Senaste nytt

Lämplig kompensation för överbokat hotell?

Kris

Medlem
Håller med föregående talare. Jag inser också att denna situation kan uppstå titt som tätt. Det var dock deras sätt att hantera en lojal kund som fick mig att reagera. Har fortfarande inte hört något från hotellet som utlovat, så jag tänkte knåpa ihop ett litet brev till customer relations, så får vi se.

Sidonot; begreppet late arrival är ju ett relativt begrepp. Jag har vid tillfälle skickat en notis när jag vet att jag kommer sent, men i min sinnevärld har det varit närmare midnatt eller efter det.
 

Kricka

Medlem
Jag brukar alltid skicka en rad till hotellet några dagar i förväg om jag har en
early (eller late) arrival och det har hitintills fungerat bra !
 

johhenrik

Medlem
Håller med föregående talare. Jag inser också att denna situation kan uppstå titt som tätt. Det var dock deras sätt att hantera en lojal kund som fick mig att reagera. Har fortfarande inte hört något från hotellet som utlovat, så jag tänkte knåpa ihop ett litet brev till customer relations, så får vi se.

Sidonot; begreppet late arrival är ju ett relativt begrepp. Jag har vid tillfälle skickat en notis när jag vet att jag kommer sent, men i min sinnevärld har det varit närmare midnatt eller efter det.
Late arrival för mig är efter 18:00. Det är då rummet släpps på de flesta hotellkedjor om man inte bokat med CC. Så även om man tycker de ska hålla det efter den tiden så brukar jag maila om att jag blir sen om så är fallet.
 

AABack2ARN

Medlem
Så hotellen tycker att ett lämpligt incheckningsintervall är klockan 15-18 med andra ord?

Har aldrig riktigt tänkt på det, men i min värld har jag nog sett "late arrival" snarare framåt 22-tiden. Men det kanske är läge att omvärdera det ;)
 

johhenrik

Medlem
Så hotellen tycker att ett lämpligt incheckningsintervall är klockan 15-18 med andra ord?

Har aldrig riktigt tänkt på det, men i min värld har jag nog sett "late arrival" snarare framåt 22-tiden. Men det kanske är läge att omvärdera det ;)
Jag har ingen faktiskt vetskap här. Jag bara talade om hur jag brukar göra. Om det har hjälpt mig eller inte har jag ingen aning om. :) Men jag har aldrig blivit walk:ad på ett hotell.
 

AABack2ARN

Medlem
Jag har heller aldrig utsatts för överbokat hotell så därför kanske jag inte riktigt sett problematiken. Varför jag kom att tänka på det lite extra var på en kommande bokning där det förtydligades att "late arrival" var efter 16:00 med tidigaste incheckning 15:00!!!
 

Kris

Medlem
Jag har heller aldrig utsatts för överbokat hotell så därför kanske jag inte riktigt sett problematiken. Varför jag kom att tänka på det lite extra var på en kommande bokning där det förtydligades att "late arrival" var efter 16:00 med tidigaste incheckning 15:00!!!

Helt out! Implicit drar man på sig en massa administration om nu var och varannan gäst skall skicka meddelande för att undvika att bli utan rum om nu olyckan skulle vara framme. Antaget att de läser alla meddelanden/post då det kan stå andra saker än "jag kommer checka in sent". Nåväl, i realiteten är det kanske inte så ofta det överbokas plus att gemene man inte bryr sig om att meddela att man kommer sent (inkl. undertecknad i fallen ~<23:00 fram tills nu :))
 

olo

Medlem
Intressant att reflektera över. Kontrollerade några kommande bokningar, som är gjorda via e-post där jag har fått en bekräftelse och noterar att det bland det finstilta stod att de var garanterade till 16:00/18:00/21:00 beroende på status. I detta fallet var bokningar hos Choice. (OT?)
Det känns som att de flesta kommer efter kl 16 och skall då alla utan högre status som inte förbetalt höra av sig, känns det som att receptionen får mycket onödig administration.

Jag brukar egentligen inte höra av mig, men försöker göra om jag tror att jag kommer efter 22-tiden - men det beror mest på att jag vet att vi den tiden är det oftast både svårare och tråkigare att behöva ta sig till ett ev. ersättningshotell.
 

khybner

Medlem
Har hänt mig 2-3 gånger, dock aldrig på IHG hotell. Har blivit kompenserad med en natts voucher på aktuell hotellkedja.
 

Jonas C

Medlem
Jag råkade ut för exakt samma situation i somras på ett Park Inn hotell utanför London. Dök upp strax efter klockan 23 på kvällen och fick veta att hotellet var överbokat. Blev sittandes i receptionen till klockan 01 innan de hade hittat ett alternativt boende, och de försökte flera gånger erbjuda en full återbetalning mot att jag fixade nytt boende själv vilket är totalt oacceptabelt då de i princip försökte lura ut en på gatan mitt i natten. Förbannad var bara förnamnet och, i slutändan fick jag ett rum på ett bed&breakfast en halvtimmes bilresa bort.

Jag skrev till hotellet efter vistelsen och fick en full återbetalning för hela vistelsen, vilket jag såg som en hyfsad kompensation.
 
Toppen