Senaste nytt

Långhelg i Tokyo. All Nippon Airways First Class & Turkish Airlines Business Class

Tack för en trevlig rapport. Men rå kyckling? Jag har läst om det tidigare och hur kycklingen väljs ut. Men skulle aldrig få för mig att äta det.
Har en fd kollega som åt just det i Tokyo, fick i sig campylobakter (eller vad det heter) hans kropp reagerade dåligt, 2 månader på sjukan varav första 2v förlamad fr nacken och neråt, efter en månad ännu förlamad midja neråt.
Efter två mån började han återhämta sig. Nu ca 2 år senare går han fortfarande med käpp.

Maximal otur Med bakterierna då han tydligen var extra känslig pga nån annan allergi.
Men, jag är med dig, hell no till rå kyckling!
 
Har en fd kollega som åt just det i Tokyo, fick i sig campylobakter (eller vad det heter) hans kropp reagerade dåligt, 2 månader på sjukan varav första 2v förlamad fr nacken och neråt, efter en månad ännu förlamad midja neråt.
Efter två mån började han återhämta sig. Nu ca 2 år senare går han fortfarande med käpp.

Maximal otur Med bakterierna då han tydligen var extra känslig pga nån annan allergi.
Men, jag är med dig, hell no till rå kyckling!


IMG_5207.PNG


Gick bra för mig för ett år sen i Tokyo
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Turkish Airlines är kända för att ta ut hutlöst dyra bränsletillägg på sina bonusresor, och då jag ville hålla kostnaderna nere så föll valet på Tokyo av anledningen att bränsletilläggen är som lägst på biljetter med utgångspunkt från Japan.

En enkelbiljett från Frankfurt till Tokyo Haneda i First Class kostade 67500 miles och €89 i skatter.
Tack för en grym rapport! En sak förstår jag inte, du säger att Turkish tar ut höga bränsletillägg, men du betalar bara 89€ till Japan? Jag trodde att bränsletillägg bara är låga på biljetter från Japan?
 

henke12

Medlem
Berätta gärna mer om

"i absolut värsta fall kan man boka om sig på en annan avgång tack vare Turkish Airlines generösa no-show policy på bonusbiljetter."
 

Jonas C

Medlem
Tusen tack! Kul att ni uppskattade läsningen.

Bra rapport.
Fina bilder!
dy lyckas pinpointa ett par detaljer som är viktiga för mig - blockerade fönster och en alltför kort säng.
Finner det också intressant att du verkligen verkar ha uppskattad TK-flighten trots att jag i dina beskrivningar läser in att iaf maten var ganska medioker :)

Maten var ganska medioker, men servicen från besättningen gjorde upp för det. Väldigt imponerad över den turkiske pursern som talade flytande japanska.

Räcker inte SLs resegaranti på 1120 kr för en taxi mellan Bålsta och Arlanda? Om kuvert och porto var för resegarantins skull kan du som medveten resenär spara portokostnaden nästa gång då SL står för den också.

För övrigt så bugar och bockar jag för en trevlig rapport, som alltid.

Vågade inte chansa och ta en taxi då jag ännu inte hade blippat mitt SL-kort i läsaren. Så ville inte riskera att torska 1000kr om de skulle vägra att ersätta taxiresan. Restiden var densamma oavsett, så det fick bli SJ tåg och AEX.

Tack Jonas C för en fin rapport. Eftersom du reste ner till Frankfurt på ungdomsbiljett passar jag på att påminna om att ungdomar inte bör dricka alkohol.
Enligt SAS är man ungdom fram tills man fyller 26. Är tillräckligt gammal för att köra bil och dricka alkohol (dock inte på samma gång ;) ) Men det kanske inte syns :D

Tack för en grym rapport! En sak förstår jag inte, du säger att Turkish tar ut höga bränsletillägg, men du betalar bara 89€ till Japan? Jag trodde att bränsletillägg bara är låga på biljetter från Japan?

På bonusresor med Miles&Smiles betalar man skatter och bränsletillägg enligt vad operating carrier tar ut. ANA tar inte ut några bränsletillägg på sina biljetter, så betalade därför bara för flygskatter på biljetten från Frankfurt.

Tack för en trevlig rapport. Men rå kyckling? Jag har läst om det tidigare och hur kycklingen väljs ut. Men skulle aldrig få för mig att äta det.
Rå kyckling har stått högt på att prova listan under ett tag nu. Fick en rekommendation av @johhenrik och @SNIFF som hade ätit kycklingsashimi på samma ställe tidigare.

Berätta gärna mer om

"i absolut värsta fall kan man boka om sig på en annan avgång tack vare Turkish Airlines generösa no-show policy på bonusbiljetter."
På Turkish Airlines (och Avianca LifeMiles) kan man boka om sin bonusresa även efter avgångstiden har passerat, förutsatt att ingen del av biljetten har använts. No-show avgiften är 50 USD och då får man tillbaka alla sina miles, alternativt kan boka om sig på en annan flygning.
 
Toppen