Senaste nytt

Långweekend i Amsterdam, behöver tips ! - värt med avstickare till Rotterdam ?

Bibinski

Medlem
Dels G's. Det är min gamla granne (och festfixare) som skippat bankvärlden för att driva barer istället.

Jag undrar i vilket tillstånd han var när han tog det beslutet ;) Underbart hursomhelst ska försöka hinna med så många som möjligt av era tips, allt verkar coolt ! Tack så mycket, keep em' coming :)
 

Magnus_K

Medlem
Du kan passa på att stanna i Delft påvägen till Rotterdam.
Delft är en liten stad med fin arkitektur och känt för sitt porslin.
På sommaren är hela torget fyllt med uteserveringar.
Finns många bra resturanger också.
 

Bibinski

Medlem
Du kan passa på att stanna i Delft påvägen till Rotterdam.
Delft är en liten stad med fin arkitektur och känt för sitt porslin.
På sommaren är hela torget fyllt med uteserveringar.
Finns många bra resturanger också.
Tack för tipset ! :) Vi har nog kommit fram till att vi skippar Rotterdam med tanke på att de flesta verkar tycka många andra ställen har mer att erbjuda (Haag, Utrecht, Delft som du nämner osv) och att vi fått så många fina tips på saker att göra i Amsterdam så att vi nog inte ens hinner, men om jag återvänder till nederländerna någon gång så kommer jag komma tillbaka till den hår tråden :)
 

johhenrik

Medlem
Jag försöker alltid få in en middag på Fifteen i Amsterdam när jag är där. Priserna är en tredjedel mot Fifteen i London, så det är alltid otroligt prisvärt. En av mina favoritrestauranger. 4 rätter med vin-paket (4 glas) brukar landa runt 65€. Kanske dyrare nu, för det är nog ett par år sen sist dock.
 

swadabe

Medlem
Gillar du kött så kryllar Amsterdam av argentinska stekhus. Vet inte varför faktiskt.

Kan rekommendera CAU om ni är ute efter lite yngre och livligare ställe. Luras inte av att det är centralt (precis bredvid stora torget) och eventuellt turistigt; de har riktigt bra kött.
Amsterdam - CAU Restaurants

Men min favorit är nog Toro Dorado, väldigt nära centralstationen. Inte dumt att beställa ett gäng 100g-biffar för att testa olika kött, allt från Wagyu till ny zeeländsk biff och kanadensisk bison.. härlig inredning också där tapeterna är bilder på kött. :)
Google Maps
 

JonW

Medlem
Ja, det är helt otroligt, på en vanlig turistgata i A ligger fler argentinare än vad det finns i hela Sverige. Bra med tipsen för en varning är på plats, de allra flesta är bedrövliga eller mediokra.
 

Bibinski

Medlem
Har bokat Cau ikväll efter @swadabe 's tips och hunnit äta på Robertos som jag för övrig varmt rekommenderar till alla som vill äta en jättegod italiensk trerätters till ett superpris ! (36€)
 

HCas

Medlem
Tack för tipset! Det låter himla trevligt, och undrar om jag inte kan ha varit där en gång. Minns väl en proeflokaal nära CS från en vinterkväll för några år sen då vi testade ett antal sorters god genever. Kan inte svära på att det var denna, men det låter bekant.

Jag funderade faktiskt på att åka till Amsterdam i helgen, egentligen för att gå på van Gogh-museet, men kanske kan hinna med ett besök på In de Olofspoort också...

Citerar mig själv, nu kanske @Bibinski redan är hemma igen men jag åkte i alla fall till Amsterdam i helgen. I väntan på tåget hem igen tittade jag in på In de Olofspoort; mycket riktigt var det samma ställe som jag redan hade varit på. Kan hursomhelst rekommendera det väldigt starkt till alla med minsta intresse för att smaka holländsk sprit. Det var en rätt ung tjej som jobbade i baren, hon var supertrevlig och väldigt kunnig och hällde upp ett fantastiskt gott glas åt mig. Resten av gästerna verkade vara locals som hade gått där i minst trettio år :) så låt er inte avskräckas av det suspekta läget, det finns inga brölande britter där inne utan bara ett imponerande sortiment sprit och ett väldigt trevligt bemötande.

EDIT: Stavfel.
 
Last edited:
Toppen