Senaste nytt

Kryssningsmissiler mot Syrien

Nemo

Medlem
SvD har väl kollat på BC.se och då fått en idé till artikel..?
Sedan kan man ju hoppas att de inte hittat flyghöjden på bc.se.
"Flygsäkerhetsmyndigheter har blivit extra lyhörda för risker med att flyga nära konfliktområden efter att Malaysia Airlines flyg MH17 sköts ned den 17 juli förra året. MH17 flög på 33 000 meters höjd över östra Ukraina"

Det är även svårt det där med miles och mil.
"Missilerna färdades över 600 mil och passerade flera länders luftrum."
 

Alf

Medlem
Känns inte alls bra att flyga igenom det område missilerna passerar. Har en QR flight inbokad om några veckor och dom flyger just nu igen samma luftrum som missilerna passerar.

Det spelar ingen roll om missilerna är programmerade att lågflyga, så länge någon människa är inblandad i processen kan det gå åt helsike. Dessutom kan det vara halvpackade ryssar bakom spakarna.
 

Brandten

Medlem
På tal och om oroligheterna... Planerar en resa till Bangladesh i slutet av november. Troligtvis med TK via IST. Vad tror ni om den rutten eller destinationen över huvud taget?
 

SNIFF

Medlem
På ett tidigare jobb anställde jag mycket folk från Bangladesh.
Det kändes inte som att de hade så mycket positivt att säga om sitt land. Jag tror det beror mycket på var i landet du befinner dig och vad du har för livssituation. Jag har personligen aldrig känt ett sug att åka dit.

Angående rutten känns det svårt att spekulera i det hela. Ser ut som att det går en bit över Syrien i alla fall. Great Circle Mapper
 
A

Aurora

Guest
På tal och om oroligheterna... Planerar en resa till Bangladesh i slutet av november. Troligtvis med TK via IST. Vad tror ni om den rutten eller destinationen över huvud taget?

Destinasjonen? I'd cancel ASAP. Hehe.

---

Jeg tipper SvD har hentet inspirasjon fra flightradar24's twitter-konto. Avisene er kjappe å hente opp nyheter derfra, fr24 hadde en tweet om United som begynte å gå andre ruter: Flightradar24 på Twitter: "✈️ @united has revised flight paths to avoid area near Syrian conflict.http://t.co/vfJPdjHhRP h/t @BrianSumers http://t.co/wKW1OjgPcd"

Her er hva EASA har publisert om saken, men then again var det jo ingen spesifikke anbefalinger relatert til flyvning over Ukraina når malaysian ble skutt ned... Det blir opp til hvert flyselskap å gjøre en intern vurdering om hvor de vil fly. Som vi ser tar Amerikanerene iallefall ingen sjanser.

21902228248_7fb32a690c_b.jpg


21902228108_90b8b1d735_z.jpg
 

Nemo

Medlem
Sedan kan man ju hoppas att de inte hittat flyghöjden på bc.se.
"Flygsäkerhetsmyndigheter har blivit extra lyhörda för risker med att flyga nära konfliktområden efter att Malaysia Airlines flyg MH17 sköts ned den 17 juli förra året. MH17 flög på 33 000 meters höjd över östra Ukraina"

Det är även svårt det där med miles och mil.
"Missilerna färdades över 600 mil och passerade flera länders luftrum."
Det skulle inte förvåna mig om SvD kikar på bc.se
Nu är det korrigerat i artikeln.
"Missilerna färdades över 160 mil och passerade flera länders luftrum."
"MH17 flög på cirka 10 000 meters höjd över östra Ukraina"

Bra gjort, e.t.@svd
 

johhenrik

Medlem
Det skulle inte förvåna mig om SvD kikar på bc.se
Nu är det korrigerat i artikeln.
"Missilerna färdades över 160 mil och passerade flera länders luftrum."
"MH17 flög på cirka 10 000 meters höjd över östra Ukraina"

Bra gjort, e.t.@svd
Jag misstänker iofs att det var många som reagerade på 33000m höjd iaf och mailade dem. :)
 

Homer

Medlem
Känns inte alls bra att flyga igenom det område missilerna passerar. Har en QR flight inbokad om några veckor och dom flyger just nu igen samma luftrum som missilerna passerar.

Det spelar ingen roll om missilerna är programmerade att lågflyga, så länge någon människa är inblandad i processen kan det gå åt helsike. Dessutom kan det vara halvpackade ryssar bakom spakarna.

Jag också, bara det sker efter man stärkt sig med Krug.
 
Toppen