Senaste nytt

Länder, städer där det är förmånligt att växla kontanter på plats eller motsatta

nota bene

Medlem
Det stämmer ju absolut inte, om man nu inte envisas med att växla på flygplatser eller Oxford street förståss.
Det handlar snarare omkring 2% mot interbankurs för små belopp, eller runt 1% om man beställer i förväg.
Vart går du då?

Visst kan jag få det hos Barclays - men då måste jag så vitt jag vet i alla fall ha ett konto där (vilket jag iofs har). Jag har inte stött på några regelrätta växlingskontor längs gator etc. där det går att växla till någon vettig kurs.
 

Kricka

Medlem
Zimbabwe är ju ett specialfall, men Barclays mfl. hade uttagsautomater för US$ i Victoria Falls, problemet
var att man bara fick $20 och det var ingen som kunde växla till mindre valörer.

Nu var det ett par år sedan jag besökte Zim senast men då gick det bäst med små
sedlar i USD eller ZAR (sydafrikanska Rand). En något udda upplevelse var att jag
flera gånger fick (äkta !) US Two Dollar-sedlar som växel. Har aldrig lyckats med det
i USA.
 

Homer

Medlem
Vart går du då?

.

Här t.ex. Travel Money and Foreign Currency
Just denna dag var interbankkursen 1.55461 enligt Currency Converter | Foreign Exchange Rates | OANDA
så 1,7% mao (samma kurs för resecheckar)
Kvitto.jpg
 

nota bene

Medlem
Här t.ex. Travel Money and Foreign Currency
Just denna dag var interbankkursen 1.55461 enligt Currency Converter | Foreign Exchange Rates | OANDA
så 1,7% mao (samma kurs för resecheckar)
Visa bifogad bild 38122
Det är ju faktiskt en bra kurs (bättre än vad du får på Forex och liknande), även om vissa bankkurser och annat kan vara bättre :)

Många vettiga kontor från deras hemsida också! Bör nästan läggas till som ett tips i denna tråd (?), dock är väl kursen knappast lika bra från SEK.

Själv växlar jag nästan aldrig mer än 0.5% över/under mid-market numera då jag har genom jobbet eller privata kontakter som växlar kontant eller mot konto inom denna spread eftersom de har ett behov, eller sätter in på eget konto i utländsk valuta, varefter jag enbart betalar bankernas differens, vilken brukar vara <1% oavsett valuta.
 
Last edited:

Gus

Medlem
Hur får man förmånligt ut USD utanför USA/länder med USD som officiell valuta?

Jag tänker framförallt i mitt eget fall på Indonesien/Kenya/Tanzania då de finns på resehorisonten för mig.
Valutan i Tanzania och Indonesien är väl inte USD!? I Tanzania tog jag ut Tanzanisk shilling från en ATM på Kilimanjaro Airport när jag landade. I Indonesien tog jag ut Indonesisk rupiah från ATM på flygplatsen i Bali.

När jag är utomlands använder jag mig endast av Ica bankens samt Santander banks kort då de varken har avgift för bankomatuttag eller valutapåslag.
 

mtlmr

Medlem
Nej, men ofta är det lättare att bära omkring på 100-dollarssedlar istället för 13 100-tusen-Rupiah. Dessutom är många ställen prissatta i USD och det skiljer sig en hel del på hur de beräknar om kursen till lokal valuta. Tanzania har jag ännu ingen uppfattning om, det blir i aug..

Valutan i Tanzania och Indonesien är väl inte USD!? I Tanzania tog jag ut Tanzanisk shilling från en ATM på Kilimanjaro Airport när jag landade. I Indonesien tog jag ut Indonesisk rupiah från ATM på flygplatsen i Bali.

När jag är utomlands använder jag mig endast av Ica bankens samt Santander banks kort då de varken har avgift för bankomatuttag eller valutapåslag.
 

agehall

Medlem
Min erfarenhet är att det alltid går att betala med USD i Afrika, men man får betala ca 5-10x vad man skulle ha betalat med lokal valuta.
 
Toppen