Senaste nytt

Långa köer på Tegel

Johanna

Medlem
I somras när jag flög hem från Berlin var det lång kö till säkerhetskontrollen. Jag trodde det var för att det var semestertider.

Idag åkte jag hem från Tegel igen och lämnade loungen en timme innan avgång. Tyckte jag hade god marginal. Kön gick genom hela hallen och ut på gatan. Först trodde jag det var någon migrationskö eller liknande. Men det var kön till säkerhetskontrollen.

Jag spelade dum och gick fram och frågade om de inte hade fast track och fick nekande svar. Efter ett tag tog han mitt boarding card och kollade det så fick jag gå igenom. Det tog ändå lång tid för jag fick stå i kön som var därifrån.

När jag väl kom till gaten så var det bara att gå på bussen ut till planet. Jag kom på andra bussen.

Vet inte om jag har haft otur men det kan vara en idé att ha gott om tid när man ska flyga från Tegel. Ett litet tips.
 

AABack2ARN

Medlem
@Johanna: Var det SAS-ladan eller Air Berlin-ladan? Antar iofs att det är långa säkerhetskontroller oavsett vilken Ullaredterminal man flyger från...

Jag har dock aldrig behövt passera säkerhetskontroll vid byten mellan Air Berling-flyg så även om det varit korta bytestider har de hitills gått bra.
 

NyfikenGrau

Medlem
Det är i princip min hemmaflygplats, men jag råkar i princip aldrig ut för långa köer. Detta har förmodligen att göra med att jag kan välja helt fritt när jag ska åka så jag tar billiga avgångstider som inte är så populära. Provade måndag morgon en gång, det gör jag inte om.
Vad bc:are däremot alltid ska planera in är en kvart eller så för att ta sig från Lufthansas lounge till SAS gate, alternativt från Air France/British Airways lounge (som används av Air Berlin) till Air Berlins gater i C-terminalen. Längre om det är mycket folk på Tegel.
 

Johanna

Medlem
Det är i princip min hemmaflygplats, men jag råkar i princip aldrig ut för långa köer. Detta har förmodligen att göra med att jag kan välja helt fritt när jag ska åka så jag tar billiga avgångstider som inte är så populära. Provade måndag morgon en gång, det gör jag inte om.
Vad bc:are däremot alltid ska planera in är en kvart eller så för att ta sig från Lufthansas lounge till SAS gate, alternativt från Air France/British Airways lounge (som används av Air Berlin) till Air Berlins gater i C-terminalen. Längre om det är mycket folk på Tegel.
tack för tips, nästa gång åker jag hem söndag kväll. Risk för mycket folk då också kanske. Nu tror jag att det också var att det gick många plan och en del stora ungefär samma tid. Själva SAS lilla skutt skapade nog inte så mycket köer. Däremot hade jag inga problem från lounge till terminalen. Tog nog inte mer än 3-5 min.
 

NyfikenGrau

Medlem
Däremot hade jag inga problem från lounge till terminalen. Tog nog inte mer än 3-5 min.

Jag menade till gate, alltså med säkerhetskontroll, klarar man den vägen på 5 minuter har man tur, särskilt om man har högt gatenummer med SAS från D eller Air Berlin från C, då dessa kommer ligga ytterligare två minuter efter security.
Tips: Om man vet gatenumret, kan man kolla Google Maps (officiella flygplatsidan är värdelös) för att se exakt var gaten ligger. Dock visas inte ens där D79/D80, som ligger på bottenplanet en trappa ner i D och som SAS använder rätt ofta.
 

bossefin

Medlem
Har i år haft 4 flighter från Tegel. Facit är 50-50 på helt tomt i security vs. kö ut på gatan. Verkar vara antingen eller. Helt hopplöst att planera när man ska lämna currywurstar och weissbier i loungen och gå mot D terminalen. Har fått gå fram och bli insläppt via en sidogrind när boarding redan börjat och jag säkert hade minst 20 min innan jag skulle kommit förbi security. Upplever att personalen i security var bland det slöaste jag mött...ingen tysk effektivitet där inte!
 
Har i år haft 4 flighter från Tegel. Facit är 50-50 på helt tomt i security vs. kö ut på gatan. Verkar vara antingen eller. Helt hopplöst att planera när man ska lämna currywurstar och weissbier i loungen och gå mot D terminalen. Har fått gå fram och bli insläppt via en sidogrind när boarding redan börjat och jag säkert hade minst 20 min innan jag skulle kommit förbi security. Upplever att personalen i security var bland det slöaste jag mött...ingen tysk effektivitet där inte!
Det där slöa du nämner har jag också märkt av. Har väl 4-5 flighter ut från tegel med SAS i år och det ska finnas en fast track men den är alltid igensmockad av vanligt pax som inte orkar stå i kö. Finns 4 security linjer men har bara sett 2 öppna samtidigt.
 

Nahoj

Medlem
Hej allihopa,

Senast jag flög med Airberlin via Berlin Tegel ankom jag till Terminal C, som även nästa flyg avgick ifrån.

Även fast jag ankom till samma terminal, som jag skulle flyga ifrån, kunde jag inte gå direkt till nästa flyg, utan att gå igenom säkerhetskontrollen igen. Jag fick en känsla att terminal C är uppdelad i olika sektioner, och att man inte kan gå mellan sektionerna, utan att passera säkerhetskontrollen. Stämmer detta, eller finns det ett område/väg för anslutande flyg?

Varför jag undrar, beror på att jag snart igen ska flyga samma väg, och önskar att det ska gå smidigare härnäst. Har varit i kontakt med Tegels kundtjänst via telefon, men fick inget bra svar.

Tack på förhand!
 
Toppen