Senaste nytt

Kvalitet på Turkish Airlines... Behöver svar :-)

Jag skrev om mina erafrenheter (4 flighter!) i denna tråden

Åkte CPH-ADB och var väldigt nöjd, hade nog inte betalt för business klass såvida det inte var 737-900. Var dessutom ohyggligt dyrt att uppgradera på flygplatsen.
 

Senator

Moderator
Jag har åkt:
ARN-IST-RUH x2
ARN-IST-IKT x1
ARN-IST x 1
under 2009-10, alla i C...

Mycket bra mat & dryck, men annat basgrejer under all kritik; särskilt service och bassäkerhet som rök på toan, tomma glas, uppfällda stolar och bord.
 

India Alpha

Medlem
Vänner..
Jag har inte åkte Turkish på säkert tio år. Nu skall det bära av till Hurghada för dykning. Genom att undvika charterpaket och köpa separat hotell och flyg så är dom enda egentliga alternativen för mig Turkish eller Egyptair. Valet faller på Turkish.
Nu mina frågor,

- Hur är kvaliteten på servicen?
- Är det värt att åka business?
- Hur är ekonomivalet?
- Kan man uppgradera från eco till biz och i så fall vilken klass måste jag boka??

Blir glad för alla inlägg och information.. Som ni vet så är det ju nästan bara SAS för mig annars...


Jag reser med TK till Asien ett par gånger om året.
Det har skett en stor uppryckning de senaste 1,5 året.
Åker du C i deras nya plan är det bra, i de äldre kärrorna så är det just...äldre.
Service på TK är lite speciell, generellt sätt är turkar rätt "tuffa" och kan uppfattas som burdusa. Det är ju ett gammalt statligt bolag, även om det idag är 50/50 så märks det.
Deras mat, oavsett klass, är dock mycket bra.
Och deras lounge, den är riktigt riktigt bra.
Tidigare var bagagehantering fruktansvärd, nu flyter den på utan större issues.
 

PYRZ

Medlem
Har åkt med TK en hel del, både long haul (Y) och inom Europa (både C och Y). Bara under sommaren har det blivit ARN-IST-ARN 4 gånger. Har börjat på en reserapport när jag åkte C från ARN i deras A330 men den blev aldrig klar. Tillbaka till frågorna:

- Hur är kvaliteten på servicen?
Jag upplever att TK har en väldigt bra "hård produkt" jämfört med de flesta europeiska flygbolagen. När det väl kommer till den mjuka produkten har det varit väldigt mycket upp o ner de gånger jag har flugit med de och det varit en hel del. Ibland får man väldigt bra service men ibland så saknas den helt. T ex när jag flög till IST i Juni (C) Pinsamt dåligt

- Är det värt att åka business?
Beror på vad det kostar, om de kör ngn kampanj eller inte men inte så dumt att åka i business ändå

- Hur är ekonomivalet?
Helt klart en bra produkt jämfört med de europesika flygbolagen.

- Kan man uppgradera från eco till biz och i så fall vilken klass måste jag boka??

Har inte koll på exakt vilka klasser som kan uppgradera men senast jag försökte göra det blev det väldigt dyrt,

Som det har nämnts redan så är maten väldigt bra. Även i economy. Loungen i IST är ett måste. En av de bästa i "standard/ej F" loungerna i världen som jag har besökt.
 

Alx

Medlem
Har man som jag uppfattar dig SAS som måttstock och jämförelse så skulle jag vilja påstå att servicen i eco helt klart är avsevärt högre på TK. Mest med tanke på att de serverar mat och dryck även på korta sträckor. I övrigt ganska same same.

I C har TK fördelen att vissa flygplan faktiskt har en C stol på kortflygningar, annars skulle jag nog säga att SAS är trevligare och jämnare i sin C service.

TK nya lounge på IST är riktigt riktigt bra.

Som någon redan har sagt så känns inte säkerheten ombord på TK särskilt prioriterad, något jag verkligen uppskattar och tycker att SAS tar på absolut största allvar. Just detta gör att jag hellre väljer SAS framför TK de gånger det går. En fri måltid och fri dryck känns ganska underordnat.
 

ucce

Medlem
Kanske lite OT men...en av mina värsta flygupplevelser någonsin var på TK Y SIN-IST för ett drygt år sedan med min sambo.

Knökfullt plan. Jag hamnar på 22G på deras A340, vilket är ett av de sämsta sätena i hela Airbussflottan enligt min åsikt. Begränsad recline, konstig box framför som tar benutrymme och framförallt precis vid toaletten där det springer och köar folk hela natten. Som grädde på moset funkar inte IFEn.

Men detta var bara början, framför oss (mittplatserna) sitter två väl tilltagna turkar som är riktig glada i rödvin (Dessutom har de irriterande dyra Frank Müllerklockor givet deras uppförande). Maximal recline på deras säten från första tillåtna stund. Eftersom serveringen inte kommer så ofta lämnar de ideligen sina platser för att hämta mer, till allas stora förtret eftersom deras omfång gör att det blir mindre jordbävning varje gång.

Efter två timmar börjar den riktiga missären. De upptäcker att det finns Tom&Jerry på IFEn (!). Detta är det roligaste de vet och måste givetvis utlevas genom höga skratt och hopp upp och ned i stolarna. Sen hämta mer vin. Ingen sömn för dessa herrar heller utan 8h Tom&Jerry är en lagom dos. Festen tar slut när de ena kräks rakt ut på golvet framför honom strax innan landning.

Det sorgliga i historien är att ingen i personalen hade stake nog att säga till dem. När vi i omgivningen försökte viftade de bort det och det blev förstås mindre bråk vilket de dock struntade i och snart återgick till sin aktivitet. Jag har flugit TK ett par gånger ytterligare sedan dess (aldrig longhaul) och gillar överlag deras produkt, men jag har lite svårt att komma över den här upplevelsen. Även om det så klart kan hända var som helst.
 

Gnopps

Medlem
Det sorgliga i historien är att ingen i personalen hade stake nog att säga till dem. När vi i omgivningen försökte viftade de bort det och det blev förstås mindre bråk vilket de dock struntade i och snart återgick till sin aktivitet. Jag har flugit TK ett par gånger ytterligare sedan dess (aldrig longhaul) och gillar överlag deras produkt, men jag har lite svårt att komma över den här upplevelsen. Även om det så klart kan hända var som helst.
Jag tror det är sådant här som skiljer agnarna från vetet bland personalen ombord. Många här på forumet anmärker på att de bara ser flygvärdar i allt för hög ålder men min upplevelse är att ofta är bättre på just sådana här situationer kan de med mycket erfarenheter hantera en sådan här situation på ett icke-konfrotionellt sätt till belåtenhet för de flesta passagerare. Självklart hjälper om flygbolaget utbildar ordentlig i hur hantera olika sorters situationer.
 
Toppen