  3. India Alpha

    India Alpha Medlem

    Ort:
    ARN/OSL
    Land:
    Sverige Sverige
    Det är nog också så att norrmännen lite allmänt är ganska slarviga och sloppy - så att det händer en olycka på OSL är inte alls konstigt.
     
  4. Roger J

    Roger J Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Håller med Concorde, oproffsigt att gå ut och skylla på den andra parten direkt. Alla som läst haverirapporter vet att det i princip alltid är en olycklig kedja av händelser som leder fram till en sådan här sak och att det tar lite tid att reda ut.
     
  5. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Hur funkar det med pushback? Ger tornet OK till cockpit som ber killen i trucken exekvera, eller får han instruktioner direkt från tornet?
     
  6. henke12

    henke12 Medlem

    Ort:
    STO
    Land:
    Sverige Sverige
    Olika procedurer på olika flygplaster!
    Vet inte hur det är på OSL..

    Exempel:
    ARN: Man får pushback från TWR/GND
    GOT: Truckkillen får pushback från TWR/GND
    MMX: Man får startup och push från TWR
     
  7. Pandion

    Pandion Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Vad jag vet så har ju aldrig cockpit rätt att beordra pushback, utan detta måste clearas från TWR /GND. Alltså kan det ju per default inte vara SAS fel, för det är ju inte SAS som beslutat om pushback, så jag tycker också att det är rätt konstigt att DY går ut och säger att det är SAS fel.

    Intressant blir ju också hur själva pushbacken har gått till. Det är ju trucken som är ansvarig för pushback, och man brukar ju alltid ha en till kille på marken som har direkt kontakt med flight deck som har till uppgift just att se att inget föremål är i vägen. T.ex. att man inte backar in i något fast föremål om man pushar från gate F29 på ARN. Sedan beror det ju på om trucken har pushat SAS planet rakt bakåt eller snett åt sidan? SAS har ju egen handling i OSL, så är det markpersonalens fel så blir det ju SAS fel...

    Sedan kommer ju DY och ska in till gaten bredvid? Har dom genat lite eller hållit sig på den gula linjen.

    Spontant, utan att veta mer så kan man diskutera hur bra det är från TWR/GND sida att låta DY taxa in när SK får pushback bredvid. Sedan har ju markpersonalen ett ansvar för att se till att man inte stöter i något, men kommer DY fel in så kan dom som pushar inte göra så mycket...
     
  8. henke12

    henke12 Medlem

    Ort:
    STO
    Land:
    Sverige Sverige
    För att krångla till det ytterligare så skiljer man på Movement Area(I princip hela flygplatsen) och Maneuvering Area(I princip hela flygplatsen förutom Plattor)

    Flygledare är endast ansvarig för separation mellan bilar/flygplan och flygplan/flygplan på Maneuvering Area (ej på plattan)
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×