Senaste nytt

Kroppsvisitation av tullen

Dr. Miles

Expert
Jag bodde i Kalifornien några år kring millennieskiftet och jag åkte många ggr mellan ARN och LAX speciellt en sommar när bla. 2 st gamla kompisar skulle gifta sig. Jag spelade mycket golf på den tiden och en gång hade jag med golfsetet. När jag landade på LAX och skulle gå genom tullen flaggades jag in och tullaren frågade om jag kom från Europa och om jag hade spelat golf. Japp. En djupare suck har aldrig hörts och han frågade om jag visste om att galna kosjukan härjade i Europa och om jag hade desinficerat mina klubbor, bollar och skor. Nej, jag hade inte desinficerat.
Det slutade med att han med militär precision, medan jag såg på, gjorde rent hela mitt set, mina bollar och alla mina skor (även icke golfskor) med nån slags sprit. Klubborna blev som nya och det hade varit riktigt bra om det inte vore för att jag varit på resande fot i 20 timmar och bara ville hem och sova.
Det var tur att du fick dina klubbor tillbaka.
Nya Zeeland var tuffare på den fronten. Jag såg mannen som varit någon gård och hade lera på skorna blev av med skorna och fick flip-flop av tullen.
 

ACervin

Medlem
Australien är noga. Ingen jord på golfklubborna. Här får man stå och tvätta dem själv i tullen. Lagom roligt om någon står och väntar på en. Numera tvättar jag alltid klubbor och skor ordentligt innan jag far iväg.
 

itti

Medlem
Jag skulle åka hem från Orlando med mina föräldrar och alla vi tre fick gå åt sidan och de kollade igenom våra handbagage. Detta var iof nov 2001 så konstigt. Även 2008 när jag och några kompisar var i USA och reste runt fick jag det befruktade SSSSS på mitt boardingkort. De kollade igenom min ryggsäck och swipade men en liten pappersbit för att leta efter spår av sprängmedel. Detta var på RDU och vi hade bokat biljetterna dagen innan.
När jag senast skulle flyga från cph pep det i bågen och en kontrollant var väldigt noggrann med att känns så att jag inte hade något farligt på mig. Samma sak hände min mor som flugit från cph veckan innan och hon upplevde det som väldigt obehagligt att en kille tar på hela kroppen inklusive brösten precis vid säkerhetskontrollen så att alla kan se. Är det någon mer som upplevt att cph har blivit väldigt noggranna?
 

xmit

Medlem
Jag har inte märkt av någon skillnad på CPH, men ang. din mor så har hon alltid möjlighet att dels välja att en kvinna genomför undersökningen och dels få den gjord i privat rum om man så önskar.

Från cph.dk :
" Can I be screened by a security screener of the same gender?
As a passenger, you are entitled to be screened by a person of your own gender if you request it. If you are asked to undergo a more thorough search, we ensure that a person of the same gender performs the search, and you are also entitled to request a witness. More thorough searches are performed in an area shielded from the view of the other passengers. "

Jag skulle åka hem från Orlando med mina föräldrar och alla vi tre fick gå åt sidan och de kollade igenom våra handbagage. Detta var iof nov 2001 så konstigt. Även 2008 när jag och några kompisar var i USA och reste runt fick jag det befruktade SSSSS på mitt boardingkort. De kollade igenom min ryggsäck och swipade men en liten pappersbit för att leta efter spår av sprängmedel. Detta var på RDU och vi hade bokat biljetterna dagen innan.
När jag senast skulle flyga från cph pep det i bågen och en kontrollant var väldigt noggrann med att känns så att jag inte hade något farligt på mig. Samma sak hände min mor som flugit från cph veckan innan och hon upplevde det som väldigt obehagligt att en kille tar på hela kroppen inklusive brösten precis vid säkerhetskontrollen så att alla kan se. Är det någon mer som upplevt att cph har blivit väldigt noggranna?
 

petsky

Medlem
Ett land som har alldeles för manga tullanställda är Ukraina.

Pa borispyl blir man kontrollerad bade pa in och utresan. Och det är snarast en nackdel att se välvardad ut da de verkar leta efter kontanter, fysiska värdepapper och guld. Pa de senaste 5 utresorna (efter att fotbolls EM avslutades) har jag blivit kontrollerad av tullen 2 ganger för att kontrollera att jag inte för ut Dollar eller guld ur landet. Alltsa öppna alla väskor, kontrollera laptopen etc etc.

Och om ens väska blivit fördröjd pa en mellanlanding nagon stans sa far antingen komma och hämta ut väskan personligen i tullen, annars far man räkna med att eventuella las är uppbrutna och all packning tagits ut och blivit nedknölat ytterst ovarsamt igen.

Och da har vi inte ens börjat prata om alla papper och stämplar man maste ha för att göra nagononting i det landet.
 

JonW

Medlem
Då måste jag haft tur när jag var där i september.
Passkontrollanten på BPO undrade bara vad i helvete jag hade där att göra typ, och dunkade sen dit stämpeln i passet.
Tullen tog ingen som helst notis om mig.
Jag lämnade landet i en minibuss till Ungern.
Kollektiv passinlämning både ut ur Ukraina och in i Schengen, behövde inte ens gå ur bilen.
Ingen tullkontroll varken från Ukraina eller Ungern, vilket vi hade blivit förberedda på, speciellt spritpriserna skiljer enormt.

Däremot var det klart sovjetbetonat när jag skulle växla in en tusing inne i Kiev. Massor av formulär, passkontroll, underskrifter och stämplar överallt.
Försökte göra om manövern på en förortsbank några dar senare, men misslyckades kapitalt. Kassörskan lyckades aldrig identifiera svenska sedlar trots 20 minuters ihärdiga försök med böcker, internet o konsultationer med kollegor,
 

petsky

Medlem
Som sagt var är det pa utresan som jag blivit kontrollerad när destinationen är Zurich. Det man har en extra kontroll pa är att föra ut sedlar och ädelmetaller. Det rader brist pa dollar i Ukraina och att skicka kurirer med pengar till tryggare länder är tydligen ingenting som är ovanligt. Därför är det snarast en nackdel att se välvardad ut och komma med en ordentlig attacheväska...

Och det man skulle bli är stämpeltillverkare i forna sovjetblocket. Titta bara pa menyerna pa restaurangen, till och med de har officiella stämplar.
 

Totopez

Medlem
Inte tull, men väl inresehistoria. Jag och den nyblivna hustrun var på bröllopsresa. Efter en vecka i Kenya (Masai Mara, Lake Nakuru, Lake Naivasha, Nairobi) skulle vi till Zanzibar. Väl i immigrationskön inser vi att vi har glömt våra vaccinationskort hemma, och gula febern-vaccin är ett krav för att bli insläppt. Går fram till en tjänsteman och förklarar situationen, frågar om det finns ett faxnummer dit vi kan få kopior faxade, svägerskan kan fixa det snabbt. Han skakar på huvudet och ser sorgsen ut. "-This is Africa, nothing works here". Nähä, har han några andra förslag då? "-You could perhaps buy me a soda?" lyder svaret. Ok, statstjänstemannen begär en muta. Hur mycket vill han ha? Ger man för lite kanske han trilskas, och man vill inte ge honom för mycket i onödan. Vi enas om att lägga 40 USD i mitt pass, lämnar över båda och han går iväg. Fram kliver en urbota korkad fransyska som med hög röst frågar hur mycket vi betalde honom, hon behöver också komma in utan vaccinationspapper. Jag vill bara sjunka genom jorden, tänk om hon sabbar allt?
Men som tur är tar inga andra tjänstemän notis om saken, och vi blir snabbt genomvinkade. I efterhand har jag hört att det hade räckt med 10 dollar, men man ville inte gärna riskera något.
 

NotRyan

Medlem
Säkerhetskontrollanten i Ekaterinburg, Ryssland samlade på utländska mynt, När NotRyan förstod detta och gav honom några olika, tia, femma, enkrona så blev hela proceduren väldigt smidig och okomplicerad. Orysk helt enkelt..... :)

Mvh
/NotRyan
 
Toppen