Senaste nytt

Kryssning med Hurtigruten

rsimon

Medlem
Nåja, inte någon direkt flygning i fokus här. Men ändå en reseberättelse i premiumkategorin tycker jag nog.

Sträcka: Kirkenes-Bergen
Fartyg: MS Nordnorge
Datum: 4-9 april 2018


Så blev resan längs norska kusten av. En knapp vecka med avkoppling och vackra vyer varje dag. Jag redogör inte timma för timma eller detalj för detalj - se det som ett referat och inspiration.

Resan anträddes med SAS dagen innan med flyg Stockholm - Oslo - Kirkenes. Hurtighetens transfer i Kirkenes visade sig vara vanliga flygbussen och det helt OK hotellet i Kirkenes var i Thon-kedjan (GHA-alliansen samt 500 EB-poäng!). Det som stack ut i denna del var hotellets magnifika frukost med allt från våfflor till räksallad.

90 minuter före båtens avgång hämtade transferbussen vid hotellet för transport till kajen i Kirkenes. Då min väska var först av bussen och jag också, mer eller mindre, var jag en av de första ombord och kunde checka in. Jag erbjöds att aktivera hyttnyckeln (som också fungerade som elektronisk voucher i restaurangen) med inköpsfunktion så att alla inköp ombord samlades för att betalas vid ankomst till Bergen. Rimligt.

Fartyget tar knappt 700 passagerare, vi var ungefär 300 kryssningsgäster ombord denna tur. MS Nordnorge byggdes 1997 och helrenoverades 2016.

Klockan 12.30 avgick båten och då var även hytterna redo. Jag hade bokat en juniorsvit på övre däck midskepps i kategori QJ (615) främst för lite extra yta. I hytten fanns dubbelsäng och ett mindre skrivbord, en sittgrupp, vattenkokare samt tv. Dusch och WC av ordinär standard.

DSC00026.jpg


DSC00030.jpg


DSC00029.jpg


Frukost och lunch serveras i huvudrestaurangen Torget som är belägen akterut på däck 4. Under frukost och lunch tillämpas fri sittning, och mitt intryck var att det bitvis var kaotiskt när många gäster ville äta. Jakten på lediga bord var bitvis påtaglig.

Frukostarna var inget särskilt även om det fanns ett rimligt utbud av varmt och kallt.

Luncherna ombord var buffé där jag tycker höjdpunkterna var de kalla rätterna. Kallskänken erbjöd alltid någon form av laxfisk (kokt, rökt, gravad lax eller rökt eller gravad röding), rökt hälleflundra, sillar, räkor, olika rom och kaviar med tillbehör etc. Det kallskurna var ofta typiskt norska specialiteter som fenalår (saltat, torkat lamm), renstek, spekesskinka etc. Givetvis fanns även mycket grönsaker att ta av.

De varma lunchrätterna var olika i smak och karaktär. Förutom dagens pasta och någon internationell rätt var tyngdpunkten på fisk. Från luncherna: Kolja i vitvinssås med havskräftor, hälleflundra med spenat, burgundisk köttgryta.

En dessertbuffé fanns också varje dag till lunch (och oavsett vad som bjöds i den fanns alltid vaniljsås att ta av).

ORG_DSC00092.jpg


IMG_4982.jpg


Middagarna var på min kryssning förlagd till fem sittningar med fast bordsplacering, vilket uppskattades. Då utbudet av mat ombord är mer än tillräckligt var det även skönt att få den sista sittningen kl 20. Middagarna var alltid tre rätter med en uttalad lokal anknytning. Det var god och vällagad mat som slangades ut. Det bästa var förrätter och varmrätter. Desserterna gjorde för det mesta varken av eller till. Som ensamresenär fick jag nöjet att dela middagsbord med ett par andra resenärer som visade sig vara svenskor, i min egen ålder. Om det är slump eller research av rederiet förtäljer inte historien. Det var hur som haver ett trevligt middagssällskap!

Typiska förrätter: Rökt lax med dillstuvad potatis, gravad röding med citroncréme, grön ärtsoppa.

Typiska varmrätter: Renstek med rödvinssås, torskrygg med bovete och rödbeta, spröd fläsksida med rödkål.

En av kvällarna då jag informerat mig om att sej (brr!) stod på menyn (kvällsmenyn finns på anslag vid lunchen) valde jag att uppgradera till fartygets à la carte-restaurang Kysten för 200 NOK. Där fick jag de mest himmelska kammusslor jag någonsin ätit, perfekt tillagade och som helhet en fulländad rätt laddad med smaker. Därefter stekt ishavsröding med blåmusslor och potatiskaka. Sublimt likaså.

IMG_4997.jpg


IMG_4998.jpg


I denna restaurang kan man även peka ut sin egen kungskrabba i akvariet ombord och få den tillagad med tillbehör. 1 150 NOK/kg.

I min kryssningsplan ingick förutom kranvatten även vanligt kaffe och te. Alla andra drycker tillkommer. Ombord finns en ambitiös vinlista för den intresserade. En flaska husets vin startade på ca 450 NOK. Dricker man inte upp en flaska så kan man spara den i restaurangen till kommande måltider, mycket bra. En vanlig öl (0,4) kostar 79 NOK.

IMG_5024.jpg


Ombord fanns även en trevlig kaffebar med namnet Multe. De hade en helt anständig espresso och cappuccino (från 30 NOK). Där kunde man även handla glass och kakor eller handla en öl.

Bland höjdpunkterna under turen: Finnmarkens nakna fjäll och berg, Lofotens dramatiska klippformationer inkl Raftsundet och Trollfjord. Jag kunde aldrig tro att jag skulle bli så drabbad av denna tur och alla berg!

Vad kostar en sån här resa? Kryssning i minisvit inkl. enkeltillägg med helpension i sex dagar:
20 000 SEK

Tillkommer:

Anslutningsflyg i SAS Plus:
ARN-OSL-KKN och BGO-OSL-ARN ca 2 500 SEK (SAS Friends and family-kampanjen ;))

Hotellnatt i Thon Kirkenes inkl frukost:
1 350 NOK

Busstransfer i Kirkenes och Bergen från flygplats till hotell och fartyg samt till flygplats:
400 NOK

Till sist lite ögongodis från kusten!

DSC00057.JPG


DSC00103-001.JPG


DSC00154-001.JPG


DSC00203-001.JPG


DSC00260-001.JPG


DSC00318.JPG
 
Last edited:

chazzie

Medlem
Fantastiska vyer! Det kostar lite men det är helt klart något man skulle vilja uppleva någon gång! Känner du att det överträffade dina förväntningar eller var det ungefär på par?
 

rsimon

Medlem
Fantastiska vyer! Det kostar lite men det är helt klart något man skulle vilja uppleva någon gång! Känner du att det överträffade dina förväntningar eller var det ungefär på par?

Den mäktiga naturen överträffade mina förväntningar! I övrigt var det nog som jag tänkt mig med mat, service, komfort. Det var en avkopplande resa jag bokade och det fick jag!

Rekommenderas till alla som gillar sjön och som vill göra en annorlunda resa.
 

rsimon

Medlem
Gungade det mycket på resan? Många som drabbades av sjösjuka?

Det gungade rejält första dagen efter en storm som var dagen innan. Besättningen sa att det var upp till åtta meter höga vågor. Det fanns gott om påsar tillgängliga för de som behövde utföra akuta uppkast. Men det var också det enda tillfället med större sjögång.

Det är i princip första dygnet från Kirkenes som man går i öppet hav. Resten av turen är det mesta inomskärs.
 
Toppen