Le Club-förmåner: bara om man bokar via Accor?

Diskussion i 'Accor & Le Club' startad av krl, 20 Juli 2016.

  1. krl

    krl Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jag kommer att tillbringa 5 dagar i Berlin i slutet av juli på Sofitel Kurfürstendamm. Innan vistelsen skickade jag ett mail till hotellet där jag skrev att jag skulle ankomma tidigt under dagen och att jag gärna skulle vilja bli uppgraderad då jag är guldmedlem.

    Vistelsen är bokad via Expedia, något som hotellet i sitt svar använde som anledning till att inte ge mig några statusprivilegier.

    De menar alltså att man måste boka via deras hemsidaför att få sin status erkänd under vistelsen.

    Det låter konstigt tycker jag. Jag menar: trots att man som EBD bokar en flygresa med resebyrå får man ju fortfarande tillgång till lounge och så vidare.

    Många av er bokar säkert direkt via hotellen men jag undrar: Är det här något ni har erfarenhet av?

    Vad ska jag svara hotellet?

    Tack på förhand.
     
  2. mha321

    mha321 Medlem

    Detta är väl ganska vanligt för hotellprogrammen. Det är deras incitament för att du ska boka via dem istället för via tredje part som gör att de tjänar mindre pengar.

    Det är olika om det landar i att man får förmåner men inte poäng, poäng men inte förmåner, eller inget av dem. Det brukar vara tydligt reglerat i reglerna och väldigt svårt att snacka sig ur.

    Se punkt 7.1 på http://www.accorhotels.com/gb/leclub/pdf/terms-and-conditions.pdf
     
  3. palmen

    palmen Moderator

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Förmåner brukar man kunna få, dock inte poäng.
    Uppgradering som guld är väl dock ingen förmån antar jag? Eller får man alltid det som guld?

    Jag bokar nästan alltid direkt med hotellet, brukar vara samma pris på de stora kedjorna. De få gånger jag inte gjort det har jag ändå fått förmånerna på InterContinental och W.
     
  4. ResenärenLars

    ResenärenLars Medlem

    Ort:
    Malmö
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag brukar nästan alltid bo på Accor. Bokningen görs i princip alltid genom företagets resebyrå och jag brukar alltid få förmånerna. Det har även hänt att våra leverantörer har bokat åt oss, men även då har jag fått förmånerna.
     
  5. nih23

    nih23 Medlem

    Enligt hotell policy så är det alltid boka direkt med hotellet(mail/tele)/via jobbets resebyrå. Annars får man inte rätt till varken förmåner eller poäng.
    Om du lyckats få poäng/förmåner så har du haft tur, dvs att det är någon praktikant/okunnig som inte följer policyn.

    Hotellen betalar som regel 10-15% i provision på varje bokning via t ex Expedia/Booking.com.
     
  6. Blomsternisse

    Blomsternisse Medlem

    Jag hade ungefär samma fråga och problem när jag skulle åka till Dubai, bokat via resebyrå men fick svaret att "nej du får inga extra förmåner då det bokats från tredjepart". Efter att ha hackat i mig den besvikelsen så körde jag en annan taktik, som vanligt så skall man ju inte alltid fråga saker innan.

    Väl på plats i Dubai på hotellet så la jag fram mitt pass och mitt Accor Platinum-kort när jag checkade in.

    Detta fick personen som checkade in mig att gå ner i spagat och resten på den historien är en helt annan men lita på att vi fick både upgrade och extra saker som gjorde vistelsen till kanske den bästa hittills.

    Just go for it.
     
    Award380 gillar detta.
  7. SNIFF

    SNIFF Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Lite samma erfarenhet som @Blomsternisse. Man kan alltid ge sig på att slänga fram bonuskortet och se om det hjälper. Men annars är det nästan alltid uteslutande bäst att boka direkt genom hotellet.
     
  8. Award380

    Award380 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Som redan påpekats så gör de flesta hotell på detta sätt och ibland blir det undantag.
     
  9. Peter Hagander

    Peter Hagander Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Iofs inte Accor, men det hela går igen: Hade bokat ett Radisson Blu Edwardian i London via hotels.com och visste att det inte skulle ge några poäng, trots det frågar incheckningspersonalen om hon fick lägga in mitt Eurobonus-nummer i bokningen när hon såg att jag hade SAS Amex. Men några poäng fick jag inte..

    Intressant att flygbolagen hanterar detta på ett helt annat sätt än hotellen. Känner inte till något flygbolag som skulle nekat en statusförmåner bara för att man bokat via resebyrå eller liknande.
     
  10. Kricka

    Kricka Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    En gissning är att flygbolagens provisioner till resebyrån är betydligt lägre än de provisioner som
    hotellbokningssajterna får. Rent krasst så handlar det ju bara om pengar..

    PS. Jag brukar boka direkt via resp. hotellkedja för att få poäng resp. förmåner. DS.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×