Senaste nytt

Långa människor, hur sover ni på en hotellsäng?

pitch

Medlem
I Japan på ryokan (traditionellt japanskt hotell) kan man ha madrass på golvet och i vissa fall kan man begära dubbla madrass och täcke så att ni får sova gott utan att fötterna fryser. :)
Apropå frysa om föttena och sova på golvet så spenderade jag en av mina mest stämningfulla nätter på minshuku uppe i vad man väl kan kalla japanska alperna. (I Ainokura, närmare bestämt.) Det var vår i resten av landet, så det var inte mycket snö kvar där uppe, men helt varmt var det inte på natten ändå. Så vi fick varsin bäddvärmare i form av en nästan helt tät plåtlåda som man stoppade glödande kol i (från härden i "vardagsrummet" förstås) och sen svepte in i vadderat tyg. Det var dessutom gammelfarmor i huset, som såg ut att vara 90+ år och pratade en helt omöjlig dialekt, som fixade med den biten.
Att stoppa nåt som fortfarande brinner i sängen kändes väl inte helt säkert till en början, men med tanke på hur skönt det var så glömde man såna tvivel fort.

För att åtminstone anknyta till ämnet lite grann så kan jag säga att man behöver inte vara speciellt lång för att hamna med fötterna utanför sängen. Det händer mig rätt ofta, trots min i sammanhanget ganska ringa längd på 1,78. Det är sällan sängens fel i sig, förstås. Men när dom har stoppat 17 kuddar i sängen och man är dålig på att ligga still i sömnen så verkar det ju medföra att man åker längre och längre ner under natten.
Det som jag kan tycka har varit mer ett problem är i såna fall att jag är för bred och ena axeln/armen hänger ut. Fast inte på riktigt hotell då, men till exempel när man åker tåg av budgetmodell, eller båt, eller bor i tältsäng ute i bushen nånstans.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

mtlmr

Medlem
Jag är bara 1,95 men sover för det mesta på diagonalen. Bor och reser med en som är 1,60 så det fungerar bra ;)

På flyg har jag oftast också en diagonal ställning som inkräktar på hennes utrymme.

Jag har en anekdot från en asientripp där jag på hotell 6 och ~natt 20 inser att något är superkonstigt. Det tar mig säkert 15 minuter att konstatera att sängen var lång nog och att fötterna INTE stack ut över sängkanten...
 

nota bene

Medlem
I helgen upptäckte jag att min King size bed var längre på bredden !?! Enkel lösning på problemet denna gång...

Är bara 180 cm, men när sängen är typ 190-200cm och man ska ha en kudde blir det problem ibland ändå. Oftast reser jag ensam, så då går det att lägga sig snett för att lösa problemet.
 

Myllys35

Medlem
Jag mäter ganska exakt 2 m i strumplästen, men har aldrig haft problem med en för kort säng. Sover i en säng med standardmått hemma. Att det inte blir några problem för mig beror nog främst på att jag sover halvt på sidan i en inte helt utsträckt position.
 
Toppen