Senaste nytt

Långweekend i Los Angeles i SAS Business Class

Jonas C

Medlem
Här följer en kort reserapport från förra månadens resa till Los Angeles med SAS.

Introduktion

Ett besök till Los Angeles har länge stått på min bucket list, men gång på gång har jag av olika skäl tvingats skjuta på resan. För den som önskar att resa på bonuspoäng är Los Angeles en av SAS svåraste destinationer (tätt följt av Tokyo) när det kommer till bonusplatser i Business Class. Jag bevakade tillgängligheten som en hök i flera veckor innan en perfekt weekend dök up i mitten av September. Resan bokades ironiskt nog när jag satt ombord på ett SAS-flyg hem från Frankfurt till Stockholm och till det facila priset av 60 000 EuroBonuspoäng och 603 SEK i flygskatter bokades en tur och returresa med FlyPremium till Los Angeles i SAS Business Class. Kriminellt billigt om man får säga, men en alldeles fantastisk deal.


12 September 2018

Resan från Södermalm till Arlanda skedde kollektivt. Det svider ganska hårt att betala 280 SEK för en resa med Arlanda Express när man nyss har fyllt 26, och då restiden med SL-tåg och buss via Märsta endast är en kvart långsammare så anser jag detta vara ett utmärkt alternativ att ta sig till Arlanda på om inte det är bråttom förstås.

Väl framme på Arlanda plockar jag ut mitt boardingkort från disken och fortsättet vidare till Fasttrack som är tom denna morgon.

Frukosten intas i vanlig ordning hos Pontus och morgonen till ära är loungen överfull, så jag tvingas sitta i restaurangen under besöket. Tyvärr är frukosten inte speciellt imponerande, men den tjänar sitt syfte. Efter frukosten rör jag mig mot gate F59 för boarding till Los Angeles.

A97F629E-8651-42AF-9AD5-B2D3493241CC.jpeg
Frukost på Pontus...

Flight: SK939 ARN-LAX
Avgångstid: 0955 (enligt tidtabellen)
Ankomsttid: 1215 (enligt tidtabellen)
Datum: 12 Sep 2018
Säte & klass: 2H Business Class
Flygplanstyp & registerting: Airbus A330-300E LN-RKR

Väl framme vid gaten påbörjas ombordstigningen enligt tidtabell, men det dröjer inte länge innan personalen stoppar ombordstigningen och omber passagerarna som redan väntar i bryggan att återvända till gaten. Tydligen har bränsletankarna inte dränerats innan det nya bränslet tankats på, på grund av en felkommunikation mellan flygplatspersonalen och kaptenen. Flygningen försenas en timme i väntan på omtankning och under tiden tvingas vi vänta kvar i gate området. Med tankningen löst välkomnas vi åter igen att stiga ombord SAS flight SK939 till Los Angeles.

E34478BB-35A5-467F-A4C1-EE56B16DE4B9.jpeg
Seat 2A: Mitt hem under kommande elva timmar.

Väl ombord hälsas jag välkommen av personalen, men någon välkomstchampagne syns inte till. Då Champagnen är en viktig del av upplevelsen så trycker jag på call button och påtalar att personalen minsann missade att servera mig. Efter en ursäkt från personalen serveras ett glas Champagne prompt på min sidokonsol..

FE8D9411-AFE2-4480-91D4-72B194164FBF.jpeg
Välkomstchampagne...

Avgång sker en dryg timme efter tidtabell och väl upp i luften inleds serveringen i vanlig ordning med varma nötter och ett glas Champagne. Detta var min första SAS-flygning i Business med den nya Rosé Champagnen, och som en skeptiker till Roséviner av alla dess olika slag slås jag över den runda och nyanserade smaken Charles Heidsieck 2006 Rosé. En klar höjdare för min del, som kom att konsumeras flitigt under flygningens gång.

0D21EC2D-C650-4639-A856-0184E65C0B27.jpeg
Varma nötter och kall Champagne. En oslagbar kombination!

Det dröjer en lång stund innan förrättsvagnen rullas fram och vid detta lag börjar jag bli hungrig som en varg. Valet av förrätt föll på laxen med gurka och majonnäs. Originell och tråkig förrätt som fyllde sin funktion. Laxen var lagom rökig i smaken, utan att lämna den halvunkna eftersmak som man oftast får av rå och eller gravad lax.

E205B6BF-CD91-4621-8AD2-CA4A273BCBB8.jpeg
Lax till förrätt. Acceptabel.

Näst på tur stod varmrätten som föll på sik med ravioli och apelsinsås. En väldigt udda kombination av råvaror som på ett mystiskt vis passade ihop alldeles utmärkt. Fisk på flygplan tenderar ofta att bli en höjdare och denna rätt var inget undantag. Såsen åts upp till sista droppe, men sellerin kunde man ha klarat sig utan. Grönsaker... Usch.

FE1077FB-B555-41F3-A1A4-36DCAA10BFA1.jpeg
Ravioli och sik till varmrätt.

Måltiden rundas i vanlig ordning av med ost och efterrätt. Ostarna på SAS tenderar ofta att hålla hög kvalité och på denna flygning rådde det inga undantag. Efterrätterna är däremot av samma trista karaktär: [Läs smulpaj, torr kaka eller överbakad sufflé]. Till efterrätten serveras en skvätt Sauternes och en kopp kaffe, innan bordet dukas av och sängen bäddas.

A01CBFFC-68C2-48A7-88E1-CAAFEAA2982C.jpeg
Ost och kaka rundar av lunchen.

Efter en hård kväll och tidig morgon börjar tröttheten göra sig påmind, och med en heldag i Los Angeles på tur så står sömn på agendan. Jag fick på min höjd fem timmars sömn vilket jag anser vara en bedrift på en västlig dagsflygning och när jag väl har vaknat, så befinner vi oss över norra Kanada med cirka fyra timmar kvar innan ankomst till Los Angeles.

CAA0FE56-FAD6-4D6F-A762-D53BAE84A051.jpeg
Renklämman is alive and well!

Mellan måltiderna serveras lättare tilltugg i form av renklämmor, frukt och choklad. Renklämman och SAS har en långgången historia som sträcker sig ända till mitten av 1950-talet när SAS som första flygbolag bedrev flygningar över Nordpolen. Renklämmen utgjorde en vital del i besättningen och passagerarnas proviant, och har av historiska skäl endast uppenbarat sig flygningar med passage över jordens polarregioner [ironi].

Till renklämman inmundigades ett halvdussin glas Roséchampagne, och emellan glasen behöver man förstås tömma blåsan...

50CE6C73-5D16-4107-B2A8-76AF30787C3B.jpeg
Bensträckare i Business Class kabinen på SAS A330-300. Fullt hus denna middag.

60A0111E-CEBD-48E4-995A-D1C87FEF1768.jpeg
Fin utsikt över vingen och Rolls Royce Trent 700-motorn från toaletten.

Resterande tid av flygningen ägnas åt filmtittande, Champagnedrickande och blåstömmande, innan det var dags för flygningens andra servering. Jag är vanligtvis inte så förtjust i SAS second service då maten som serveras är ytterst snarlik den hundmat som serveras i loungerna. Planen var från början att avstå från serveringen och be om en till renklämma, men jag beslutade mig för att ta en smäll för laget och undersöka ifall SAS har bättrat sig på fronten sedan min senaste flygning i Business Class ett halvår tidigare.

C33176E3-A8E0-4E15-9F6E-8C007B62755C.jpeg
Second service i SAS Business.

Måltiden består av lufttorkad skinka, någon form av sallad med grönkål och andra nyttigheter, samt en liten ostpaj. Skinkan var som att tugga i läder och salladen var av hipsterkaraktär [läs: stora mängder grönkål och selleri som sabbar magen i flera dagar]. Brödet och smöret med salt från Kalahariöknen var måltidens höjdpunkt och frukten lämnades orörd.

Efter serveringen förbereds kabinen för landning och med en dryg timme kvar av flygningen springer jag in på toaletten för att byta om till sommarklädsel och fräscha upp mig inför ankomst i La La Land.

BF633F6D-A6C2-4093-A156-6C78346E710C.jpeg
En uttorkad flodbädd i Nevada...

CAF11C05-28AE-470C-9870-242031403120.jpeg
Inflygning över Los Angeles. Makalöst vad stor staden är.

Ankomst i Los Angeles sker en timme efter ordinarie tidtabell och passkontrollen avklaras snabbt och smidigt. Passkontrollanterna var dock de otrevligaste jag stött på i hela USA, där snubben hade fått intrycket av Sverige helt om bakfoten. För att citera hans egna ord "Isn't Sweden a terrorist hell hole?" Att argumentera emot en passkontrollant i USA är något som sällan rekommenderas, såvida man inte vill spendera natten i häktet och bli utvisad från landet på obestämt framtid, så jag nickade artigt och tackade för stämpeln i passet innan jag äntrade ankomsthallen.

Mina fyra dagar i Los Angeles var alldeles utomordentligt fantastiska. För en filmfanatiker som jag kan upplevelsen närmast beskrivas som ett konstant tillstånd av "starstruckness". Här följer några bilder från staden.

IMG_6334.JPG

IMG_6333.JPG
Hollywood Walk of Fame och Chinese Theatre.

A5F021BF-9111-4658-8A8A-0B68A1BA1BA3.jpeg
Griffith Observatory

ED5790E4-E858-49B9-8350-A1C0501F329C.jpeg
Den berömda Hollywoodskylten

CB4AF5A4-5C3E-48B5-9E4E-262F8A6CEC21.jpeg
Frukost på Eggslut. Tyvärr levde de inte upp till hypen...

5FFF3101-F78D-4E72-84FF-956734CC11CD.jpeg
Utsikt över San Fernando Valley och Universal Studios från Mulholland Drive.

38FDF9B2-F4CB-447C-91BF-AD4C96936EF9.jpeg
Slingriga bergsvägar uppe i bergen kring Malibu.

CE949DC3-7779-4982-BBEC-77838C1D4BCD.jpeg
En ordentlig amerikansk frukost. Pannkakor serverades på det.

888F07CB-455A-4043-B155-DAFCCC1A7B9B.jpeg

38E2FEDF-ACBE-44AC-AA82-0D7CEB4B22A8.jpeg
Min hyrbil för resterande två dagar. En alldeles fantastisk Audi A4 från SilverCar. Endast 59 USD för två dagar, med försäkring täck av Amex Platinum.


9B79B973-8205-41C7-A7BB-B14F5755AF66.jpeg

73C0403E-4923-44D1-B151-CA8E3B018222.jpeg

F0B0A5CE-F931-4DC0-8180-DF81EF8CE40F.jpeg

AE4A6395-F8D2-4E56-B7B0-40EF268B6F2A.jpeg
Venice Beach. Här kan man frottera sig med hipsters, beach bums, turister, psykfall och excentriker.


WyUrR7wOROOq658dIyy20A.jpg
Beverly Hills.

zEXbheXLSiC1hgx+uIEkJg.jpg
Hipsterfrukost i Venice Beach. Ett av mina sämsta beslut på hela resan.

IMG_6394.JPG

18B51DA7-61A5-4D45-B1E8-593F7F94BA65.jpeg
Instagrambara hipsterväggar på hipstergatan Abbot Kinney Road i Venice.

D987C704-8165-4FDE-8F84-BF802E3762A1.jpeg
Okynneskörning längs Mulholland Drive i min fina Audi.

3DAB7A39-1189-49B8-8998-FBE1C38EEA95.jpeg
Vacker solnedgång i Topanga Canyon i Santa Monica bergen.

Söndag 16 September 2019

Efter fyra alldeles fantastiska dagar i La La Land är det dags att röra sig hemåt till Sverige. Morgonen ägnas åt en okynnestur längs gatorna i Beverly Hills och upp i Hollywood Hills, innan bilen återlämnas hos SilverCar på Los Angeles internationella flygplats.


592D5787-44A0-41B1-9136-8F34C208787E.jpeg
Vacker söndagsmorgon i Hollywood Hills. Skulle inte ha något emot att bo där... Inte något emot det alls.

Väl framme vid SAS incheckning på LAX möts jag av nyheten att SK940 är försenad med tre timmar vilket var extremt typiskt då jag räknade med att kunna vara på kontoret strax innan lunchtid. Som plåster på såren tilldelas varje passagerare en voucher på 15 USD som kan spenderas hos valfri restaurang eller kiosk i terminalen. Med priority pass, EBG och Business Class biljett så är man täckt på matfronten så det räcker och blir över. Vouchern spenderades på överprisat godis hos en kiosk, och för 15 dollar fick jag en påse Nutter Butters och två påsar Rees's Peanut Butter Cups. Tack för det SAS!

8718573F-BAAE-4F78-9658-3947E7FE8390.jpeg
Förseningen spenderas i Star Alliance Lounge på LAX, som har en alldeles utmärkt terass där man kan avnjuta ett glas vin och titta på flygplanen.


Flight: SK940 LAX-ARN
Avgångstid: 1415 (enligt tidtabellen)
Ankomsttid: 1000 (enligt tidtabellen)
Datum: 16 Sep 2018
Säte & klass: 2A Business Class
Flygplanstyp & registerting: Airbus A330-300E LN-RKT

Ombordstigningen påbörjades tre timmar efter ordinarie tidtabell, och på grund av förseningen förlorade vi vår ordinarie gate vid huvudterminalen på TBIT. Vi blev istället omdirigerade till en bussgate inhyst i en närliggande barack. Kul kuriosa: Detta är min andra bussgate på SAS long haul. Första gången var i Tokyo 2016 när flygmaskinen var tvungen att parkeras vid cargo terminalen då den inkommande flighten var lastad med ett dussin danska avelssvin.

Bussgate bjuder på goda chanser att beskåda flygmaskinen på nära håll, och väl ombord hälsas jag välkommen av den trevliga besättningen. Inget slår känslan av att göra en vänstersväng när man kliver ombord en flygmaskin, och väl framme vid min plats serveras genast ett glas Champagne.

Förseningen tvingar oss att förbli ståendes på marken en dryg halvtimme i väntan på en ny slottid, och vi lämnar Kalifornien strax efter klockan 18 lokal tid. Starten bjuder på vackra vyer över Los Angeles och närområden, innan vi fortsätter nord-österut mot Skandinavien.

FA012CAF-5FB4-48AD-9CC5-BE39A2205E1F.jpeg
Avgång från LAX...

Väl uppe i luften inleds middagsserveringen med Roséchampagne och varma nötter, följt av en förrätt.

D5C26E74-1587-4D2E-BC4A-A74E78EEA452.jpeg
Förrätt bestående av pocherad hummerstjärt med mango och Daikon.

Detta var samma förrätt som jag serverades från Newark i Oktober 2017 vilket kom som något av en besvikelse då menyn inte stämde överens med maten som faktiskt serverades. Hummern smakade alldeles utmärkt, även om jag gärna hade sett fram emot att prova räkorna som stod listade i den "nya" menyn.

93910D7E-68C6-4485-A2BC-EA838E0D194A.jpeg
Varmrätt: Oxfilé med Merlot demi-glace, kantareller, morötter och potatismos. Väldigt mör och god köttbit.

AF41C345-F3D7-4AEA-8398-2AEC6EB28BEC.jpeg
Efterrätt bestående av mandelkaka med vaniljkvarg, ost och en skvätt Sauternes. Torr och tråkig kaka, men god ost.

Den dryga timmen efter middagen ägnas åt filmtittande innan det är dags att bädda sängen och gå till sängs. Jag får fem timmars oavbruten sömn på flygningen, vilket åter igen är en bedrift med tanke på avgångstiden. Jag hade ursprungligen tänkt hoppa över frukosten för att maximera sömnen ombord, men då jag redan var vaken så passade jag på att testa frukostutbudet ombord.

6387B8E5-DC09-4EC3-95DC-28BBAA00291B.jpeg
Frukost innan landning i Stockholm. Frittata, chorizo, kallskuret, English muffin och frukt.

Ankomst sker i Stockholm två timmar efter ordinarie tidtabell, och vi lyckades flyga ikapp en timme av förseningen. Detta innebar att jag kunde vara på kontotet i hyfsad tid, men tyvärr rök mina chanser att bedriva ett ersättningsärende då den ursprungliga förseningen orsakades av tekniska problem hos flygmaskinen.

Väl framme på Arlanda beger jag mig tillbaka till kontoret och verkligheten efter en alldeles fantastisk långhelg i Los Angeles.


Tack för att ni läste såhär långt!
Hälsningar

Jonas
 
Last edited:

Brandten

Medlem
En FANTASTISK rapport. Kanske din bästa?

Älskar det nya (?) formatet med kursiv text under bilderna, som för övrigt var riktigt skarpa och snygga!

Den där terrassen blev jag bra sugen på. Kan tänka mig att göra en ny 26h 30min (sist va ju till Chicago) men alltid velat åka till LAX.

Tack som delar!
 

Tonton

Medlem
Trodde du skulle gilla diverse hipster-aktiviteter - du bor ju ändå på Söder :p Skämt åsido.

Härlig rapport! Grymt att du lyckas göra en reserapport om SAS Business så spännande - det är nog bland det svåraste man kan göra på detta forumet.

tyvärr rök mina chanser att bedriva ett ersättningsärende då den ursprungliga förseningen orsakades av tekniska problem hos flygmaskinen.

Nja, tekniska problem är inte undantaget ersättning enligt EU261/2004? Nu har jag ju inte de exakta detaljerna för din flight, men ett teknisk problem räknas normalt sätt ej som extraordinärt.
 

igelkotten

Medlem
Trodde du skulle gilla diverse hipster-aktiviteter - du bor ju ändå på Söder :p Skämt åsido.

Härlig rapport! Grymt att du lyckas göra en reserapport om SAS Business så spännande - det är nog bland det svåraste man kan göra på detta forumet.



Nja, tekniska problem är inte undantaget ersättning enligt EU261/2004? Nu har jag ju inte de exakta detaljerna för din flight, men ett teknisk problem räknas normalt sätt ej som extraordinärt.

Tror han syftar på att förseningen i slutändan var mindre än 3 timmar!
 

Walter

Medlem
Då Champagnen är en viktig del av upplevelsen så trycker jag på call button och påtalar att personalen minsann missade att servera mig. Efter en ursäkt från personalen serveras ett glas Champagne prompt på min sidokonsol..

Bästa jag läst på länge. Rapporten är verkligen underbart skriven - blir sjukt ressugen!
 
Last edited:

adhoc76

Medlem
Grymt rapport! Tror många möjligen avstår från att recensera SAS eftersom det kanske uppfattas som "mainstream" och vanligt. Därför var det särskilt kul att läsa en så bra och dessutom färsk rapport!
 
Toppen