Senaste nytt

Kryssningsmissiler mot Syrien

Alf

Medlem
Jag också, bara det sker efter man stärkt sig med Krug.

Vet inte om det räcker med Krug.

Flygen från Europa till BKK och SIN har flyttat sig norrut så de tar en flygväg tvärs över Kaspiska havet en bra bit bakom de ryska fartygen med kryssningsmissiler.

Gulf- bolagen liger kvar på sina vanliga spår, dvs de flyger över Iran och korsar flygvägen för kryssningsmissilerna. Ser inte alls bra ut enligt min åsikt. Dom borde välja nya flygvägar via Saudiarabien.

Malaysia MH17 från AMS till KUL har valt en riktigt försiktig väg. Från AMS via sydeuropa ut över Medelhavet sedan in över Egypten och en bit ner och sedan vänster in över Saudiarabien. Man verkar hålla sig så långt från Russarna som möjligt.
 

MarcusC

Medlem
9a5cd89d9a54e7a72e47bbcce93f3a43.jpg

MEA verkar flyga över Syrien med denna flight..känns ju sådär?!
 

fly4fun

Medlem
Ett antal lokala bolag flyger över Syrien inkl MEA och Iraqi Airways. Syrian Air flyger fortfarande inrikes i Syiren + ett antal utrikeslinjer
 

NyfikenGrau

Medlem
Var inte de här kryssningsmissilerna en engångsgrej för att spänna musklerna lite? Har inte hört om att det skjutits något mer därifrån och är ju inget som behövs då det finns mer än tillräckligt att skjuta från inne i själva Syrien.
 

Jonas C

Medlem
Flög BKK-IST idag med Turkish. Vi blev inte nedskjutna tack och lov. Noterade att flygrutten gick över Kaspiska Havet mer norrut, precis vid mitten, för att sedan korsa över Azerbaijan och därefter Turkiskt luftrum. Kändes som en ganska säker rutt, med tanke på att Turkarna har blivit ovänner med Ryssland... Och president Erdogans A330 är näst intill identisk med TK's A330, därav risken för nedskjutning.
 

Alf

Medlem
Ska till Dubai snart... :confused:
Funderar på routing via US för att vara safe! :D

Tyvärr blir du nog inte mer safe. Från USA flyger man in över Norge/Sverige och sen hamnar man på samma flygkorridorer som europaflyget. Du får nog routa USA - Asien - Dubai om du skall slippa området.
Såg igår att QR mellan ARN - DOH flög ut över norra delen av Kaspiska havet och höll sedan sydlig kurs nästan i mitten av Kaspiska havet. På så sätt kom man utanför området. (Detta är kanske den normala rutten för QR flyget från ARL, jag har ingen koll) Däremot flög QR till CPH över Iran.
 
Toppen