Senaste nytt

Kroatien, i sommar... Igen - bockat av Korcula genom tips från forumet - what's next?

Volatyle

Medlem
Då rekommenderar jag Primošten. En pittoresk och lagom stor stad (eller snarare lite större by). Det borde också vara mindre turistiskt än Makarska, men det bli mer turistiskt än Korčula och Vis.

Såg riktigt fint ut! Verkar däremot svårt med hotell och dylikt - har du några tips på boende / bed & breakfast eller så?

Vol
 

Juraj

Medlem
Mina vänner har ett hus i Rogoznica som ligger nära, så jag behövde aldrig boende i Primošten och kan inte mycket om det. Men rent generellt borde det finnas hur mycket som helst. Om du inte hittar något via din favorit hotellbokninssajt eller AirBnB, så kan du vända dig till stadens turistkontor PRIVATE ACCOMMODATION - TZ Primošten
 

Abbs

Medlem
I många av de kroatiska orterna funkar det så att man hyr en lägenhet/rum av lokalbelfokningen, ofta av äldre kvinnor. Så många Bosnier t.ex semestrar i Kroatien.

Glad att ni gillade Kroatien förra sommaren! Har inte tid att gå djuptgående, men ett tips är Montenegro annars!
 

Volatyle

Medlem
I många av de kroatiska orterna funkar det så att man hyr en lägenhet/rum av lokalbelfokningen, ofta av äldre kvinnor. Så många Bosnier t.ex semestrar i Kroatien.

Glad att ni gillade Kroatien förra sommaren! Har inte tid att gå djuptgående, men ett tips är Montenegro annars!

Montenegro har vi faktiskt sneglat på! Skulle vara kul att höra dig gå lite djupare på det om du har tid någon annan dag. Framförallt nivån på maten osv, som är viktiga parametrar för oss.
 

Valderama

Ny medlem
Vi har tillbringat några sommarveckor i Kroatien de senaste tre åren och har kommit fram till att det är öarna utanför Split ner mot Dubrovnik som är grejen. Fastlandet har vi försökt oss, från Dubrovnik till Pag, på men det är inte samma lugn och stämning där.

Vår första landningsplats har blivit Supetar på Brac, rätt lugnt och skönt, ibland kommer partybåtarna in men det märks inte så mycket överlag. Runtom Brac finns det mindre städer som är mysiga att stanna till i och kanske bo i. Jag har en kontakt jag numera känner som vi förvarnar när vi är på G så fixar han bra boende åt oss, säg till om du vill att jag förmedlar den.

Vi har också varit på Vis och gillade där också Komiza bra, själva Vis på Vis var väl fint men nja. Kanske som utgångspunkt på Vis. Runt ön finns det ju en del utflyktsmål också, både på land och till sjöss. Många svenskar och en del barnfamiljer hittade vi på i Komiza. Här finns ju också Stiniva som är en riktigt härlig strand (finast i Kroatien?), bäst tar man sig hit med båt.

Korcula gillade vi också, har inte varit runt hela ön men stora delar, men den ön har ni ju koll på.

Sedan har du ju kusten norrut med Trogir, Primosten, Zadar osv, som lämpar sig bättre med bil. De byarna (förutom Zadar) blev för mycket turistkänsla för vår del så de kommer vi nog inte återvända till. Innanför Primosten ligger också nationalparken Krka som kan vara värd en endagsutflykt om ni inte vill hänga på stranden.

Överlag så ordnar ni boende enklast på plats, då betalar ni varken överpris eller bokar något som kanske marknadsförts lite väl vinklat. Hyr moppar eller bil istället för att ta med er det. Köp all strandutrustning där, vissa saker kostar 1/10 av vad det gör i Sverige.

Trevlig resa!
 

Volatyle

Medlem
Vi har tillbringat några sommarveckor i Kroatien de senaste tre åren och har kommit fram till att det är öarna utanför Split ner mot Dubrovnik som är grejen. Fastlandet har vi försökt oss, från Dubrovnik till Pag, på men det är inte samma lugn och stämning där.

Vår första landningsplats har blivit Supetar på Brac, rätt lugnt och skönt, ibland kommer partybåtarna in men det märks inte så mycket överlag. Runtom Brac finns det mindre städer som är mysiga att stanna till i och kanske bo i. Jag har en kontakt jag numera känner som vi förvarnar när vi är på G så fixar han bra boende åt oss, säg till om du vill att jag förmedlar den.

Vi har också varit på Vis och gillade där också Komiza bra, själva Vis på Vis var väl fint men nja. Kanske som utgångspunkt på Vis. Runt ön finns det ju en del utflyktsmål också, både på land och till sjöss. Många svenskar och en del barnfamiljer hittade vi på i Komiza. Här finns ju också Stiniva som är en riktigt härlig strand (finast i Kroatien?), bäst tar man sig hit med båt.

Korcula gillade vi också, har inte varit runt hela ön men stora delar, men den ön har ni ju koll på.

Sedan har du ju kusten norrut med Trogir, Primosten, Zadar osv, som lämpar sig bättre med bil. De byarna (förutom Zadar) blev för mycket turistkänsla för vår del så de kommer vi nog inte återvända till. Innanför Primosten ligger också nationalparken Krka som kan vara värd en endagsutflykt om ni inte vill hänga på stranden.

Överlag så ordnar ni boende enklast på plats, då betalar ni varken överpris eller bokar något som kanske marknadsförts lite väl vinklat. Hyr moppar eller bil istället för att ta med er det. Köp all strandutrustning där, vissa saker kostar 1/10 av vad det gör i Sverige.

Trevlig resa!

Bra tips! Brac är ju faktiskt bra om det går att hitta lite lugnare byar/städer då vi kan ta oss vidare därifrån till just Korcula (eller Vis faktiskt!)
Har du några förslag på städer på Brac där det är ett lite lugnare tempo, gärna så lite party som möjligt och gärna mycket restauranger :) Eller är det helt enkelt Supetar du föreslår isf?

Vol
 

Valderama

Ny medlem
Jag tror vi varit i "alla" städer på Brac men återvänder till Supetar av flera anledningar. Du får den lugna livsstilen, bilar kommer knappt in i stan. Det finns gott om bra restauranger, bra stränder, bra utbud av boende (även flera resorts...), det är trevligt och bra helt enkelt. Att det sedan är en timme bort från Split gör det optimalt när man ska till eller från flyget.

Första gången vi var i Kroatien var vi i Split 8 eller 9 ggr, så du får oavsett räkna med att åka båt till Split och vidare om du ska någonstans. Konstigt planerat. :)
 
Toppen