Senaste nytt

Leap (Air Leap) - Hur länge överlever dem ?

Valley

Medlem
Med tanke på att man redan från starten verkar ha lite rörigt med sina flyglinjer så funderar jag på om man överlever i 6 månader.
Tänker då på Karlstad och de olika beskeden från Leap respektive flygplatsen.

Blir heller inte klok på var deras pengar kommer ifrån.
Leap, hette precis innan Nextmove som kom ur Inspirable Air. Med ägare Olsen Gruppen som väl i grunden höll på med fisk och som också äger Viking Air.

Inget av de bolag jag kan nosa fram verkar ha kapital som krävs. Men å andra sidan är man på en viss nivå väldigt skicklig att dölja pengaströmmar för oss dödliga.
Eller kanske hans bror heter Fred...... och då finns i och för sig pengar i familjen (Fred Olsen Shipping)
 

JoelG

Medlem
Air Leap ska börja trafikera Jönköping - Arlanda samt Karlstad - Arlanda också. Alltså konkurrens om resenärer till Stockholm då BRA ska flyga till Bromma.

Funderar om Karlstad flygplats glömt bort hur det gick förra gången nuvarande Air Leaps VD hanterade ekonomin. 700 000 SEK i skulder. Visserligen kanske det blir större problem ifall flygplatsen behöver stänga, men var inte Amapola inte sugen...
 

erc

Medlem
Var nyfiken på vad det egentligen stod för flygmaskin på Karlstads flygplats idag. Air Leap har ju idag börjar trafikera linjen Karlstad (KSD) - Stockholm (ARN) och det har tidigare meddelats att det är Danish Air Transport (DAT) som ska sköta det operativa.

På plattan stod ES-NSB. En till synes väderbiten Saab 340 som arbetat ihärdigt sedan våren 1988. Maskinen ägs av Nyxair som jag alrdig tidigare hört talats om. Den återfanns tidigare i NextJets flotta och innan det var den målad i Skyways livery. Det är alltså inte första gången flygmaskinen står på Karlstads flygplats.



IMG_7105.JPG
 

gdaily

Medlem
"Vi betalar givetvis tillbaka biljetter som inte kunnat utnyttjas pga att vi inte utfört resan, samt ersätter de ev mer reskostnader som vi orsakat mellan din utgående och ankommande flygplats. Sekundära kostnader - dvs vidareresor med andra färdmedel ersätter vi inte. Detta då Air Leap befordrar passagerarna från punkt A till punkt B.

Har ni bokat biljetten via resebyrå - så kommer de sköta återbetalningen.
Har ni bokat via vår hemsida - så återkom med reservationsnummer
Eventuella merkostander skickas med originalkvitton till oss för handläggning.

Vi beklagar det besvär som vi orsakat."

Air Leap
Customer Relations
Box 240
190 47 STHLM-ARLANDA

Min fetning... kan de verkligen klara sig ifrån att inte ersätta missade följdflyg när de ställer in en flygning?
 

Flying Finn

Medlem
Tydligen kommer Air Leap börja flyga mellan Åbo och Arlanda fr.o.m. måndagen 26. augusti, fast det finns ingen nyhetsnotis om saken och det framkommer genom rena slumpen, då man försöker boka mellan Sthlm och Åbo, och inte deras nuvarande rutt till Åland. Går att boka på nätet redan nu fram till oktober. Tidtabellen synns även med ExpertFlyer, fast bolaget synns som om Sthlm skulle numera vara en del av Indonesien - Etafa Papua, d.v.s. W2. ;) Rutten ska tydligen trafikeras två gånger om dagen mån-fre med deras SAAB 340. Funderade borde jag göra en dagsutflykt till Sthlm på premiärdagen. Åtminstone senast 2020 - ifall bolaget existerar ännu, så kan jag utnyttja den för positionering för ex-ARN. :)

Air Leap känns nog rätt så suspekt på basis av sin webbplats, som påminner närmast flygbolag från Nigeria eller Venezuela. Delvis på svenska och i minimal textstorlek, och så delvis på engelska. Och naturligtvis en del av detaljerna är fel (t.ex. CPH Express gäller absolut inte ARN, MHQ eller TKU) och det finns skrivfel. Som tur nog duger kreditkort, fast inte AMEX.
 

fly4fun

Medlem
W2 betyder FlexFlight som är danskt bolag som sköter biljettering och annat kring biljettförsäljning åt ett 20-tal (små) flygbolag världen över.
 

TjudöBoy

Medlem
Tydligen kommer Air Leap börja flyga mellan Åbo och Arlanda fr.o.m. måndagen 26. augusti, fast det finns ingen nyhetsnotis om saken och det framkommer genom rena slumpen, då man försöker boka mellan Sthlm och Åbo, och inte deras nuvarande rutt till Åland.

I.o.m detta så kommer d att ha 3 avgångar från Åbo samma dag, 2 TKU-ARN (09:00+19:40) samt 1 TKU-MHQ (16:00) vilket låter bra för Åboborna men frågan e hur länge det kommer att gå?
Tycker dock att det är lite onödigt lång flygresa för en "nöjestur" till Stockholm, Arlanda...:D
Air Leap.JPG
 
Toppen