Senaste nytt

Långweekend i Amsterdam, behöver tips ! - värt med avstickare till Rotterdam ?

swadabe

Medlem
@Bibinski såg att du var intresserad av konst. Jag är inte särskilt intresserad av konst men kan ändå varmt rekommendera Rembrandthuis. Det är alltså huset där Rembrandt faktiskt bodde. Många tavlor, man får se hur han och eleverna (han hade genom åren flertalet lärjungar) bodde, var han satt och målade, och framförallt får man en liten lektion i hur de tillverkade färger på 1600-talet (du kan även pröva själv). Tämligen lärorikt imo.
http://www.rembrandthuis.nl/

För konst och museum rekommenderas även Rijksmuseum. Nyrenoverat (återöppnade 2014 om jag minns rätt), gigantiskt. Allt från arsenaler med vapen till Van Goghs berömda självporträtt och Rembrandts überkända "The Night Watch".
Rijksmuseum – Het museum van Nederland - te Amsterdam

Slår även ett slag för Amsterdam Museum. Mycket mindre än Rijksmuseum och ligger mitt i city. De har inte alls lika mycket konst och föremål, utan det är mer en kronologisk berättelse över Nederländernas och Amsterdams historia man går igenom, med modeller, filmer, och text.
Amsterdam Museum | Amsterdam Museum
 

Bibinski

Medlem
Det finns en jenever-bar i centrala Amsterdam, nära centralstationen, som är magiskt bra. Den heter In de Olofspoort (Olofspoort var en av Amsterdams stadsportar). De har hundratalet hemgjorda jeneversorter, allt från dödsbitter till choklad. Den äldre herren i preussiskt strykt vit skjorta (gissar ägaren) gillar att snacka strunt och delar gärna ut smakprov i minimala kristallglas, medan du kan beskåda flaskorna bakom baren.
Är det en öl han hällt upp där eller någon long-drink med genever-bas ? Är spriten lämplig som groggvirke eller dricks den bäst ren ?
 

swadabe

Medlem
Är det en öl han hällt upp där eller någon long-drink med genever-bas ? Är spriten lämplig som groggvirke eller dricks den bäst ren ?

Nog en öl, då de har det också.

Om du ber om att få någon form av virke i din jenever så kommer han förmodligen bli tyst, stirra på dig, bli röd i ansiktet och be dig gå. ;) (ok, inte be dig gå, men de är stolta över sin sprit - som ska drickas ren).

Anekdot: första gången jag var där var på en pubrunda och av ren slump traskade vi in där, fulla som ägg och bad om Disaronno. Då hände ovanstående (förutom att han aldrig bad oss gå, utan istället tog fram massa jeneversorter). Innan dess visste jag inte vad god jenever är; nu vet jag. :)
 

JonW

Medlem
Tur att damen inte är här och läser, dina tips kan ge henne ideér som inte samspelar med min sparbössa haha! Finns allt detta att beskåda i Rotterdam ? Är det Bols HQ ? Finns där något kul att göra ? Likörprovning ? :p
Nej, Museumpleijn ligger i södra Amsterdam.
 

JonW

Medlem
....... Haha det där kom ut pecis som jag ville...det är alltså mat jag pratar om.
Har bokat Robertos som ligger i Hilton Amsterdam kvällen vi anländer, någon som dinerat där som kan säga bu eller bä ?
Cool cocktailbar någonstans? Hit me with anything!
Har inte provat Robertos själv, men den är välkänd som den bästa italienarn i stada.
Andra tips är Zaza´s(mycket prisvärt), Red (Bara oxfile el hummer), Spirit n Tales(Gastropub), Le Garage(trendigt).
Eller Bridges alt. Ciel Bleu för lyxigare upplevelser.

Bridges på Grand Sofitel har även en rätt cool bistro och cocktailbar.
Men oslagbarast utsikt finner du nog på Twenty Third Bar på Okura (granne m Ciel Bleu)
 
Ska du till Haag och är intresserad av litteratur och konst skulle jag rekommendera att läsa Donna Tartt "Steglitsan" och sedan se den verkliga tavlan (som är på bokuppslaget) på Mauritshuis i Haag.

Edit: Länk till museet
Väldigt OT, men det är ju en fantastiskt bok! Man skulle kanske försöka åka till Haag.
 

Nemo

Medlem
Väldigt OT, men det är ju en fantastiskt bok! Man skulle kanske försöka åka till Haag.
Går att åka direkt från Schipol. SAS hade faktiskt en blänkare om Steglitsan i ett av de sista (ever) numren av SAS Eurobonus Scanorama magazine, oktober 2014.

Edit: Utdrag ur Scanorama
image.jpg
 
Last edited:

HCas

Medlem
Det finns en jenever-bar i centrala Amsterdam, nära centralstationen, som är magiskt bra. Den heter In de Olofspoort (Olofspoort var en av Amsterdams stadsportar). De har hundratalet hemgjorda jeneversorter, allt från dödsbitter till choklad. Den äldre herren i preussiskt strykt vit skjorta (gissar ägaren) gillar att snacka strunt och delar gärna ut smakprov i minimala kristallglas, medan du kan beskåda flaskorna bakom baren.

Tack för tipset! Det låter himla trevligt, och undrar om jag inte kan ha varit där en gång. Minns väl en proeflokaal nära CS från en vinterkväll för några år sen då vi testade ett antal sorters god genever. Kan inte svära på att det var denna, men det låter bekant.

Jag funderade faktiskt på att åka till Amsterdam i helgen, egentligen för att gå på van Gogh-museet, men kanske kan hinna med ett besök på In de Olofspoort också...
 

xvikmic

Medlem
Väldigt OT, men det är ju en fantastiskt bok! Man skulle kanske försöka åka till Haag.

Bor numera i Haag. Väldigt fin stad, med många bra kaféer och restauranger. Flertal museum finns också.
Nås enkelt med tåg, cirka 30 minuter ifrån Schipol - eller 50 minuter ifrån Amsterdam. Rekommenderas varmt! :)
 

SvartMjolk

Medlem
Jag bodde i Amsterdam under ett år och reste omkring mycket i övriga landet. Jag skulle faktiskt föredra Haag, Utrecht och Haarlem före Rotterdam. Om du ändå väljer att åka till Rotterdam så tyckte jag en tur i hamnen var det mest givande. Åt dock ingen mat som jag minns var speciellt god.

I Amsterdam vill jag rekommendera två ställen.

Dels G's. Det är min gamla granne (och festfixare) som skippat bankvärlden för att driva barer istället. Vissa dagar kan man käka brunch på kanalen i hans regi. A Really Nice Place - a really really nice place

Det andra är att besöka mikrobryggeriet Brouwerij 't IJ. Man kan gå en rundtur och får testa riktigt god öl. A new beginning | Brouwerij 't IJ
 
Toppen