Senaste nytt

Kryssningsmissiler mot Syrien

Alf

Medlem
Haha undrar hur många miljoner den konsulten fick i arvode för dessa otroligt generella och vaga formuleringar där ingen kan ställas till svars för någonting! :D

Detta är en haverirapport som man enligt internationella regelverk är skyldig att ta fram. Den håller den standard som är bruklig för sådana utredningar och formuleringarna är vägda på guldvåg. Precis som @fly4fun skriver är det ingen brottsutredning och skall inte heller vara det eftersom det blir en egen utredning. Rapporten kritiserar ju Ukraina att dom inte stängde luftrummet när man visste att det förekom nerskjutningar av flygplan.

Jag tycker du uttrycker dej lite okunnigt om innehållet i rapporten. Rapporten är bra skriven, med eller utan konsult, och innhåller det som inte tidigare varit officellt om olyckan med att fastställa att det var en rysk raket som avfyrades mot flygplanet. Jag kan lova dej att en stor del av utredningsarbetet med att få fram orsaker och denna rapport ligger på minst samma nivå som raketforskning.
 
F

FCT

Guest
Detta är en haverirapport som man enligt internationella regelverk är skyldig att ta fram. Den håller den standard som är bruklig för sådana utredningar och formuleringarna är vägda på guldvåg. Precis som @fly4fun skriver är det ingen brottsutredning och skall inte heller vara det eftersom det blir en egen utredning. Rapporten kritiserar ju Ukraina att dom inte stängde luftrummet när man visste att det förekom nerskjutningar av flygplan.

Jag tycker du uttrycker dej lite okunnigt om innehållet i rapporten. Rapporten är bra skriven, med eller utan konsult, och innhåller det som inte tidigare varit officellt om olyckan med att fastställa att det var en rysk raket som avfyrades mot flygplanet. Jag kan lova dej att en stor del av utredningsarbetet med att få fram orsaker och denna rapport ligger på minst samma nivå som raketforskning.
Värst vad alla var griniga idag. Ni missar ju totalt sensmoralen men men... känner mig inte nödgad att förklara, blir lite som att försöka få folk att skratta till en historia genom att förklara efter man berättat den.
 

Brandten

Medlem
Min Bangladesh resa känns mer och mer "intressant"....

Sverige - Turkiet över Ukraina. Turkiet - Bangladesh över Syrien, Iran, Irak, Afghanistan.

 

Jones

Medlem
Min Bangladesh resa känns mer och mer "intressant"....

Sverige - Turkiet över Ukraina. Turkiet - Bangladesh över Syrien, Iran, Irak, Afghanistan.

Ja det verka ju helt klart finnas anledning att åtminstone reflektera över det. Många på mitt jobb reser Skandinavien - Sydostasien inklusive till Dhaka. Inga restriktioner än så länge när gäller flygrutt. Jag har ställt en fråga till vår säkerhetsavdelning om vad som gäller - om de vill att vi åker eller undviker någon speciell flygrutt. De skulle återkomma. Frågade dock inte specifikt om Dhaka. Rapporterar svaret om det verkar relevant. Sedan är det väl som alltid, man utsätter sig för större risk när man ger sig ut i trafiken än när man sätter sig på ett plan.
 

011430121

Medlem
Har märkt att TG 960 har varit sena senaste veckan mellan 10-30 minuter, tidigare ankom de nästan samma minuter före tidtabell, beror detta på kryssningsmissilerna eller är det jag som är okunnig?
 
A

Aurora

Guest
Har märkt att TG 960 har varit sena senaste veckan mellan 10-30 minuter, tidigare ankom de nästan samma minuter före tidtabell, beror detta på kryssningsmissilerna eller är det jag som är okunnig?

Enkelt å sjekke:

Thai Airways (TG) #960 ✈ FlightAware

Varselet om krysningsmissilerna gikk ut 9 oktober, men som du ser er det ingen store variasjoner i flyrute eller flytid. Thai har overflyvningsrettigheter over Russland, så de passerer vanligvis ganske godt nord av de problematiske områdene.

"Cathay suspends flights over Iran after missile warning"
AFP.com

Jeg lurer på om AFP ikke har sjekket kildene sine, for i artikkelen står det:
"Low-cost European operator Norwegian suspended its flights over Iran on Friday as part of its routes between Scandinavia and Dubai following advice from the EASA, but resumed services on Tuesday."

Artikkelen er publisert 14 Oktober, en Onsdag. Fredag er derfor 9 Oktober. Men on that exact Friday, så hadde ikke Norwegian suspendert sine flyvninger over Iran, slik vi kan se på flightaware.com:

22252232861_e1301fe1fa_b.jpg


Får ikke sjekket om det er sant at air france og cathay har suspendert sine flighter, da jeg ikke kan rutenumrene til flighter som normalt ville passert over området.
 

Jones

Medlem
Fick reality check idag. Jordbävning i Afghanistan och även ordentligt skakigt i Pakistan/Islamabad. Behöver kanske inte fundera så mycket på kryssningsmissiler när jag flyger till Islamabad i veckan. Säkerhetsavdelningen säger dock business as usual - väldigt begränsad skada i Islamabad - och att det ska som läget är nu vara ok att åka. Icke så förvånande verkar de heller inte ha några åsikter om flygrutten - tough cookies.
 

Brandten

Medlem
Min Bangladesh resa känns mer och mer "intressant"....

Sverige - Turkiet över Ukraina. Turkiet - Bangladesh över Syrien, Iran, Irak, Afghanistan.


Verkar inte bli så farligt ändå. Senaste veckorna verkar TK flugit IST-DAC via Georgia, Azerbaijan, Turkmenistan, Afghanistan, Pakistan, Indien.
 
Toppen