Senaste nytt

Letar biljett i First. Vilka länder i Afrika är "säkra".

Jay

Medlem
Märkliga tongångar i tråden, klart man vill passa på att se något nytt i samband med en tur i F snarare än ett 54:de besök i BKK eller i USA?

Förutom ett dussintal länder är Afrika mycket säkert givet att man inte tar onödiga risker osv.
Såväl ADD som LAD är utmärkta städer att besöka, även Malabo sitter inte heller fel.
 

agehall

Medlem
Märkliga tongångar i tråden, klart man vill passa på att se något nytt i samband med en tur i F snarare än ett 54:de besök i BKK eller i USA?

Förutom ett dussintal länder är Afrika mycket säkert givet att man inte tar onödiga risker osv.

Jag vet inte hur mycket du rest i Afrika, men jag har ganska mycket erfarenhet och det är inte helt taget ur luften.
 
  • Gilla
Reactions: Alf

Kricka

Medlem
Min kollega blev rånad i Luanda, vilket kanske händer ibland men rånarna i detta
fall var uniformerad polis..! Jag gillar nog Afrika mer än vad Agehall gör men har
ändå respekt för vissa orter. Man ska vara noga med att kolla sina vaccinationer
(och ta med det gula kortet) så att man slipper få t.ex. en Gula Febern spruta på
flygplatsen.
 

Gus

Medlem
Du ska givetvis åka till otroligt vackra Seychellerna! Vi åkte dit i januari från Frankfurt i F med Lufthansa, och sedan vidare med Ethiopian från Addis i C. 60 000 poäng x 3 ( med 2 x 2-1 checkar) i vårt fall var bra för den resan :)
KLOCKRENT!! :) Galet bra tips, hade helt missat detta. Seychellerna finns inte med på SAS Award lista men det låter ju perfekt om det bara krävs 60 000 poäng dit! :)

Just nu verkar det knappt finnas några resor i F till eller från ADD. Kan det bero på att planet stannar i Jeddah och att Ramadan pågar just nu? Hur såg det ut med tillgänglighet kring de datum du åkte?

Kul att du snart kommer iväg på ännu en resa i F. Tycker dock du bör ompröva beslutet ang. destination:) Länderna på listan är ju platser där man aldrig någonsin vill befinna sig. Oavsett om man åker Lufthansa F eller privatplan. Det är i stort sett det sämsta av det sämsta i världen. Lufthansa F är fantastiskt men det är väl betydligt roligare om man åker till en hyfsat trevlig destination oavsett hur länge man stannar.
Man behöver ju inte stanna på något av dessa ställena dit Lufthansa flyger till, utan kan ju flyga vidare. Är även en dag i Addis Ababa så dåligt?

För sådana här projekt, ja. Satsa på att åka till EZE eller någon annan destination som är lätt att hitta platser i F till. Men Afrika är inte rätt världsdel att åka till. Vissa länder kan verka safe, men det beror ofta på att man inte är tillräckligt observant. De flesta länder är ganska läskiga när man börjar titta lite närmare på saker och ting.

Hade jag haft fler poäng så kanske jag hade velat åka till något annat ställe. I så fall till USA:s västkust, det verkar vara most bang for the buck. Jag betalar inte gärna 20 000 poäng mer för att få komma till Sydamerika och få 2 timmars mer flygtid.
Märkliga tongångar i tråden, klart man vill passa på att se något nytt i samband med en tur i F snarare än ett 54:de besök i BKK eller i USA?

Förutom ett dussintal länder är Afrika mycket säkert givet att man inte tar onödiga risker osv.
Såväl ADD som LAD är utmärkta städer att besöka, även Malabo sitter inte heller fel.

Äntligen någon som förstår mig! :):):)
Min kollega blev rånad i Luanda, vilket kanske händer ibland men rånarna i detta
fall var uniformerad polis..! Jag gillar nog Afrika mer än vad Agehall gör men har
ändå respekt för vissa orter. Man ska vara noga med att kolla sina vaccinationer
(och ta med det gula kortet) så att man slipper få t.ex. en Gula Febern spruta på
flygplatsen.
Ajdå, låter inte så trevligt! :eek:
Gula Febern har jag vaccin mot! Det fick jag när vi åkte på en jobbresa till Tanzanias savann för två år sedan!

En annan fråga. Finns det någon som helst chans att man kan boka en resa till Sydafrika med Lufthansa F och sedan vidare därifrån med SAA till tex Zambia och ända bara betala för Nord/central-Afrika zonen (i och med att Zambia ligger i den zonen)? Jag tänker mig ett scenario där agenten är lite bakfull och inte har helt koll på att man inte får byta i tredje zon. Säger hennes dator NEJ! NEJ! då?
 
Last edited:

Gus

Medlem
Just nu verkar det knappt finnas några resor i F till eller från ADD. Kan det bero på att planet stannar i Jeddah och att Ramadan pågar just nu? Hur såg det ut med tillgänglighet kring de datum du åkte?
Jag citerar mig själv. När jag sökte tillgänglighet för resor till ADD så sökte jag CPH-ADD på Uniteds hemsida och fick knappt upp någon flight i F alls. Men när jag istället söker FRA-ADD så dyker det upp tillgänglighet VARJE dag 14 dagar framåt :). Det dyker upp Lufthansa F med byte i Dubai, Kuwait och Jeddah. Några timmar på Kuwait eller Dubais flygplats är okej tycker jag, men 8 timmar på Jeddahs flygplats mitt i natten hoppar jag nog över!

Det var någon på forumet som tipsade mig om att man ska söka flight för flight på United och detta bevisar ju onekligen det. :)
 

Svante

Medlem
Blir lite förvånad över allt det negativa om delar av Afrika. Det sägs iofs att antingen älskar man Afrika eller så hatar man det. Inget mellanting finns...Att säga att hela Väst och Centralafrika inte är att leka med förstår jag inte. Ghana, Togo, Benin är alla fantastiska länder och härligt folk. Ingenstans i Afrika där jag varit (inte många länder jag inte varit i ant som turist eller i tjänsten) har jag eg kännt mig osäker eller rädd. Då är jag mer orolig i Rosengård! Allt handlar om hur man beter sig och vad man utsätter sig för. Kamerun är ett annan härligt land som räknas till Centralafrika. Att Nigeria inte har ngn turism är för att där inte finns något i "turistisk" mening att se eller göra. Inte att det kan vara svårt att få visum dit (vilket det inte är). Därmed inte sagt att jag reklmenderar ngn stt bara resa dit i en dag eller två för en öl. Då är andra ställen bättre lämpade. Men tycker de negativa tongångarna mot kontinenten är lite tagna ur luften.
 

Dr. Miles

Expert
En annan fråga. Finns det någon som helst chans att man kan boka en resa till Sydafrika med Lufthansa F och sedan vidare därifrån med SAA till tex Zambia och ända bara betala för Nord/central-Afrika zonen (i och med att Zambia ligger i den zonen)? Jag tänker mig ett scenario där agenten är lite bakfull och inte har helt koll på att man inte får byta i tredje zon. Säger hennes dator NEJ! NEJ! då?
NEJ är svaret.
 

agehall

Medlem
Hade jag haft fler poäng så kanske jag hade velat åka till något annat ställe. I så fall till USA:s västkust, det verkar vara most bang for the buck. Jag betalar inte gärna 20 000 poäng mer för att få komma till Sydamerika och få 2 timmars mer flygtid.
Det handlar inte bara om flygtid (Lufthansa är inte ens i närheten av att vara bäst i luften) - det handlar även om när flighter avgår och hur mycket tid man får i FCT/FCL innan.

Blir lite förvånad över allt det negativa om delar av Afrika.
Jag kan tänka mig att om man bara åker till en resort och inte är speciellt mycket utanför grindarna så kanske man inte inser hur farligt det är i många länder. Farorna varierar, men de lurar där och är väldigt påtagliga. Vi svenskar är ofta naiva och tror att saker inte är så farliga, men det fungerar inte riktigt så i många afrikanska länder. Jag har umgåtts tillräckligt med lokalbefolkning och ex-pats där nere för att inse att man aldrig ska låta bli att se sig över axeln i (i princip) samtliga länder där nere. Vissa är lugnare (tex Kenya) men har problem med religösa fanatiker som poppar upp då och då andra (som Nigeria) är allmänt jävliga och ingenting för de som inte är härdade.

Ett bra exempel på hur naiva vi Svenskar kan vara är att jag höll på att ge concierge-desk:en på Radisson Sandton i Johannesburg en hjärtattack när jag kom in på hotellet runt 20 på kvällen. Han frågade vilket taxibolag jag kom med eftersom han inte sett någon släppa av mig. Jag svarade att jag promenerat från Sandton City Center (ca 800m bort) och han blev helt tokig. Han menade på att det var förenat med livsfara att gå den sträckan. Det här var under ett av mina första besök där nere och efter att ha studerat omgivningen närmare inser jag vad han menade.

Kort och gott - Afrika kan vara vackert och fint, men det är änsålänge inte lämpligt för vanliga turister imho. Ska man dit som turist gör man nog bäst i att åka på någon väldigt organiserad tur.
 

spritfet

Medlem
Kort och gott - Afrika kan vara vackert och fint, men det är änsålänge inte lämpligt för vanliga turister imho. Ska man dit som turist gör man nog bäst i att åka på någon väldigt organiserad tur.
"Vanliga turister" som i svennebanan som ska till Phuket eller Gran Canaria? Där är det ju paketresa som gäller i vilket fall som...
 
Toppen