Senaste nytt

Kryddöarna vid Afrikas östkust; Zanzibar , Pemba och Mafia - tips och info?

rvarttinen

Medlem
Håller på och undersöker möjligheterna att resa till Zanzibar. Det finns en tråd om detta från 2013, men istället för att 'bumpa' den så startar jag en ny: fler kanske har rest dit och har en del att förtälja?

Vilken sidan av ön är att föredra? Den västra med möjligheten att bo i något av boutique-hotellen i Stone Town? Eller, den östra ut mot Indiska oceanen med de strand resorter som finns där.
Kanske kombinera?

Zanzibar är ju känt för sina kryddor - är det värt att köpa en del lokalt och ta med sig hem? Finns det möjlighet att besöka någon plats där det odlas, t.ex. muskot och nejlikor? Hurdan är den lokala maten? Prisnivån?

Något utöver det vanliga som du skulle rekommendera? Något som bör undvikas? Avrådan?

Skulle det vara värt att kombinera med ett stopp i Dar-es-Salaam eller Nairobi på vägen dit/hem? Annan plats?

Se också att Priority Pass har tillgång till både avgångs- och ankomst lounge. Någon som provat?

Ja, har många frågor! Men, vi kan väl reda ut det mesta och se om det kanske kan bli en liten tripp dit vad det lider ... har inget planerat ännu, utan responsen här blir som en viktigt input för detta.

Edit: sedan tråden startades har fler intressanta aspekter och roliga tips inkommit. Så tråden är nu "utökad" med att omfatta "kryddöarna"; Zanzibar, Pemba och Mafia.
 
Last edited:

jerixon

Medlem
Jag tyckte det fanns ganska lite förutom stränder och relax. Det var iof lite utav planen med resan, så jag undersökte mest lite resorts och kollade några utav de större kedjorna i Stone Town.
Det hela föll på att den perioden jag ville åka så var det dåligt med award tillgång.

Kom du fram till något spännande/intressant den gången?
 

mtlmr

Medlem
Jag var där i augusti 2015.

Tidvattnet är ganska omfattande på östra sidan, så det var långa perioder man helst inte badade. Vi bodde enkelt och billigt, fördelen var att det var lite folk och långa ganska ödsliga stränder :) Resorterna testade vi inte, men många av dem ligger visst runt Pongwe/Kiwengwa om man väljer östsidan.

Kryddor vete tusan. Åkte en tur för att titta på kryddodling, men är ju då egentligen en plats med ett antal "kryddvisningsplatser" där de växer lite av varje, så att de ska kunna visa. Kul att se tex. Kininträdet och lite annat, men mindre kul när de skulle skaka oss på våra pengar i "dricks" - hotfullt och otrevligt.

Vi tog bara en drink på The Rock i Michamwi, men inte mer, hade hört att maten inte var något vidare, fanns lite olika åsikter vad vi hörde, vissa gillade det dock. Upplevelsen i solnedgången var verkligen superhärlig, även det faktum hur vi gick ut till ön med vatten till knäna var läckert!

Stone Town var jäkligt mysigt, massvis med gränder och utsmyckade hus och små butiker.

Vi kom från sexdagars safari på Serengeti innan, så har inget att säga om Dar es Salaam. Aldrig hör ngt gott om staden dock.. :) Vill man kombinera tycker jag att det är safari, eller möjligtvis att man delar tiden med Pemba, som gäller? Någon som kan mer om Pemba?
 

rvarttinen

Medlem
Jag var där i augusti 2015.
...
Vill man kombinera tycker jag att det är safari, eller möjligtvis att man delar tiden med Pemba, som gäller? Någon som kan mer om Pemba?
Kul! Tack för bra info! Bra som mindre bra erfarenheter.
Jag uppdaterade titeln på tråden så om någon har något att tillägga om Pemba så är det bara att skriva på ... :)

Vidare, intressant att läsa om dina erfarenheter med The Rock, verkar vara ett kul ställe och av menyn att döma så verkar maten ok. Men, som sagt, erfarenheter från dem som varit på plats är väger mycket tyngre ..!..

Överväger att kombinera väst- och östsidan. Det tycks finnas några intressanta boutique-hotell i stan', och på östra sidan finns det ett par resorter, varav en rätt så nära till restaurang The rock restaurant | Zanzibar Ocean Rock Restaurant
 
Jag var på Pemba över jul 2013 och bodde på Manta Resort. Har tidigare skrivit här på BC om när hotellpersonalen erbjöd sig bygga om en säng för att min 213 cm-långa kropp skulle få plats. Fantastisk service! Får mycket uppmärksamhet pga min längd men inget har hittills slagit den service som Manta kunde visa upp.

Vi landade på flygplatsen mitt i djungeln i närheten av centralorten Chake Chake och åkte sedan Jeep ut till resorten. Manta ligger mitt ute i ingenstans så man är ganska bunden till hotellets turer och aktiviteter. Läget på västkusten är jättefint. Otroliga solnedgångar! Som @mtlmr skriver om Zanzibar så är man även på Pemba väldigt beroende av tidvattnet. Vissa stunder är det inget vatten alls.

I stort sett alla som jobbar på Manta är från den lokala byn i närheten av hotellet. Servicen är väldigt personlig med bland annat en personlig servitör. Vi kom vår servitör ganska nära och blev bjudna på mat hemma hos honom och hans fru i byn.

Vi var aldrig i Chake Chake men garanterat finns det massvis kryddor att köpa där. Det sägs att Pemba är världens största exportör av kryddnejlika och kryddan används verkligen i all mat. Vi åt inte någon lokal mat annat än det som lagades på hotellet. Känslan är att man helst vill hålla sig på resorten när man är på Manta i alla fall. Allt annat känns krångligt.

Pemba är också känt för sina orörda korallrev. Jag dyker inte själv men snorklar gärna, och visst, snorklingen är fantastisk men jag upplever ändå att det kändes mer lättillgängligt att snorkla på Maldiverna som vi besökte 2011. Husrevet på Maldiverna var bättre än på Pemba. Andra gäster på hotellet sa att dykningen var fantastisk men det kan jag inte uttala mig om.

Jag rekommenderar Pemba om man vill slappna av framförallt. Är man sugen på att åka runt och besöka olika städer tror jag Zanzibar är ett bättre alternativ.

Känner att det var svårt att få med allt så fråga gärna om du/ni har några andra frågor.
 
Toppen