Senaste nytt

LFV lägger ner utbildningen av flygledare

Xilan

Medlem
Varför i h-vete gjorde man detta till en högskoleutbildning och inte en KY-utbildning!? Det låter som den vanliga idiotin inom högskolorna fick grepp om det hela och gjorde något helt annat av det än vad verkligheten behövde.

Ganska många skulle svara att sammanträffandet att LFVs förre generaldirektör även satt i styrelsen för Linköpings Universitet var bidragande.
 

Alf

Medlem
Rubriken på tråden känns rätt missvisande (på bakgrund av t ex post #5 )?

Jag håller med. Tyvärr kommer jag inte åt att ändra i rubrike.
Tråden borde heta "LFV lägger ner samarbetet med Linköpings Universitet om utbildning av flygledare".

Kanske någon moderator som kan ändra rubrik.
 

agehall

Medlem
Ganska många skulle svara att sammanträffandet att LFVs förre generaldirektör även satt i styrelsen för Linköpings Universitet var bidragande.

Det kan förklara varför det blev LiU som fick ta hand om det, men det förklarar inte varför det inte blev en KY-utbildning som det borde vara. LiU's styrelse har inte så mycket att göra med vilka program som inrättas på respektive fakultet utan det faller på fakultetsstyrelserna.
 

Nemo

Medlem
Varför i h-vete gjorde man detta till en högskoleutbildning och inte en KY-utbildning!? Det låter som den vanliga idiotin inom högskolorna fick grepp om det hela och gjorde något helt annat av det än vad verkligheten behövde.
Ett (stort) problem med de svenska universiteten/högskolorna är att de är alltför navelskådande, de ser utbildningsplatser som ett sätt att ge de egna anställda arbetsuppgifter och det mesta av rekryteringen sker internt. Sedan vill få forskare undervisa varigenom det blir ett bristande engagemang för studenterna. Den högre utbildningen ses också av statsmakten som ett sätt att gömma undan arbetslösa (eller mer korrekt: snygga till arbetslöshetsstatistiken). Därför blir utbildningarna allt längre och allt sämre kopplade till arbetslivet. På ett märkligt sätt blir också det offentliga alltmer kortsiktigt, de ser utbildning som en kostnad och inte som en investering. Denna dualitet (utbildning en kostnad men samtidigt ger jobb åt universiteten) gör att den enskilda studentens intressen försvinner i ett rökmoln och ej tas tillvara. Resultatet ser vi exempelvis här: flygledarutbildningen dubblades i längd, fylls med irrelevant innehåll och läggs ned innan första kull ens tagit examen.
Svensk högskola bör lära av USA | Brännpunkt | SvD
Utbildning, forskning, samverkan. Vad kan svenska universitet lära av Stanford och Berkeley? | SNS - Studieförbundet Näringsliv och Samhälle
Bara ett svenskt universitet bland de hundra främsta | SvD
 

agehall

Medlem
Ja, du behöver inte övertyga mig... :) Jag har tyvärr mitt namn på en del dokument jag inte är stolt över inom högskolevärlden och jag kan säga att ibland är det inte bara universiteten utan utbildningsdepartementet och regeringen som bestämmer saker på osakliga grunder.

Det är ett stort träsk som få utomstående förstår sig på och den "akademiska friheten" som får flora även i administrativa delar gör inte saker bättre...
 

andreas

Medlem
Det finns en militär utbildning, dels tillsammans med civila på Sturup, dels vissa militär inslag. Se länken. Idag är det även en skillnad iochmed att de militära har lön under utbildningen, vilket de civila inte har. Förr hade även de civila lön under utbildning.

Nja. Den delen av Flygledare som går via Försvarsmaktsspåret åtnjuter en månadspremie under terminerna på militärhögskolan. Under utbildningen på EPN är de berättigade att söka studiemedel som alla andra.
 

Alf

Medlem
Det finns en militär utbildning, dels tillsammans med civila på Sturup, dels vissa militär inslag. Se länken. Idag är det även en skillnad iochmed att de militära har lön under utbildningen, vilket de civila inte har. Förr hade även de civila lön under utbildning.

De som går den militära utbildningen gör det främst för att bli reservofficerare med inriktning på att vara krigsplacerad som flygledare.
 
Toppen