Senaste nytt

Letar Star Alliance bonusresa till Cancun, Mexico över påsk

Jonas C

Medlem
Har hittat en resa ARN-FRA-ORD-CUN-IAD-FRA-ARN, med Lufthansa, United, och SAS. Om jag läser ITA matrix rätt så blir det ca 4.000 kr/pers i skatter och avgifter.
Hur står sig Lufthansa mot Avianca i business? Motiverar det ca 5.400 kr mer i skatter och avgifter (samt en besparing på 30.000 EB-poäng)? Värt att nämna är att vi aldrig tidigare åkt longhaul i business.
Boka Lufthansa i Business så länge, och om bonusplatser i First Class öppnas upp T-14 dagar innan så bokar du om Lufthansa segmenten till First Class.
 
Boka Lufthansa i Business så länge, och om bonusplatser i First Class öppnas upp T-14 dagar innan så bokar du om Lufthansa segmenten till First Class.
Har också funderat på det. Men just nu är fokus på att spara på EuroBonus-poängen för att så snabbt som möjligt kunna boka en sydamerikaresa nästa vinter. Så jag tror att det blir en tillräckligt bra upplevelse för oss med business då vi är vana vid economy på long haul.
 

Roger J

Medlem
Hur står sig Lufthansa mot Avianca i business?
Korta svaret: Avianca står sig mycket bra! Men eftersom du nu ska till Nordamerikazonen är ju MAD/BCN/LHR-BOG (Aviancas rutter till Europa) inte ett bra alternativ poängmässigt (BOG är en mycket bra flygplats att byta på med bra *G-lounge).
Långa svaret: Avianca har ryckt upp sig ordentligt på marken. Bra kundservice, åker rätt ofta med dem. Ombord är det som med alla gamla bolag, du kan ha otur med personalen, men oftast är det jättetrevligt och småsnackigt, speciellt om du försöker prata på spanska. Hårdvarumässigt beror det på vad du får för plan (pratar om wide-body här). Vissa A330 och alla B787 har nya Business vilken är singelstolar i fiskbensmönster, fully flat. Många bolag som kör denna stol och den är ju privat och bra. Får du gamla Business är det som SAS gamla Business, det vill säga 2+2+2 och flat angled. Fungerar ju men det är viktigt att ta någon av bulkhead-raderna så att man kan höja upp fötterna ordentligt (samma som hos SAS alltså).
 
Korta svaret: Avianca står sig mycket bra! Men eftersom du nu ska till Nordamerikazonen är ju MAD/BCN/LHR-BOG (Aviancas rutter till Europa) inte ett bra alternativ poängmässigt (BOG är en mycket bra flygplats att byta på med bra *G-lounge).
Långa svaret: Avianca har ryckt upp sig ordentligt på marken. Bra kundservice, åker rätt ofta med dem. Ombord är det som med alla gamla bolag, du kan ha otur med personalen, men oftast är det jättetrevligt och småsnackigt, speciellt om du försöker prata på spanska. Hårdvarumässigt beror det på vad du får för plan (pratar om wide-body här). Vissa A330 och alla B787 har nya Business vilken är singelstolar i fiskbensmönster, fully flat. Många bolag som kör denna stol och den är ju privat och bra. Får du gamla Business är det som SAS gamla Business, det vill säga 2+2+2 och flat angled. Fungerar ju men det är viktigt att ta någon av bulkhead-raderna så att man kan höja upp fötterna ordentligt (samma som hos SAS alltså).
Tack för utförligt och bra svar! Precis sådan info jag var ute efter. Jag pratar spanska så det bådar ju gott med servicen.

Lite OT men hur kollar man upp vilket flyg man kommer att få? Går det att se på bokningen redan nu på något sätt?
 

kaktusen

Medlem
Interjet är toppen, jag har flugit med dom en hel del både inrikes samt till NYC. Började flyga med dom precis när bolaget kom igång. Nya och fräscha plan, påminner om Jet Blue.

Enda "problemet" med säkerheten är väl att man inte får flyga med tennisracketar i Mexico. De räknas som vapen och man måste checka in dom. Dagens i-landsproblem:) Hur säkerheten är på Cuba vet jag inte. Kan tänka mig att den inte är i världsklass....
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen