Kvalificering till BA silver och guld - Iberia OK?

Diskussion i 'British Airways, Executive Club' startad av ELOS, 29 Maj 2014.

1. ELOS

ELOS Medlem

Hej! jag ringde till British Airways och de hävdar att det enbart är British Airways flighter som räknas som de 4 segment som behjövs för att möjliggöra återkvalificering till sitt British Airways silver eller guld-kort. Är det inte så att Iberia kodade fligher (IB) också gäller dvs CPH-MAD-LAX t o r ger 4 kvalificerande segment?

2. Storsteffe

Storsteffe Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Måste vara British Airways metal.

3. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    IB kodade flighter på IB-metall bör vara ok. Iaf hävdar FlyerTalk detta. Det krävs aldrig British Airways-metall för att det ska vara en kvalificerande flight det räcker med att det är en British Airways-kodad flight. Däremot kan man ha tex American Airlines-prefix på British Airways-metall och det är en kvalificerande flight.

Om jag inte missförstått något, så ser det ut så här:

[TABLE="width: 500"]
    [TR]
    [TD]Prefix/Operatör[/TD]
    [TD]BA-prefix[/TD]
    [TD]IB-prefix[/TD]
    [TD]Annat[/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD]BA-operated[/TD]
    [TD]OK[/TD]
    [TD]OK[/TD]
    [TD]OK[/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD]IB-operated[/TD]
    [TD]OK[/TD]
    [TD]OK[/TD]
    [TD][/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD]Annat bolag[/TD]
    [TD]OK[/TD]
    [TD][/TD]
    [TD][/TD]
    [/TR]
    [/TABLE]

1 person likes this.
  4. ELOS

ELOS Medlem

Kan vi bli SÄKRA på något sätt?? Känns ju verkligen förargligt om man bokar IB 4 sträckor så MÅSTE det vara British Airways metal eller British Airways kodade flygnngar med IB.

5. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Kolla på British Airways.com. About Tier Points | Executive Club | British Airways säger

Som vanligt så bevisas min teori om att slumpmässig spåkärring vet mer än folk som sitter i kundtjänst...

4 personer gillar detta.
  6. ELOS

ELOS Medlem

Tack Du är en klippa. Jag var antagligen för ivrig för att finna svaret för att blunda för detta:)

7. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Lätt hänt. Man kunde ju hoppas att deras kundtjänst hade läst innantill och gett dig rätt svar. Tyvärr händer det i princip aldrig, oavsett flygbolag.

8. JensE

JensE Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag fick IB flighter som kvalificerade resor tidigare i år. Var precis efter TP reset.

9. ELOS

ELOS Medlem

Så det funkar även i praktiken...:)

10. Homer

Homer Medlem

Den här frågan kommer ju upp stup i kvarten, innan någon frågar så är:

Iberia franchises:

- Iberia
    - Iberia Express
    - Air Nostrum

men INTE Vueling med IB flight nummer (däremot kan man tjäna Iberia Elite points och Avios via IB+)

1 person likes this.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!