Senaste nytt

Kryssningsmissiler mot Syrien

Nemo

Medlem
Vad jag sett så flyger missilerna på bara några hundra meters höjd. Man ser på avfyrningsfilmerna att dom skjuts upp och nästan direkt lägger sig horisontellt och sedan kan man ser på Kuriska filmer hur dom flyger förbi på väldigt låg höjd Peshmerga på Twitter: "Russian missiles pass in sky of #Kurdistan heading to Syria for the bombing of the headquarters of Syrian opposition http://t.co/SA6SPZB20E"
Jo. De lägger sig strax ovanför terrängen för att undgå upptäckt. En kryssningsmissil är dessutom programmerad till ett geografiskt mål så i princip är det "ofarligt" för trafikflygplanen. Men det var liknande resonemang över östra Ukraina som gjorde att flygplanen fortsatte flyga över krigsterritorium. Och så blev ett av dessa trafikflygplan nedskjutet. http://www.businessclass.se/forum/t...ha-kraschat-i-östra-ukraina-nedskjutet.18152/ Vad händer när ett av terrorgrupperna i Syrien får tag på en surface-to-air missil? Flygrutten är inte långt bort från krigsområdena.
 

NyfikenGrau

Medlem
Jag tycker inte jämförelsen med Ukraina håller riktigt. I Ukraina är krigsföringen till sin natur farligare (för flyg) eftersom den är menad att vara diffus, med oskarpa gränser mellan ukrainska desertörer/separatister/rysk militär.

Nu i Syrien, eller Kaspiska havet, är anfallen högst officiella och tvärtom menade att verkligen visas upp, avseende precision exempelvis. Riktigt dyra prylar (betydligt dyrare än den som träffade MH17) som ryssarna inte tänker låna ut till någon.

Och de manpads som redan är i omfattande cirkulation i Syrien har mig veterligen ingen förmåga att nå upp till trafikflygets höjder.
 
F

FCT

Guest
Utöver att det är mer sofistikerade vapen nu så är det även professionellt tränad militär, mot rebeller som var fallet med MH-flighten.
 

Andrew

Medlem
Ni som ska till ostasien kan ju ta det sakra fore det osakra och flyga via USA. Det blir ju en liten MR som bonus!
Passa på att ta SQ till JFK och sen vidare med ANA eller Asiana - eller kanske istället ta sig till LAX och sen fortsätta med SQ... Låter som en bra idé!

Känns ju onekligen ännu mer osäkert att flyga genom den regionen när de inte ens verkar ha koll på missilerna...
 
Toppen