LH Ombokningsavgift i samband med strejken i November

Diskussion i 'Lufthansa Group, Miles & More' startad av crazy voyager, 2 December 2015.

  1. crazy voyager

    crazy voyager Medlem

    Jag var i USA i samband med strejken i början på November. För att försöka minimera störningarna i mitt schema så valde jag att försöka boka till en tidigare flight med Lufthansa och på så sätt försöka missa strejken (något som i slutändan inte lyckades).

    På lufthansas hemsida stod då följande:
    "

    Has your flight not been cancelled?

    Passengers whose flights have not been cancelled and are in possession of Lufthansa/SWISS/Austrian Airlines of Brussels Airlines tickets for flights between 6.11.2015 and 13.11.2015 from/via Frankfurt/München/Düsseldorf, can rebook once free of charge online under My bookings.


    The following conditions must be observed:
    - Rebooking within the same booking class
    - Tickets must be issued on/before 6.11.2015
    - New date of travel must be on/before 28.2.2016
    - Change of origin/destination and class of service/compartment are not permitted
    - For all other ticket conditions, original fare conditions apply
    "

    Min biljett var köpt flera månader tidigare och resedatum var i mitten på november. Jag var bokad i Premium Economy och bokade om till premium economy (jag lade också några minuter på att dubbelkolla att jag inte byte bokningsklass).


    Jag förävntade mig därför att detta skulle bli gratis, men Lufthansa har ändå dragit totalt £210 ifrån mitt amex i avgifter.

    Jag har mailat Lufthansa för tre veckor sedan när jag kom hem men inte fått svar, amex har bestritt det men verkar inte vilja göra något åt det då det enbart är mitt ord mot Lufthansas (det är väldigt svårt att bestrida eller bevisa vad som stod på hemsidan då, det är borta och det enda jag har är kopior av texten och screenshots duger oavsett inte som bevis).


    Har någon annan haft problem med Lufthansa i samband med strejken? Jag har ännu inte hört något alls direkt ifrån Lufthansa (det enda jag sett är en kopia av ett brev dom skickat till amex). Att försöka få £210 när man sagt något ska vara gratis tycker jag är väldigt magstarkt, och jag har hittils inte sett något som pekar på att det inte skulle varit gratis.
     
  2. Kricka

    Kricka Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    @crazy voyager Om man ska vara snäll mot Lufthansa så tror jag att det just nu har ett h-vete
    för att försöka reda ut/ta hand om alla claims efter en veckas strejk som ju påverkade
    tiotusentals människor. Ge dem lite längre tid men ge inte upp !
     
    crazy voyager gillar detta.
  3. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Kontrollfråga: Var din flight som du bokade om inställd när du gjorde ombokningen?
     
  4. crazy voyager

    crazy voyager Medlem

    Bra fråga, nej den var inte inställd än.
     
  5. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Då har du nog tyvärr svaret där... Tekniskt sett har alltså Lufthansa rätt eftersom du bokat om en flight som ännu inte var inställd och därmed inte omfattas av deras gratis ombokning. :/

    Om du får prata med någon vettig person hos Lufthansa så kanske du kan komma runt det, men risken är att det blir "NEIN - das Computer sagt NICHT!" som svar.
     
  6. Herregud inte bråka med Lufthansa om sakfrågan, det går inte. Skicka in ett rent klagomål om hur missnöjd kund du är så kanske du får nån liten kompensation.
     
    ulagun gillar detta.
  7. crazy voyager

    crazy voyager Medlem

    Fast det var inte det dom skrev, från mitt citat ovan med min fetning:

    Passengers whose flights have not been cancelled and are in possession of Lufthansa/SWISS/Austrian Airlines of Brussels Airlines tickets for flights between 6.11.2015 and 13.11.2015 from/via Frankfurt/München/Düsseldorf, can rebook once free of charge online under My bookings.
     
    agehall gillar detta.
  8. crazy voyager

    crazy voyager Medlem

    Jag har förvisso tänkt göra det också, men jag tror det är svårt att få igen såpass mycket pengar som £210 utan att försöka bestrida sakfrågan, dessutom ser jag inte hur dom kan komma undan att dom har gjort fel, om jag inte missat något dvs.
     
  9. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Dåså, då har du ju ett klockrent case imho.
     
  10. crazy voyager

    crazy voyager Medlem

    Det tycker jag också, men än så länge har Lufthansa inte svarat så vi får se om dom håller med mig.

    Del av problemet är att det är omöjligt att bevisa vad som stod på hemsidan, jag tog ingen screenshot till att börja med (dumt i efterhand) men en screenshot är såvitt jag förstått inte hållbart som bevis oavsett. Med andra ord gäller det att personen på kundtjänst själv vet vad man lovade, och vi vet ju vad budorden för resenärer säger...

    Nåväl, när jag får svar ska jag meddela hur det gick. Det är ju bra att det inte verkar vara flera som drabbats åtminstone!
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×