Senaste nytt

Ladda ner EuroBonus-historik

mha321

Medlem
Jag vet inte exakt vilka poster det triggas på, det syns enbart som meddelande i terminalen, ej i det färdiga resultatet.

Men jag TROR att det är dessa 3 poster det triggas av.
Detta är rättning av felaktigt utbetalda baspoäng.
2018-12-07,Basic Points,OnD: BRU-CPH FlightNr: 594 Flight Date: 2018-12-02,400,0
2018-12-07,Basic Points,OnD: CPH-ARN FlightNr: 406 Flight Date: 2018-12-02,150,0
2018-12-07,Basic Points,OnD: ARN-LLA FlightNr: 2002 Flight Date: 2018-12-02,150,0

Det kan nog stämma, det är inte något jag fått själv någon gång.

Eftersom de ligger som Basic points där, så bör de väl hanteras på samma sätt som vanliga flighter. Ska kika på det.
 

mha321

Medlem
Blev nyfiken på "Vad har jag haft för intjäning under rullande 12 månader sedan maj 2012, egentligen". Har tagit fram ett excel-ark som bygger på det data som tas fram med ebcrawler-scriptet där det visualiseras på ett relativt överskådligt sätt.

Det är ingen rocket science (och kan garanterat lösas snyggar/smartare än vad jag har gjort) men det kan vara lite fiffigt för den som balanserar på gränserna kring 100 000 och 200 000 poäng/rullande 12 månader (Master Cards Fly Premium-nivåer) och vill kunna optimera sin intjäning för att behålla en nivå över tid. Eller veta när det roliga tar slut.

Innan jag delar med mig av excel-arket på bred front vore det fiffigt om några som andra med data via ebcrawler kan testa att det fungerar hyffsat. Skicka ett meddelande till mig, så får du en länk. :)
Jag har själv funderat på att göra något liknande i form av en webbtjänst -- själv laddar jag in allt regelbundet till en databas och kan göra alldeles för många onödiga analyser.

Men SAS stöder ju inte OAuth eller något liknande för att komma in, utan man måste använda sitt faktiska lösenord. Och jag vill inte samla på mig folks lösenord, så jag har inte hittat någon bra lösning för den delen :) Man skulle iofs kunna ha något client-side och att den bara uppdaterade databasen när man faktiskt loggade in själv. Man kan ju inte fixa alerts eller liknande, men kanske något.. :)
 
Jag har själv funderat på att göra något liknande i form av en webbtjänst -- själv laddar jag in allt regelbundet till en databas och kan göra alldeles för många onödiga analyser.

Men SAS stöder ju inte OAuth eller något liknande för att komma in, utan man måste använda sitt faktiska lösenord. Och jag vill inte samla på mig folks lösenord, så jag har inte hittat någon bra lösning för den delen :) Man skulle iofs kunna ha något client-side och att den bara uppdaterade databasen när man faktiskt loggade in själv. Man kan ju inte fixa alerts eller liknande, men kanske något.. :)

Det hade varit nice med en funktion som berättade lite mer ingående kring hur många poäng man behöver framöver för att hålla sig på samma nivå, alternativt kliva upp en nivå i FlyPremium. Samt en titt i spåkulan som berättar när man kommer kliva ner till vilken nivå (om man inte göra något).

Även prognos och sammanställning av baspoäng utefter ens intjäningsår.
 

Big Birger

Medlem
Min tanke med excel-arket var just den, att kunna se vad jag behöver ha för intjäning framöver i förhållande till olika nivåer av Fly Premium. Det har dock varit svårt att göra något visuellt som går att begripa. :)

Labbade med att ta "genomsnitts-intjäningen" i kombination med vad jag tjänat per månad 12 månader bakåt i tiden för att göra en prognos-vy. Men eftersom min intjäning är väldigt volatil, är det rätt värdelöst. Ibland värvar jag någon, ibland flyger jag mycket en månad, ibland är det Avis-bilar och annat.

Min slutsats blev att det är en fördel att hålla det enkelt, och kanske bara ha en graf som visar saldo och "genomsnittsintjäningen varje månad för rullande 12 månader" och inkludera 12 månader framåt i tiden. Då kan jag se ganska enkelt hur jag ligger till, och åt vilket håll det barkar.
 
Varför har jag inte gjort detta tidigare... :( -funkar finfint!

Men väldigt synd att allt innan 2012 är borta, någon som kollat med SAS om man kan få tillbaks detta?

Har någon använt detta och laddat upp det i någon snygg tjänst där man kan få det visualiserat på karta tex?
 
Jag är verkligen ingen ninja, men så här gjorde jag för att få det att fungera:
  • Kopierade scriptet till en mapp på mitt skrivbord som jag döpte till EB_Crawler
  • Installerade Python 3.7.1
  • Startade Python-terminalen (klicka på Windows-start-knappen skriv "Python" och välj Python 3.7 - Skrivbordsapp)
  • Installerade "Requests" genom att i terminalen skriva: py -m pip install requests
  • Skrev: py Desktop\EB_Crawler\ebcrawler.py --csv eb.csv 123465789
  • ...och blev ombedd att skriva lösenordet (för eurobonuskontot med nummer "123456789" i detta exempel).
  • Då rasslade det till lite och när scriptet var klart sparades en fil på min dator under c:\Användare\admin som heter eb.csv
  • Öppnade excel
  • Importerade filen via fliken "Data" och alternativet "Text" och följer wizarden (komma-separerad fil, och datumformatet på första kolumnen)
  • Ta daa… Sedan börjar det roliga med excel-fipplande för att visualisera mer eller mindre intressanta trender och summor. Tog mig en bra stund att få fram "poängintjäning för rullande 12 månader" på ett dynamiskt sätt. När jag fått lite bättre ordning på det delar jag gärna med mig. :)
Lycka till!

Angående fråga 2, ingen aning. Detta var första gången jag använde Python, och det var nog 15-20 år gamla fragment av programmering som gjorde att jag fick det att snurra. I kombination med infon i denna tråd också, så klart.


Efter mycket om och men har jag äntligen hittat tid till att prova.
Får det dock fortfarande inte att funka. Trots att jag gör exakt som man ska (?)
Vad jag än skriver så står det "invalid syntax"
Postar en bild på hur det ser ut:

Clip_2.jpg

Vad gör jag för fel?
 

Big Birger

Medlem
Sant. Det ska vara i kommando-prompten.

Jag har noterat att på min burk hemma måste jag skriva: py Desktop\EB_Crawler\ebcrawler.py --all --csv eb.csv 123456789
Men på jobbet skriver jag: python c:\data\EB_Crawler\ebcrawler.py --all --csv eb.csv 123456789

Sökvägen är olika, eftersom scriptet ligger på olika ställen, men jag måste alltså skriva "py" på den ena burken, och "python" på den andra.

Jag får inte heller sökvägarna att fungera på min jobbdator, så jag måste med kommandoprompten navigera till samma mapp som python.exe-filen ligger. Då fungerar det bra, och eb.csv-filen skapas i den mapp jag står i med kommandoprompten.

Hoppas detta ger några fler ledtrådar. :)
 
Sant. Det ska vara i kommando-prompten.

Jag har noterat att på min burk hemma måste jag skriva: py Desktop\EB_Crawler\ebcrawler.py --all --csv eb.csv 123456789
Men på jobbet skriver jag: python c:\data\EB_Crawler\ebcrawler.py --all --csv eb.csv 123456789

Sökvägen är olika, eftersom scriptet ligger på olika ställen, men jag måste alltså skriva "py" på den ena burken, och "python" på den andra.

Jag får inte heller sökvägarna att fungera på min jobbdator, så jag måste med kommandoprompten navigera till samma mapp som python.exe-filen ligger. Då fungerar det bra, och eb.csv-filen skapas i den mapp jag står i med kommandoprompten.

Hoppas detta ger några fler ledtrådar. :)
Jag skriver varken python eller py, börjar direkt med ebcrawler.py :)
 
Toppen