Längre resa med barn i skolålder, tips?

Diskussion i 'Resmål & visum' startad av FF#1, 12 Januari 2019.

1. FF#1

FF#1 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Funderar på att ta med fru och barn och åka till varmare breddgrader en 1-2 månader nästa vinter.
    Barnen (6 och 11) går i skolan så det behöver ordnas på nått sätt?

vi har mest tänkt slappa, bada och äta god mat så bra klimat, god mat hyfsat bad är av intresse.

Har hört och läst att det finns svenska skolor i tex Thailand för sånt?
    Någon som har erfarenheter av resa bort och sätta barnen i en svensk skola?
    Tips på resmål, erfarenheter av den typen av resande mm?

tar tacksamt emot tips.

flum och Gus gillar detta.
  2. CoooC

CoooC Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Husbilssemester på Nya Zeeland rekommenderas varmt! 2 månader är perfekt för att hinna med båda öarna.

3. samet

samet Medlem

Land:
    Sverige Sverige
  4. Golfkillen

Golfkillen Medlem

Vad är ditt tips att fixa med skolan då? Finns det sådana på Nya Zeeland utmed någon särskild rutt som gör att man kan åka omkring med husbil men ändå ha barnen i skolan?

Dreamliner gillar detta.
  5. CoooC

CoooC Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nej, mitt tips grundade sig på att TS ansöker om ledighet för hela perioden och får den beviljad. Ber om ursäkt om tipset inte är aktuellt i det här fallet.

6. Golfkillen

Golfkillen Medlem

Aha, jag förstår, står ju klart och tydligt att skola måste ordnas på något sätt. Att få ledigt 1-2 månader är i princip omöjligt.

Abbs gillar detta.
  7. CoooC

CoooC Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nja, klart och tydligt håller jag inte med om. Men byt ut några ”?” till ”!” så håller jag med dig.

Har inte exakt koll på vad som krävs för att få en lång ledighet beviljad men nu har jag fått lära mig att det är i princip omöjligt. Tack för den infon. Vill också tacka dig för din trevliga ton och att du uppmuntrar folk på forumet att ge tips.

Last edited: 13 Januari 2019
    Erikhaka gillar detta.
  8. Golfkillen

Golfkillen Medlem

Det är jättebra att ge tips, men de bästa tipsen är ju de som faktiskt möter TS önskemål.

Abbs gillar detta.
  9. FF#1

FF#1 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tack för tipsen.
    Gällande skola så skulle jag föredra en lösning där man kan sätta barnen på en ok skola. Med de premisserna så verkar Thailand vara det som gäller.

Någon som har provat det?

Sen så kan jag nog ordna med Hem-skolning om det krävs men tänkte att det del skulle vara bekvämt för oss och givande för barnen att testa nått sånt.

CoooC gillar detta.
  10. i013145

i013145 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hej,

Följande länk visar var svenska skolan finns utomlands. Kanske kan vara något att utgå ifrån? Svenska utlandsskolor

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!