Senaste nytt

Lämpligt bolag/allians USA + Mellanöstern

Svensson

Ny medlem
Hej!

Jag kommer framöver börja resa en del till främst USA och Mellanöstern, men regelbundet inom Europa. Jag har stor flexibilitet vad gäller val av flygbolag, dagar och tider. Jag kommer kunna planera resor i relativt god tid. Det kommer bli ekonomibiljetter förutom i de fall där prisskillnaden en klass upp är relativt liten. Tidigare har jag varit trogen SAS men har i samband med 2-4-1/bonusresor och betydligt mindre resande i princip nollat både poäng och status.

Vilken allians och flygbolag är mest lämplig att vända mig till med tanke på ovan?

Mycket tacksam för lite vägledning!

Mvh
Svensson
 

palmen

Moderator
Om du reser mycket i ekonomi och utgår från Sverige så är troligtvis Eurobonus bra att fortsätta med.
 

palmen

Moderator
Palmen, är verkligen eurobonus bra alternativ för Dubai/Doha?

Glömde nämna att jag flyger från Landvetter.
Nej inte direkt, men det framgick inte i din första post. Det finns bra möjligheter att ta sig dit men inte direkt som med Qatar eller Emirates.
Till USA är nog Star alliance bättre iom att du kan åka direkt med SAS, annars är det väl jämnt mellan One world och star alliance.

Ska du till Europa är eurobonus troligtvis överlägset bäst om du utgår från Sverige, Norge eller Danmark.

Sas biljetterna till USA för 3000 kronor är rätt överlägsna om du ska till Chicago. Phoenix är dock en one world hub,men LA är nära dit sas flyger direkt från Stockholm från 3500 kronor.

Allt beror på vad som är viktigast för dig, poäng, status, lounger, annat.
 

Svensson

Ny medlem
Tack för svar palmen och JohanA.

Du har helt rätt palmen, missade att nämna en del väsentlig information i första inlägget. Det låter som att eurobonus kanske är bästa alternativet ändå. Till USA passar det riktigt bra och Dubai/Doha verkar gå att lösa med Lufthansa (ingen vidare koll på Turkish men jag gissar att det kanske inte är bästa alternativet). Jag kan dessutom betala biljetterna själv vilket ger en extra bonus som du säger JohanA.

Lounger och liknande bryr jag mig inte mycket om. Har sällan långa transfertider och jag tycker personligen ofta det är bra mycket trevligare atmosfär att jobba eller ta det lugnt vid någon bra restaurang/pub/cafe på flygplatser istället för i den stela loungemiljön. Det jag uppskattar med lojalitetsprogrammen är att allt vid flygplatsen flyter på smidigare - slippa köer/väntetider, inga problem med lite extra baggage och om det blir strul så är de ofta snabba på att lösa det osv. Givetvis också trevlig bonus med den årliga 2-4-1 resan som man kan ta med familjen på (tror eurobonus ligger bra till här gentemot andra). Dock blir jag varje år påmind om att flygbiljetterna ej är den stora kostnaden, men det "känns" i alla fall bra att flyga gratis :)
 
Toppen